שלום חברים/ות,
עם המעבר לשגרה החדשה, הנה עדכון שעיקרו עוסק בפעילות השוטפת של האוניברסיטה, ובכלל זה דיווח על הנקלטים החדשים לסגל האקדמי הבכיר בשנת הלימודים הקרובה.
1. הוראה מרחוק. אנחנו ממשיכים לעת עתה בהוראה מרחוק בקורסים שבהם הדבר אפשרי, ובהוראה מהקמפוס במרבית הקורסים האחרים (שיעורי מעבדה, הוראה קלינית, הכשרה מעשית וסיורים). טרם החלטנו שההוראה עד סוף הסמסטר תמשיך להיות מרחוק. יש לכך מספר סיבות, שהעיקרית בהן היא הערכה שלמידה מרחוק גורמת קשיים ממשיים לחלק ניכר מבין הסטודנטים. סביר להניח שלא תהיה חזרה מלאה של הוראה בכיתות, אך אם יהיה שינוי במדיניות הממשלה וירידה נוספת בסיכון להידבקות ובתחושת הסיכון, יתכן שחלק מהקורסים שנלמדים כיום מרחוק יילמדו בכיתות. נדון ונחליט בכך בקרוב.
נערכו עד כה שלושה סקרים באוניברסיטה על הוראה מרחוק: שניים שנערכו ביחידות מסוימות (מחקר בבית-הספר למדעי המחשב ומחקר בחוג לפילוסופיה), ומחקר מקיף בקרב כלל הסטודנטים באוניברסיטה, שערכו מרים שיף, רות פת-הורנצ'יק ורמי בנבנישתי מבית-הספר לעבודה סוציאלית, שזמין כאן ומומלץ לקריאה. הממצא העיקרי הוא שכמחצית מן הסטודנטים מדווחים על "קושי גדול" או על "קושי" בלמידה מרחוק, מסיבות מגוונות. בצד זאת, שלא במסגרת הסקרים, סטודנטים רבים מבטאים לעת עתה גם חשש ניכר מחזרה ללימודים בקמפוס. הכרחית התחשבות מיוחדת של המורים/ות בקשיים הייחודיים של הסטודנטים/ות בתקופה זו.
הבחינות מתכוננות לעת עתה להתקיים בקמפוס, מלבד קורסים שהמורים החליטו לקיים בהם בחינות בית או להפעיל אמצעי הערכה חלופית. האוניברסיטה רכשה תוכנה לאישור מקוריות העבודות המוגשות (הבדיקה נעשית בהשוואה לטקסטים במאגרי מידע חיצוניים ולהגשות האחרות באותו הקורס). בה בעת, הוחלט שלא להשתמש באמצעי פיקוח פולשניים יותר, שמבוססים על מעקב בזמן כתיבת הבחינה, מטעמים של אתיקה ויעילות.
מרבית חברי הסגל המינהלי וחלק מחברי הסגל האקדמי חזרו לעבוד במשרדים ובמעבדות המחקר, ועם פתיחת הספריות ומרחבי הלמידה והרחבת הפעילות של התחבורה הציבורית, גם הסטודנטים מתחילים להגיע לקמפוס בשיעורים גדלים והולכים. נחליט סופית בעניין מתכונת ההוראה ביתרת הסמסטר לקראת סוף חודש מאי. בצד זאת, הוקם צוות לבחינת מתכונת ההוראה מרחוק בימי שגרה, שיגיש את המלצותיו בשבועות הקרובים.
2. קבלת סטודנטים חדשים. כידוע, מספר הסטודנטים באוניברסיטה עלה במידה ניכרת, ללא פשרות בסיפי הקבלה. בשנת הלימודים הנוכחית לומדים איתנו כ- 1,000 סטודנטים במכינות, 12,000 סטודנטים לתואר בוגר, 6,600 לתואר מוסמך, 2,400 לתואר דוקטור וכ- 700 משתלמי בתר-דוקטורט. בסך-הכול, ובתוספת תלמידים מחו"ל בתכניות שלא לתואר, קהילת הלומדים/ות באוניברסיטה מונה, נכון להיום, 24,165 סטודנטים.
