check
פרס הרקטור לחוקרים מצטיינים | לשכת הרקטור

פרס הרקטור לחוקרים מצטיינים

מידי שנה, הרקטור מעניק פרס לחוקרים מצטיינים על הצטיינות במחקר, בהוראה ובהשתתפות פעילה בחייה האקדמיים של האוניברסיטה.

קול קורא נשלח לדיקנים המגישים את המלצותיהם לרקטור ומבין המועמדים נבחרים הזוכים.

להלן שמות הזוכים לשנת הלימודים תשפ"ב:

 

Yuval Dor

פרופ' יובל דור

פרופ' יובל דור מהמחלקה לביולוגיה התפתחותית וחקר סרטן בפקולטה לרפואה הוא חתן פרס הרקטור לחוקר ומורה מצטיין לשנת הלימודים תשפ"ב.

פרופ' דור הוא מדען מבריק ופורה, אשר מחקריו הוגדרו כפורצי דרך ו"משני פרדיגמה". רשימת הפרסומים שלו מעידה על תפוקה מחקרית מתמשכת, ועל איכותה מעיד גם מספר הציטוטים העצום לו זוכים מאמריו (מעל 23,000 ציטוטים, H-index 67). הוא מהמובילים בעולם בחקר הסכרת. כבר בתחילת דרכו המחקרית הביא לשינוי בכיוון המחקר העולמי כשהראה כי שגשוגם של תאי β (התאים האחראים להפרשת האינסולין) בלבלב הבוגר מתרחש באמצעות חלוקה של תאים ממוינים שכבר מתפקדים כתאי β, ולא כפי שחשבו עד אז. מחקריו מתאפיינים בראייה אינטגרטיבית, המאפשרת חיבורים חדשניים בין המחקר הבסיסי לשדה הקליני. כך למשל, לאחרונה הצביע על קשר מפתיע בין פגם בעריכה הגנטית הטבעית, לבין התפתחות סכרת מסוג 1. בשנים האחרונות יובל פועל גם בתחום הרפואה המותאמת אישית. באופן ספציפי, הוא מתמקד ב- circulating cell-free DNA (cfDNA). פיתוחיו החדשניים בתחום זה מבוססים על הרעיון כי באמצעות בדיקת דם סטנדרטית ניתן לקבוע בדיוק רב את המקור הרקמתי של תאים שמתו זה לא מכבר, וזאת באמצעות אנליזה של מקטעי DNA הייחודיים להם, הנוכחים זמנית בדם.

פרופ' דור הוא מהמקדמים המרכזיים של הרפואה המותאמת-אישית בישראל. הוא משמש כראש החטיבה לביולוגיה ורפואה של הקרן הלאומית למדע, בתפקידו זה הוא יזם ומוביל את תוכנית המענקים לרפואה מותאמת אישית. הוא מורה מצטיין, ומנחה מספר גדול במיוחד של תלמידי דוקטורט. הוא ממלא תפקידים מרכזיים בפקולטה לרפואה, כמו ניהול וועדת האסטרטגיה וחברות בוועדות החיפוש. יובל בולט גם בשיתופי פעולה מחקריים בתוך ומחוץ לפקולטה. הוא תומך ויועץ לחוקרים צעירים ומעמיד לרשות חוקרי הפקולטה ציוד שרכש באמצעות קרנות המחקר הרבות בהן זכה. במהלך משבר הקורונה פרופ' דור היה גורם מפתח בהעמדת תשתיות המחקר של האוניברסיטה להרחבת יחידת בדיקות הקורונה בשיתוף עם הדסה, ובכך הפך את האוניברסיטה העברית לאחד הגופים הראשונים שסיפקו בדיקות קורונה בהיקף רחב.

בזכות הצטיינותו במכלול הפעילות האקדמית, פרופ' יובל דור הוא חתן פרס הרקטור לשנה זו.

Tamar Zilber

פרופ' תמר זילבר

 

פרופ' תמר זילבר מבית-הספר למנהל עסקים היא כלת פרס הרקטור לחוקרת ומורה מצטיינת לשנת הלימודים תשפ"ב.

