נאום טקס פרס רקטור תשפד

3 יולי, 2024

פרס רקטור תשפ"ד

סטודנטיות וסטודנטים, חברות וחברי סגל, מצטיינות ומצטיינים יקרים.

ברכות על ההישג הנפלא שלכם.

הסטודנטיות והסטודנטים המגיעים לאונ' העברית הם הטובים בארץ. ומבין כ 25,000 הלומדים כאן, אתם הטובות והטובים ביותר.

הבחירה שלכם באונ' העברית והעובדה שאתם דוחפים את עצמכם במעלה ההר, להצליח ולהיות הכי טובים שאתם יכולים, מעידים עליכם—על מי שאתם. כי כדי להצטיין באמת לא מספיק להיות מוכשר. הצטיינות היא בעיקר גישה לחיים: רצון להבין עד הסוף, בלי לוותר, להטיל ספק, לשאול שאלות, לחפש תשובות, לתת את הכל—ועוד קצת—כדי שהעבודה, המבחן, התשובה לשאלה של המרצה יהיו הכי טובים שאפשר. שאיפה זו והמאמץ המיוחד שאתם עושים יקרינו על החיים שלכם גם בהמשך. כי החיים שלנו בנויים ממצרף של אין ספור החלטות קטנות שאנחנו מקבלים לאורך הדרך.

כמה נתונים על ההצטיינות שלכם בהיבט הבינלאומי:

  • האוניברסיטה מדורגת במקום ה 86 בעולם בדירוג שנחאי הנחשב
  • בין 50 מחוץ לצפון אמריקה
  • במקום ה 36 מבין המדינות ששפת האם בהן אינה אנגלית

אני חושב שאתם זכאים להיות מאוד מאוד גאים על היותכם המצטיינים באוניברסיטה המצטיינת שלנו.

גם אנחנו מאוד גאים בכם. מעבר לכך: אנחנו מבינים שההצלחה הבינלאומית של האוניברסיטה תלויה במידה רבה מאוד בכם. כי ללא סטודנטיות וסטודנטים מצטיינים, שיושבים בכיתות, ואחר-כך עובדים איתנו במעבדות ובקבוצות המחקר, ומאתגרים אותנו בשאלות הקשות ביותר, לא יהיה כאן מחקר פורץ דרך.

ולכן אנחנו עושים מאמץ גדול מאוד כדי להבטיח, שאתם, המצטיינים שלנו, תישארו איתנו גם לתארים מתקדמים יותר. יש כאן השקעה כספית גדולה שלנו. גובה המלגות והתמיכות הכספיות השונות המועברות ישירות אל הסטודנטיות והסטודנטים המצטיינים באוניברסיטה מוערך בלמעלה מ 60 מיליון ₪. מדי שנה! זה המון, ויש כאן מסר: אנחנו אוניברסיטה מצטיינת שרוצה לשמר את הטובות והטובים ביותר אתנו.

ברכות לחברות וחברי הסגל המצטיינים במחקר ובהוראה. שלושת העקרונות המובילים את האוניברסיטה שלנו הם מצוינות, מצוינות ועוד פעם מצוינות. ומכאן שהפרסים בהם אתן ואתם זוכים בהם היום הם החשובים ביותר שביכולתנו להעניק. הם מצביעים על כך שעמדתם, ואולי אף התעליתם, על התקוות שתלו בכם כאשר גייסו אתכם אל שורותינו.

השנה נעניק בפעם הראשונה את פרס הרקטור למפעל חיים. לקראת פתיחתה של שנת ה 100 של האוניברסיטה העברית, הגיע הזמן להסתכל בגאווה גדולה מאוד על העבר המפואר שלנו, ולרומם את אלה אשר הקריירה האקדמית שלהם השפיעה באופן מכריע עלינו ועל העולם כולו.  

מצטיינות ומצטיינים יקרים,

המחויבות שלכם ושלנו למדע הכרחית לשימורה וביסוסה של האקדמיה בישראל ושל המדינה. ביסוד המהלך להקמת האוניברסיטה העברית, לפני 99 שנים, עמדה ההכרה בכך שאוניברסיטה עצמאית וחזקה בירושלים היא הכרח לקיומה של מדינת ישראל.