אנו ממשיכים במאמצים למשוך אלינו את טובי המועמדים/ות. הפעילות בנושא זה, בהובלת אגף השיווק ואגף מינהל סטודנטים, יחד עם היחידות האקדמיות, נושאת לעת עתה פרי בכל הקשור להרשמה ללימודי בוגר: לאחר העלייה הדרמטית במספר תלמידי שנה א ב-תש"ף לעומת תשע"ט, בשיעור של כ- 16%, מספר הנרשמים ל-תשפ"א רושם זינוק נוסף, אף מעבר לנתונים הגבוהים של תש"ף, עם עליה של 26% (ובניכוי הנרשמים לרפואה בלבד, עליה של 34%) במספר המועמדים ועליה של 16% במספר המתקבלים ובמספר משלמי מקדמת המימוש. בצד זאת, אנו נתקלים לעת עתה בקשיים בכל הקשור להרשמה ללימודי מוסמך: גם כאן נרשם בשנה שעברה גידול, של כ- 10%, אך השנה, בצד יציבות במספר המתקבלים במדעים הניסויים, נרשמת לעת עתה ירידה במספר המתקבלים ללימודי מוסמך במדעים העיוניים. אנו פועלים כעת נמרצות לעידוד ההרשמה גם בתחום זה. גם בהרשמה ללימודי בוגר עלינו להמשיך במאמץ, על רקע תחרות גוברת והולכת מצד מוסדות אחרים. זו הזדמנות להודות לרבים/ות מקרב חברי הסגל המינהלי והאקדמי, על ההתגייסות הנהדרת לפעילות של "ימים פתוחים" מרחוק ביחידות השונות, שבהם השתתפו בתחילת השבוע לא פחות מ- 6,500 מועמדים.
עלינו לפעול ביתר שאת לעידוד הרשמה למוסמך של תלמידים ערבים, על רקע חוסר הצלחה בעניין זה (שיעור סטודנטים ערבים מכלל תלמידי המוסמך באוניברסיטה עלה מכ- 6% לכ- 8% בלבד, רחוק עדיין מן היעד, 12%). במחקר שנערך לאחרונה ביוזמת היחידה למגוון (ובוצע על-ידי לילך שגיב ושרון אריאלי ממינהל עסקים), עלו, בין היתר, הממצאים הבאים: מצד אחד, סטודנטים ערבים רבים לתואר ראשון אצלנו מעוניינים ושוקלים להמשיך ללמוד לקראת תואר שני. המוטיבציות העיקריות להמשיך ללמוד לקראת תואר שני קשורות ברצון להצליח, הישגיות, ובשאיפה לעצמאות. מצד שני, סטודנטים רבים מאוכזבים מהישגיהם הלימודיים בתואר הראשון ורואים בהם חסם מרכזי להמשיך בלימודים, בעיקר נוכח ממוצע ציונים נמוך כתוצאה מקשיים בתחילת התואר. כמו כן, סטודנטים רבים חוששים שלא יוכלו למצוא מנחה ואינם מרגישים בנוח לפנות למרצים בנושא. לאור זאת, הכרחי לפנות אישית לסטודנטים ערבים שעשויים להצליח בתואר שני ולעודד אותם לעשות זאת ולנקוט גישה אקטיבית בסיוע במציאת מנחה. כמו כן, פרויקט בהובלת נורמן מטאנס שנערך בפקולטה למדעי הטבע, שבו מתקבלים ללימודי מוסמך סטודנטים ערבים שלא עמדו בסף הקבלה הרגיל אך הוכיחו שיפור בהישגים במהלך לימודי הבוגר, מצליח למעלה מן המשוער: כל המשתתפים בניסוי סיימו בהצלחה את לימודי המוסמך, וחלקם אף סיימו את הלימודים בהצטיינות. בבקשה נקטו יוזמה בעניין זה והובילו שינוי. תודה מיוחדת למונא חורי-כסאברי, שהובילה מספר מפגשים מרחוק למועמדים ערבים, שבהם השתתפות קרוב לאלף איש.
3. סאפ. צוות הטמעת מערכת המחשוב החדשה לניהול כספים, בשיתוף אנשי אגף הכספים והרשות למו"פ, ממשיכים בפעילות לשיפור היבטים שונים במערכת, ובכלל זה בפורטל החוקרים/ות. ההטמעה של השיפורים נעשית באופן שוטף. הנהלת האוניברסיטה ממשיכה לפעול לשיפור המערכת, תוך התמקדות בשיפור אופן הצגת המידע לחוקרים/ות באשר לשימושים וליתרות בתקציבי המחקר ובקק"מ. לשם כך אנו נעזרים, בין היתר, בקבוצה של חברי הסגל האקדמי, שהתנדבו לכהן בצוות לשיפור "חווית המשתמש/ת" במערכת.