פרופ' זילבר היא מהחוקרים המובילים בעולם בתחום התיאוריה המוסדית. מחקריה הראשונים היו בין אלו שחידשו את העניין בתיאוריה, אשר הפכה בעשור האחרון לדומיננטית בתחום התיאוריה הארגונית (Organizational theory). הם הביאו לשינוי פרדיגמה ותרמו לעיצוב המחקר בתחום. תמר חוקרת כיצד אינטראקציות חברתיות ותפיסות חברתיות משותפות מייצרות את הבסיס לתהליכים מוסדיים ברמה המאקרו-ארגונית. בין השאר היא בוחנת את מקומם של התהליכים הרגשיים ביחסי כוח בארגונים ואת האופן בו יחסי הכוח מעוצבים ומשתקפים במאורעות ברמת השדה. מאמריה מתפרסמים בכתבי העת המובילים בניהול, נלמדים באוניברסיטאות מובילות ומשמשים השראה לחוקרים בתחום. תמר שימשה עורכת (Associate Editor) בכתב העת המדורג ראשון בין כל כתבי העת בתחום הניהול (Academy of Management Journal), וכיום היא משתמשת עורכת ראשית ((Co-Editor in Chief בכתב עת המוביל Organizational Studies

פרופ' זילבר היא גם מורה מעולה, ואזרחית למופת. היא מדורגת באופן קבוע בין המרצים המצטיינים באוניברסיטה, ואף זכתה בפרס מילקן למורים מצטיינים. לפני שנים אחדות זכתה במענק מיוחד מהות"ת (בסך 100,000$) לפיתוח "קורס דגל" מקוון. הקורס "זכר ונקבה ברא אותם: מבטים ביקורתיים על המגדר והסדר החברתי" נלמד על ידי סטודנטים מתחומים שונים באוניברסיטה וזוכה לאהדה רבה. תמר מנחה תלמידי דוקטורט רבים, ומשתתפת במספר רב של וועדות דוקטורט של תלמידים ממחלקות שונות. פרופ' זילבר מילאה תפקידים מרכזיים באוניברסיטה. בין השאר שימשה ראש מרכז לייפר ללימודי מגדר (2014-2017) וסגנית הדיקן לענייני הוראה בבית הספר למנהל עסקים (2016-2018). יחד עם מיכל ברק, היא פיתחה סדנא המיועדת לצמצם את ההטיות (מגדריות ואחרות) בתהליכים שונים באוניברסיטה. הסדנא הועברה למאות בעלי תפקידים באוניברסיטה העברית, וכיום מועברת גם באוניברסיטאות נוספות. 

בזכות הצטיינותה במכלול פעילותה האקדמית, פרופ' תמר זילבר היא כלת פרס הרקטור לשנה זו.

Katrina Ligett

פרופ' קתרינה ליגת

פרופ' קתרינה ליגת מבית הספר להנדסה ולמדעי המחשב על שם רחל וסלים בנין היא כלת פרס הרקטור לחוקרת ומורה מצטיינת לשנת הלימודים תשפ"ב.

פרופ' ליגת היא חוקרת מצטיינת, העוסקת בפרטיות נתונים, הגינות אלגוריתמית  ותורת המשחקים האלגוריתמים ובמצבים בהם הם מצטלבים או מתנגשים זה בזה. מחקריה בתחום הפרטיות הדיפרנציאלית הופכים אותה לאחת המובילות בתחום. בנוסף לתרומתה למחקר הבסיסי, למחקריה, ובפרט לדגש על הגינות אלגוריתמית ישנה חשיבות חברתית גדולה בעידן בו היבטים רבים בחיינו מושפעים מהחלטות אלגוריתמיות. קתרינה זכתה במספר רב של מענקי מחקר, ביניהם מענקים שונים מה- NSF האמריקאי ומחברת גוגל. מאמריה מתפרסמים בכתבי העת ובכנסים המובילים בתחומה, והיא מוזמנת באופן תדיר להרצות בבמות שונות באקדמיה, בתעשייה ובמגזר הציבורי.

פרופ' ליגת היא אזרחית יוצאת דופן. היא משמשת ראש החוג לממשקי טכנולוגיה, חברה ורשתות (מט"ר) מאז הוקם בשנת 2018. בתפקידה כמנהלת התוכנית היא אחראית לכל היבט בה, החל בפיתוח תוכנית הלימודים והקורסים וכלה בליווי הסטודנטים בתוכנית. וועדת הניטור החיצונית שבחנה את התוכנית לאחרונה זיכתה את התוכנית בכלל ואת פרופ' ליגת בפרט בשבחים רבים. קתרינה היא גם מורה מסורה ומצטיינת, המדורגת באופן קבוע במקום הראשון בין מורי התוכנית. היא מלמדת בהצלחה גם תלמידי מוסמך, ומדריכה תלמידי מחקר, דוקטורנטים ופוסט דוקטורנטים רבים.

בזכות הצטיינותה במכלול פעילותה האקדמית, פרופ' קתרינה  היא כלת פרס הרקטור לשנה זו.

