פרס רקטור למפעל חיים

חיים סידר

פרופ' אמריטוס חיים סידר
פרופ' אמריטוס
חיים
סידר
המכון למחקר רפואי, הפקולטה לרפואה

פרס הרקטור למפעל חיים ניתן לפרופ' אמריטוס חיים סידר מהמכון למחקר רפואי, הפקולטה לרפואה על תרומתו האקדמית המצוינת, במחקר ובהוראה ועל הפעילות הציבורית הנרחב שלו.

פרופ' סידר זוכה בפרס מפעל חיים על גילוי תופעת המתילציה של ה DNA, והגדרתה כמערכת אפיגנטית בסיסית לפרשנות וויסות המידע הגנטי בתאים. הגילוי וההגדרה של מתילציה ב DNA חשפו מנגנון חדש לחלוטין של ויסות גנים, המשמש כבסיס לאפיגנטיקה ובכך משפיע כמעט על כל תחום בביולוגיה וברפואה. היסודות של מערכת סימון DNA  זו התגלו על ידי מחקר פורץ דרך שערך פרופ' סידר באוניברסיטה העברית לאורך תקופה של כ- 50 שנה. הוא היה הראשון להוכיח כי המתילציה ב DNA נשמרת בצורה יציבה, וכי דפוסיה משפיעים על ביטוי הגנים. ניסויי מפתח שביצע סיפקו את המפה הראשונה המתארת מתילציה במהלך ההתפתחות, והראו בבירור כי דפוס המתילציה מעודכן מחדש במהלך ההתפתחות העוברית המוקדמת, ובכך מגדיר תהליכי מפתח בתכנות התא וחושף מנגנונים מולקולריים השולטים בתהליך כולו. במבט כולל, מחקרים אלה מראים כי מתילציה מהווה שיטה מתוחכמת לביאור הטקסט הגנטי בצורה יציבה, ובכך מספקת את היסודות לזיכרון תאי לטווח ארוך העומד בלב האפיגנטיקה. בהתבסס על עקרונות הביולוגיה היסודיים שגילה, פרופ' סידר גם הראה כיצד מתילציה משפיעה על תהליכי הזדקנות וביולוגיה של סרטן, הוא היה חלוץ בפיתוח בדיקה לאיתור מוקדם של מחלות, והראה כי מתילציה היא אבן הבניין המרכזית לתיווך הקשר בין גנים לסביבה.

פרופ' סידר העמיד תלמידים הרבה, ורבים מהם חוקרים ומלמדים במוסדות שונים בארץ ובעולם. מי שזכו להיות תלמידיו מתארים אותו כ"מורה אגדי, מעורר השראה ויצירתיות", וכמנטור יוצר מגדר הרגיל לתלמידי מחקר, דוקטורנטים ובתר-דוקטורנטים. העבודה עימו הייתה תמיד הרפתקאה מרגשת המשלבת אתגר אינטלקטואלי עם יחס מכבד ומעצים.

על כל אלו, אין ראוי יותר מפרופ' חיים סידר לפרס הרקטור למפעל חיים.