וועדה לבחינת עדכון תקנון משמעת סגל—נוסח החלטה

14 מרץ, 2024

​​​​​​

  1. בראשיתה של מלחמת "חרבות ברזל" פנו הנשיא והרקטור לפרופ' שלהוב קיבורקיאן בקשר לעצומה שהפיצה, המתייחסת לפעולות צה"ל במסגרת המלחמה כ"פשעי מלחמה" והשוללת את הלגיטימציה של מדינת ישראל, כמו גם מתעלמת מאירועי ה 7.10, והציעו לה לשקול את המשך עבודתה באוניברסיטה.

 

  1. בימים האחרונים התפרסם ראיון שנתנה פרופ' שלהוב קיבורקיאן בקשר למלחמה, הכולל התבטאויות שונות, בהן גם הבעת חוסר אמון במידע בקשר למעשי אונס ותקיפה מינית שבוצעו על-ידי חמאס בעת התקיפה האכזרית על יישובים ואזרחים ישראליים ב-7.10.2023.

 

  1. פרסום הראיון הצית גל מחאה ציבורית בהיקף גדול כנגד פרופ' שלהוב קיבורקיאן והאוניברסיטה העברית. לא נשללה אפשרות שגל מחאה זה יגלוש גם אל תוך הקמפוס.

 

  1. פרסום הראיון וגל המחאה הציב בפני הנהלת האוניברסיטה שתי סוגיות מרכזיות. הראשונה נבעה מהדברים שנאמרו בראיון, ובעיקר חוסר האמון שהביעה פרופ' שלהוב קיבורקיאן בעדויות על מעשי האונס, וכן הצהרות נוספות שייתכן וגובלות בהסתה. נשאלה השאלה, גם על ידי הדיקנים הרלוונטיים, כיצד יכולה חוקרת המלמדת עבודה סוציאלית וקרימינולוגיה להמשיך ללמד סטודנטים לאחר שהיא מביעה חוסר אמון פומבי כזה בעדויות של קורבנות אונס. שנית, נוצר חשש לא זניח מהתעוררות של הפגנות בעד ונגד פרופ' שלהוב קיבורקיאן בתוך הקמפוס. כל זאת, בשבוע האחרון של הסמסטר, ובשנת לימודים מורכבת ומאתגרת מכל ההיבטים.

 

  1. כתוצאה מכך, החליטו הנשיא והרקטור על נקיטת צעד מניעתי, שבא לידי ביטוי בהשעייתה של פרופ' שלהוב קיבורקיאן מהוראה, על מנת למנוע מתחים בקמפוס ולאפשר לסטודנטים ולסטודנטיות לסיים את הסמסטר ולהתרכז בלימודים ובבחינות. חשוב להבהיר כי לא מדובר על צעד ענישתי, שכן מלוא משכורתה של פרופ' שלהוב קיבורקיאן משולמת, אלא על צעד שנקטה הנהלת האוניברסיטה מתוקף הסמכות הטבעית לניהול המוסד.

 

  1. מקרה זה הציף שאלות שחוזרות על עצמן מדי פעם, וביתר שאת בתקופת המלחמה הנוכחית. שאלות של טשטוש גבולות בין אמירות של חברי סגל אקדמי מחוץ לתפקידם באוניברסיטה, לבין ההוראה והמחקר באוניברסיטה. שאלות אלה אינן מטופלות נכון להיום בתקנון אקדמי כלשהו, ומחייבות דיון מעמיק וקבלת החלטות ארוכות-טווח.

 

  1. לפיכך החליטה הנהלת האוניברסיטה על הקמת ועדה שתבחן שאלות רוחב בנושא, לרבות  תפקידם החינוכי של חברי הסגל האקדמי הבכיר וחובתו של חוקר באוניברסיטה לבסס את פעילותו וטענותיו על עובדות מבוססות מחקר.

 

  1. הוועדה תבחן האם יש מקום להמליץ לוועדה המתמדת ולסנאט האוניברסיטה על תיקון תקנונים קיימים כך שיסדירו את הטיפול במקרים כגון זה. יודגש כי על המלצות הוועדה להיות מאושרות בוועדה המתמדת ולאחר מכן בסנאט. כמו כן, תהיה הוועדה מוסמכת להמליץ להנהלת האוניברסיטה על צעדי המשך בנוגע לעניינה של פרופ' שלהוב קיבורקיאן.  

 

  1. הוועדה תורכב מחמישה חברות וחברים, כולם חברי סגל אקדמי בכיר שימונו על ידי הוועדה המתמדת, כאשר לפחות אחד מהם יהיה משפטן.

 

בברכה,

 

אשר ותמיר