Uriel Levy

פרופ' אוריאל לוי

פרופ' אוריאל לוי מהפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע הוא חתן פרס הרקטור לחוקר ומורה מצטיין לשנת הלימודים תשפ"ב.

פרופ' לוי הוא מהבולטים בחברי הסגל במחלקה לפיזיקה יישומית. הוא חוקר מוביל בקהילת הננופוטיניקה העולמית. מחקרו עוסק בממשק בין אופטיקה בסקאלת ננו ובין התקנים של ננו ומיקרו אלקטרוניקה הקשורים לפיסיקה של ההתקנים. במחקריו הוא משתף פעולה עם חוקרים מובילים בעולם, ומאמריו מתפרסמים בכתבי העת המובילים בתחומו. פרופ' לוי זכה במענקי מחקר ופרסים רבים, ביניהם מענק ERC consolidator ופרס Kaye לחדשנות. יחד עם אבי בקל, סטודנט לשעבר, ייסד את חברת ההזנק (start-up) TriEye אשר מעסיקה כ- 90 אנשים, אשר רובם עוסקים במחקר ופיתוח וגייסה עד היום כ- 100 מיליון דולר.

במקביל להצטיינותו המחקרית, פרופ' לוי הוא גם מורה מעולה. הוא זוכה להערכות נלהבות מן הסטודנטים שלו, ככזה שמצליח להנגיש חומר קשה, ומצטיין במיוחד בקישור החומר התיאורטי לעולם המעשה. הוא מנחה מספר רב במיוחד של תלמידי מחקר ודוקטורנטים, ואחדים מהם כבר מונו כחברי סגל באוניברסיטאות שונות בישראל. אוריאל הוא גם אזרח מצוין באוניברסיטה העברית ומחוץ לה. הוא שימש כראש החוג לפיזיקה יישומית (2011-2014) וכעורך (  (Associate Editorבכתבי העת  Optics Express (2010-2016) ו- Science Advance (החל ב- 2020). מאז 2014 הוא מנהל בהצלחה רבה את מרכז הננו האוניברסיטאי. בתפקידו זה קידם את הפעילות המחקרית במרכז, בין השאר באמצעות שילוב של חוקרים מחוץ לפקולטה למדעי הטבע ובהגברת הבינלאומיות.

בזכות הצטיינותו במכלול הפעילות האקדמית, פרופ' אוריאל לוי הוא חתן פרס הרקטור לשנה זו.

 

Shaul Shenhav

פרופ' שאול שנהב

 

פרופ' שנהב חוקר שפה בהקשרה החברתי. הוא מומחה לתיאוריה נרטיבית, חקר השיח, ביקורת הרטוריקה וסמיוטיקה חברתית. במחקריו הוא בונה גשר בין המחקר ההבנייתי למחקר הפוזיטיבסטי, תוך שיתוף פעולה עם חוקרים כמותניים ממדעי החברה וממדעי המחשב. הוא מצליח לתרגם מושגים תיאורטיים מורכבים למשתנים מדידים, וכך לעגן את המחקר המתפתח בתחום נתוני עתק (big-data) בתיאוריות חברתיות. כך, הוא נשען על חקר השיח בכדי לבחון מחדש פרדוקסים חברתיים קלאסיים, כמו השאלה מדוע רוב האנשים מצביעים בבחירות, למרות שלהצבעה בודדת כוח מועט ביותר. מחקריו של שאול מתפרסמים בבמות מובילות, והוא זכה למספר רב במיוחד של תקציבי מחקר. הוא אף רשם פטנט על פיתוח מתודולוגי עם שותפיו, ביניהם יאיר פוגל דרור, דוקטורנט לשעבר.  

פרופ' שנהב הוא גם מורה מסור ומצטיין אשר נכלל ברשימת המרצים המצטיינים לעיתים תכופות. הוא מנחה מספר רב של תלמידי מחקר ודוקטורנטים, אשר חלקם כבר השתלבו במשרות באוניברסיטאות שונות. שאול הוא אזרח למופת. הוא הקים את תוכנית המתמחים של הפקולטה למדעי החברה, במסגרתה סטודנטים בשנה השלישית משתלבים בחונכות בארגונים בתחום לימודיהם. הוא היה בין היוזמים והמובילים של התוכנית למנהיגות חינוכית, והוא מילא שלל תפקידים במחלקה ובפקולטה, ביניהם ראש וועדות אקדמיות, חבר וועדות קידום וראש וועדת הניטור של המחלקה למדע המדינה.

בזכות הצטיינותו במכלול הפעילות האקדמית, פרופ' שאול שנהב הוא חתן פרס הרקטור לשנה זו.