4. קיימות וסביבה. הנהלת האוניברסיטה החליטה להציב את הפעילות בתחום הקיימות וההגנה על הסביבה יעד אסטרטגי מרכזי. בשלב ראשון, מוקמת בימים אלה מסגרת שבה ירוכז המידע על המחקר שנעשה באוניברסיטה בתחומים אלה, על ההוראה (תכניות לימודים וקורסים, בתוך בית-הספר המתקדם ללימודי סביבה ומחוצה לו) ועל הפעילות הציבורית, בתוך הקמפוסים (בין היתר, במסגרת יוזמת "קמפוס ירוק") וגם מחוץ לכתלי האוניברסיטה. ועדת היגוי אקדמית פועלת לקביעת יעדים לחיזוק הפעילות באוניברסיטה בכל שלושת ההיבטים הללו, שכבר כיום היא ענפה למדי. נמשיך ונעדכן בנושא בשבועות הקרובים.
5. פעילות המחקר. מצבנו היחסי בתחום המחקר האקדמי אינו משביע רצון עדיין. מטבע הדברים, הנתונים המצרפיים שיש בידינו הם בעיקרם כמותיים, בין היתר באשר למספר המאמרים שמתפרסמים בכתבי העת המובילים, ואלה מספקים רק קירוב להערכת התרומה המדעית של פעילות המחקר באוניברסיטה. המגמה הכללית המסתמנת היא שלאחר תוצאות חלשות יחסית (מבחינה כמותית) ב- 2018, הפעילות ב- 2019 חזרה לרמה הגבוהה יותר שאפיינה אותנו בשנים האחרונות שקדמו לכך. אף שזו בשורה חיובית, אין בה די, שכן אינה מבטאת עדיין צמיחה ממשית. אסתפק כאן בנתונים משני מדדים:
א) דירוג Nature Index. המדד כולל ספירה של מאמרים בכתבי עת שעורכי הדירוג מגדירים טובים, לפי החלטת ועדות מומחים; כל מאמר מקבל ניקוד זהה, ללא התחשבות ב"אימפקט פקטור"; וניתן משקל זהה בגין כל מחבר/ת שותף/פה, ללא קשר למיקום ברשימה המחברים (על כל מאמר ניתנת נקודה, שמחלוקת באופן שווה בין כל המחברים/ות). הדירוג לא מנורמל לפי מספר חברי הסגל במוסד האקדמי. המדד עוסק רק בארבעה תחומים של מדעי הטבע – מדעי החיים, פיזיקה, כימיה ומדעי כדור הארץ – וכולל נתונים בנפרד לכל תחום ונתון כולל במדעי הטבע. בטבלה שלמטה מובאים הנתונים הכוללים במדעי הטבע[1] (הדירוג הוא מתוך כלל מוסדות המחקר האקדמיים בעולם).
מדעי הטבע |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
|||||
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
מנורמל |
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
|
ויצמן |
159.9 |
62 |
173.2 |
56 |
2 |
175.4 |
50 |
181 |
46 |
העברית |
118 |
98 |
110.8 |
98 |
52 |
116.8 |
93 |
121.2 |
85 |
תל-אביב |
114.2 |
104 |
85 |
149 |
- |
90.7 |
125 |
75.7 |
165 |
טכניון |
96.9 |
128 |
106.9 |
106 |
20 |
85.9 |
140 |
104.5 |
102 |
בפרסומים בכלל כתבי העת שבמדד הזה חזרנו לתפוקה ה"רגילה" שלנו, אחרי ש- 2018 היתה חלשה יותר, נתון שכאמור בא לידי ביטוי גם במדדים אחרים.[2] במדד תפוקת המחקר הממוצעת לחבר סגל (נתון שזמין לעת עתה רק עבור 2018, בעמודה "מנורמל") מלמד שכל ארבעת המוסדות המובילים בישראל כנראה ב-100 הראשונים בעולם במדעי הטבע (נכון ל-2020), ואנו במקום 52.
לצד הנתונים על הפרסומים בכלל כתבי העת המובילים שנכללים במדד, מובא גם מדד הפרסומים רק בשני כתבי העת המובילים, Nature ו-Science. שנת 2019 היתה חלשה עבורנו במדד זה (פורסמו בשני כתבי העת הללו 9 מאמרים, שחלקנו היחסי הכולל בהם, כאמור, בהתעלם ממיקום המחבר, הוא פחות מ- 1):
מאמרים ב- S&N |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
||||
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
|
ויצמן |
7.85 |
30 |
9.8 |
28 |
12.05 |
18 |
7.8 |
|
העברית |
0.8 |
239 |
|
|
3.3 |
65 |
1.4 |
|
תל-אביב |
1.8 |
128 |
|
|
|
|
|
|
טכניון |
1.96 |
121 |
4.6 |
55 |
3.3 |
63 |
3 |
|
עם הגידול ההדרגתי במספר חברי הסגל אצלנו, שיפורט מיד, יש מקום לצפות לשיפור במצב המחקר אצלנו. הצמצום (במספרים מוחלטים ויחסית למוסדות מתחרים) במספר חברי הסגל במדעי המחשב מסביר גם את הירידה במיקומנו במדד csranking. גם כאן, הגידול הניכר במספר חברי הסגל בתחום זה צפוי להביא לשיפור מצבנו.