מאז הקמתה, היה ברור שחשוב שהאוניברסיטה תהיה עצמאית, שוויונית וחופשית מאילוצים פוליטיים. איינשטיין, ממייסדיה, כתב במסמך מכונן "האוניברסיטה שלנו" שאמנם זו אוניברסיטה שהוקמה למען העם היהודי, אך מחובתה להיות קוסמופוליטית ומקדשת שוויון לכל.

כך אנחנו רואים את האוניברסיטה שלנו גם היום: אוניברסיטה שנמצאת בחזית העשייה האזרחית, הציבורית והלאומית של מדינת ישראל, עם מחויבות עמוקה לחברה הישראלית. ובה בעת מוסד קוסמופוליטי שפועל בזירה הבינלאומית, מעשיר ומועשר ממנה. מוסד המכבד את זכויות האדם, דוגל בשוויון לכל, בסובלנות ובפלורליזם.

חשבו עד כמה מורכב להחזיק בתפיסת עולם זו בשעה הקשה בה אנו נמצאים כיום. חשבו על הקונפליקט בין הלאומי לבינלאומי שמאתגר אותנו על בסיס יומי.

אנחנו מנווטים במים סוערים. וגלי הסערה גבוהים משהיו אי פעם. במצב הזה נדרשת מכולנו אחריות רבה. יש לנו מחויבות למצוינות מדעית ולחופש האקדמי. בכך אנו מגשימים את המחויבות שלנו ואת הנאמנות שלנו לחברה הישראלית.

לצד זאת, מחובתנו להציב את הגבולות המתחייבים מערכי האמת והצדק, ולעמוד כנגד שיח מפלג. הניווט הערכי בזירה זו הוא קשה מאוד, אך כאשר אנו דורשים מנשיאי האוניברסיטאות בארה"ב ובעולם כולו לדבוק בערכים אלה ולא להסתתר מאחורי פרוצדורות משפטיות, עלינו לגלות מנהיגות אחראית, שקולה וערכית גם בעצמנו. נחשוף ונגנה את שיח השנאה והזיוף. זו המחויבות הבסיסית שלנו כאנשי מדע, כראשי האוניברסיטה וגם כבני אדם, וזו גם הדרך להגן על המשמעות העמוקה של החופש האקדמי.

אני רוצה לחזור על ההצהרה המשותפת להנהלת האוניברסיטה ולסנאט האוניברסיטה: ההגנה על חופש הביטוי ועל החופש האקדמי חיונית במיוחד בזמן מלחמה. דיון פתוח וביקורתי במדיניות הממשלה הוא יסוד הכרחי בחברה מתוקנת. הנהלת האוניברסיטה העברית והסנאט

מחויבים להגן על חופש הביטוי של כלל חברות וחברי קהילת האוניברסיטה. ההנהלה והסנאט מצטרפים לגינוי התקיף של ור״ה לקמפיין המסית נגד חברי וחברות סגל. אנו מתנגדים ליוזמות חקיקה להגבלת חופש הביטוי באוניברסיטאות ובפרט להצעת החוק המסוכנת והלא דמוקרטית של יו"ר הקואליציה ביוזמת התאחדות הסטודנטים (חוק ההשתקה), וקוראים להסירה מסדר היום.

אני גאה להיות רקטור באוניברסיטה שבה חוקרות וחוקרים מעולים כדוגמת הזוכים בפרסים היום, מלמדים סטודנטיות וסטודנטים מצוינים כמותכם. אני משוכנע שכבוגרי האוניברסיטה העברית, תמשיכו מסורת ארוכת-שנים של עשייה, של יצירה ושל תרומה שאין לה תחליף לחברה טובה יותר.

לסיום, אני רוצה להודות באופן מיוחד למשפחות שלכם—לאנשים הסובבים אתכם. כדי להבין איך הגעתם לכאן צריך להפנות קודם כל את המבט אליהם ולומר "תודה". כי מאחורי כל אחת ואחד מכם יש משפחה וסביבה תומכת שעבדה ועדיין עובדת קשה, כדי לאפשר לכם להגיע למקום הזה וגם להישאר בו.

בעיני, גם אתן, משפחות יקרות, חלק מהקהילה הגדולה של האוניברסיטה העברית בירושלים. תודה לכם, תודה לכולם.