ב) מענקי האיחוד האירופי. בתחום זה ניכרת יציבות בהישגים שלנו בכל הקשור למספר הזכיות, שנותר גבוה, לצד תנודתיות רבה בסכום הזכיות הכולל.
|
2019 |
2018 |
||||||
|
Starting |
Cons |
Advanced |
Synergy |
Starting |
Cons |
Advanced |
Synergy |
העברית |
7 |
2 |
3 |
0 |
7 |
2 |
3 |
1 |
ויצמן |
6 |
6 |
2 |
1 |
5 |
11 |
1 |
1 |
תל-אביב |
8 |
4 |
0 |
0 |
4 |
6 |
3 |
0 |
טכניון |
8 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
בן-גוריון |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
בר-אילן |
4 |
1 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
חיפה |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
העברית |
21.6 |
28.8 |
20.6 |
19.8 |
28.9 |
ויצמן |
35.2 |
33.1 |
35.9 |
25.7 |
20.7 |
תל-אביב |
19.4 |
25.3 |
16.1 |
19.2 |
23.6 |
טכניון |
|
|
16.5 |
7.4 |
13 |
זו הזדמנות להודות לצוות המצוין של הרשות למו"פ, שמסייע רבות בהכנת ההצעות. אנו שותפים למאמץ כלל-אירופי לשימור היקף התמיכה במחקר של ה- ERC חרף המשבר הכלכלי.
6. חברי סגל חדשים. בחודשים האחרונים אושרה קליטתם של כ- 50 חברי סגל חדשים. בשנת הלימודים הקרובה יחלו לכהן לפחות 51 חברי סגל חדשים במסלול האקדמי הרגיל (חלק מן הנקלטים בחרו להתחיל את כהונתם בעוד שנה וחלק ממי שהוחלט על קליטתם בשנה שעברה יחלו לכהן באוניברסיטה השנה; יש עוד 4 מועמדים שאמורים למסור את תשובתם בזמן הקרוב): 22 במדעים העיוניים ו- 29 במדעים הניסויים. שמותיהם של הנקלטים החדשים מובאים בנספח למכתב זה. מתוכם, 20 הן נשים (38%) (13 בעיוניים, 59%; ו- 7 בניסויים, 24%), 2 נקלטים חדשים הם ערבים (4%) ו- 5 (10%) מצטרפים מחו"ל (כלומר, לא היו עד עתה אזרחים ישראלים).
נכון להיום, מכהנים באוניברסיטה 940 חברי סגל במסלול האקדמי הרגיל (ובתוספת החברים במסלולים הנלווה והמקביל, מאוישות 994 משרות מלאות), מהם 454 במדעים העיוניים ו-486 במדעים הניסויים. ב-תשפ"א, בניכוי פרישות צפויות במהלך השנה, צפויים לכהן במסלול האקדמי הרגיל 957 חברי סגל. בארבע השנים האחרונות (תשע"ח עד תשפ"א) מסתכם הגידול נטו במספר חברי הסגל במסלול האקדמי הרגיל בכ- 65 חברי סגל.
נמשיך לייחל לחזרה מהירה ובטוחה לשגרה. בריאות טובה.
בברכה,
ברק מדינה, רקטור
עיוני |
שם |
יחידה |
1 |
רננה קידר |
משפטים (½) [עם מדעי הרוח הדיגיטליים] (תש"ף) |
תשפ"ב |
נעמי קפלן |
משפטים, קרימינולוגיה |
2 |
רוני פורת |
חברה, מדע המדינה ויחב"ל (תשע"ח) |
3 |
חנה טרכטמן |
חברה, כלכלה |
4 |
עודד שטיינברג |
חברה, יחב"ל ופורום אירופה |
5 |
דגנית פייקובסקי |
חברה, יחב"ל |
6 |
נופר אבני |
חברה, גיאוגרפיה |
תשפ"ב |
צ'רלי לש |
חברה, מדע המדינה |
7 |
צחי רז |
חברה, פכ"מ וכלכלה |
8 |
עידו רמתי |
חברה, תקשורת ולימודי תרבות |
9 |
ליליאן בוקסמן-שבתאי |
חברה, תקשורת (תש"ף) |
10 |
לירון שני |
חברה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה |
11 |
רותם בר-אור |
חברה, גיאוגרפיה וערים חכמות |
|
נילי מור |
חברה, פסיכולוגיה (½) [מעבר ממשרה מלאה בחינוך למינוי משותף בחינוך ובפסיכולוגיה] |
12 |
נעם מזרחי |
רוח, מקרא (תש"ף) |
13 |
עודד זינגר |
רוח, היסטוריה של עם ישראל (תש"ף) |
14 |
אורלי לואיס |
רוח, לימודים קלאסיים (תש"ף) |
|
רננה קידר |
רוח, מדעי רוח דיגיטליים (½) [ומשפטים] (תש"ף) |
15 |
אנסטסיה ברג |
רוח, פילוסופיה |
תשפ"ב |
תמר גרוסוולד-עוזרי |
רוח, סין |
16 |
דוד רוטמן |
רוח, ספרות עברית ופולקלור |
תשפ"ב |
אביגיל מנקין-במברגר |
רוח, היסטוריה של עם ישראל |
17 |
אירנה ליאן |
רוח, קוריאה |
18 |
טניה ורטמן |
רוח, מחשבת ישראל |
19 |
מיה בניש ויסמן |
עבודה סוציאלית |
20 |
דנה לסרי |
עבודה סוציאלית |
|
יהודה קולר |
חינוך (מעבר מ-½ מקביל למסלול רגיל) |
21 |
עודד ציפורי |
חינוך |
22 |
רימאא דאעס |
חינוך |
ניסויי |
שם |
יחידה |
1 |
אהוד אלנקווה |
וטרינריה (תש"ף) |
2 |
אביהוא יונה |
חקלאות, ביוכימיה |
3 |
אביגיל הורביץ |
חקלאות, כלכלת סביבה |
4 |
ניב דה-מלאך |
חקלאות, מדעי הצמח וגנטיקה בחקלאות |
5 |
רוני הלמן |
חקלאות, ביוכימיה |
6 |
נודה-גרסיה ליאנט |
חקלאות, מחלות צמחים ומיקרוביולוגיה |
7 |
איל בן-דוד |
רפואה (תש"ף) |
8 |
אדם רוז |
רפואה, בריאות הציבור (תש"ף) |
תשפ"ב |
זאב מלמד |
רפואה |
9 |
ענת פלורנטין |
רפואה |
תשפ"ב |
סהר מלמד |
רפואה |
10 |
אמנון שריר |
רפואת שיניים |
11 |
אור הרשקוביץ |
טבע, מתמטיקה (תש"ף) |
תשפ"ב |
יובל פלד |
טבע, מתמטיקה |
תשפ"ב |
שי עברה |
טבע, מתמטיקה |
12 |
יאיר חיות |
טבע, מתמטיקה |
13 |
שמואל רובינשטיין |
טבע, פיזיקה |
14 |
איתי שומרוני |
טבע, פיזיקה [סמסטר ב תשפ"א] |
15 |
רבקה בקנשטיין |
טבע, פיזיקה [סמסטר ב תשפ"א] |
16 |
אמיר ארז |
טבע, פיזיקה |
17 |
שלומי קוטלר |
טבע, פיזיקה יישומית |
18 |
גילי גרינבאום |
טבע, מדעי החיים |
19 |
עמרי פינקל |
טבע, מדעי החיים |
20 |
דפנה נחמני |
טבע, מדעי החיים |
21 |
זכריא ניירוק |
טבע, כימיה |
22 |
דפנה שמעון |
טבע, כימיה |
23 |
עידו הדר |
טבע, כימיה |
תשפ"ב |
גיא דגן |
טבע, מדעי כדור הארץ |
24 |
נתן סטייגר |
טבע, מדעי כדור הארץ |
25 |
אילן קומרדוצקי |
מדעי המחשב (תש"ף) |
26 |
רועי שוורץ |
מדעי המחשב (תש"ף) |
27 |
מור ניצן |
מדעי המחשב (ביולוגיה חישובית) |
28 |
גבריאל סטנובסקי |
מדעי המחשב |
29 |
עמרי ויינשטיין |
מדעי המחשב [סמסטר ב' תשפ"א[ |
[1] הדירוג שלנו ב- 2019 בתחומים המסוימים: מדעי החיים – 69; פיזיקה – 89. בשני התחומים האחרים איננו נכללים ב-100 המוסדות המובילים לפי מדד זה.