פרס הרקטור לחוקרים מצטיינים

מידי שנה, הרקטור מעניק פרס לחוקרים מצטיינים על הצטיינות במחקר, בהוראה ובהשתתפות פעילה בחייה האקדמיים של האוניברסיטה.

קול קורא נשלח לדיקנים המגישים את המלצותיהם לרקטור ומבין המועמדים נבחרים הזוכים.

להלן שמות הזוכים לשנת הלימודים תשפ"ג:

 

פרופ ליאור גרוסמן

פרופ' ליאור גרוסמן

 

פרופ' ליאור גרוסמן מהמכון לארכאולוגיה היא כלת פרס הרקטור לחוקרת ומורה מצטיינת לשנת הלימודים תשפ"ג.

פרופ' גרוסמן היא ארכיאולוגית המתמקדת בתקופה הפרהיסטורית. היא חוקרת את מעבר החברות האנושיות מאורח חיים נוודי של ציידים-לקטים להתיישבות קבע והתבססות על כלכלה חקלאית, ובכלל זה את מנהגי הקבורה הפרהיסטוריים ואת תעשיית הצור בתקופה ההפיליאוליתית. היא הובילה ומובילה חפירות ארכיאולוגיות מתמשכות, באתרים מרכזיים כמו מערת חילזון, נחל עין גב ונחל ציחור. ממצאי מחקרי שדה אלו מתפרסמים בכתבי-עת מובילים, ביניהם:

Antiquity, Journal of Archaeological Science, Archaeological and Anthropo-logical Sciences.

לאורך השנים ליאור זכתה במענקי מחקר מקרנות תחרותיות כמו הקרן הלאומית למדעים (ISF), קרן גרדה הנקל וקרן CARE. היא אף שותפה בקבוצת מחקר שזכתה במענק בין-אוניברסיטאי במסגרת תוכנית 'הורייזון' של האיחוד האירופי. בשנת 2010 הקימה יחד עם שותפיה ובמימון יד הנדיב, את המעבדה לארכאולוגיה חישובית, אשר היא עומדת בראשה עד היום. חברי המעבדה מפתחים תוכנות מכוונות-מחקר אשר מאפשרות לתעד ולחקור ממצאים ארכיאולוגיים. על הצטיינותה במחקר זכתה לאחרונה בפרס קלצ'קי.  

בצד פעילותה המחקרית הענפה, ליאור היא מורה מוערכת ומבוקשת, ועד כה הדריכה שורה ארוכה של תלמידים לתארי מוסמך ודוקטור ואירחה פוסט-דוקטורנטים וחוקרים אורחים רבים מרחבי העולם. ליאור היא גם אזרחית יוצאת מן הכלל, באוניברסיטה ובעולם המחקר בכלל: היא כיהנה כסגנית דיקן לענייני מחקר, חברה בוועדת ההיגוי של מרכז מנדל-סכוליון, כותבת חוות דעת לאיחוד האירופאי, לקרן האמריקאית למדע ולקרן הישראלית למדע, שופטת מאמרים בכתבי עת מן השורה הראשונה בתחומה, ועוד.  

בזכות הצטיינותה במכלול הפעילות האקדמית, פרופ' ליאור גרוסמן היא כלת פרס הרקטור לשנה זו.

 

פרופ דרור הבלנה

פרופ' דרור הבלנה

 

פרופ' דרור הבלנה מהמכון למדעי החיים ע"ש אלכסנדר סילברמן הוא חתן פרס הרקטור לחוקר ומורה מצטיין לשנת הלימודים תשפ"ג.

מחקריו של פרופ' הבלנה משלבים רעיונות ושיטות מתחומי ידע שונים בכדי להבין כיצד יחסי גומלין בין אורגניזמים מווסתים תהליכים ביוגיאוכימיים. מעבדת המחקר שלו מפתחת תיאוריה אקולוגית בסיסית, ובוחנת אותה במערכות מחקר שונות, תוך שילוב ניסויים במעבדה ובנוסף התערבויות במערכות טבעיות, בארץ ובעולם. מחקריו מתמקדים בפיתוח תיאוריה המאפשרת לחזות כיצד פחד מטורף מווסת את תפקודו של הנטרף ובכך משפיע על תהליכים ביוגיאוכימיים ברמת המערכת האקולוגית כולה. המעבדה עוסקת גם במחקר בנושאי שמירת הטבע, במטרה לסייע בשימור זנים הנמצאים בסכנת הכחדה, ביניהם עקרבים, חתולי ביצה ולטאות אנדמיות. מחקריו מתפרסמים בכתבי עת מרכזיים, והוא זכה למענקי מחקר תחרותיים מהקרן הלאומית למדע (ISF), הקרן ארה"ב-ישראל (BSF) ותוכנית ERC של האיחוד האירופי.

דרור הוא אזרח למופת בעולם האקדמי, הוא משמש כסוקר של מאמרים בכתבי עת חשובים ושל הצעות מחקר של קרנות יוקרתיות, ואף מכהן כעורך-עמית בכתבי עת מרכזיים. הוא גם ממלא תפקידים מרכזיים במכון למדעי החיים ובפקולטה למדעי הטבע. דרור הוא מורה מצוין הזוכה לשבחים מפליגים במשאלי הסטודנטים. הוא מנחה מספר רב של תלמידי מחקר, הזוכים לפרסים יוקרתיים בארץ ובעולם.

בזכות ההצטיינות יוצאת הדופן שלו במחקר ובהוראה, פרופ' דרור הבלנה הוא חתן פרס הרקטור לשנה זו.

פרופ קרן וינשל

פרופ' קרן וינשל

 

פרופ' קרן וינשל מהפקולטה למשפטים היא כלת פרס הרקטור לחוקרת ומורה מצטיינת לשנת הלימודים תשפ"ג.

פרופ' וינשל עוסקת בחקר אמפירי של מערכות משפט. במחקריה היא מתמקדת באיתור

הטיות מבניות בקבלת החלטות משפטיות במנגנוני שיפוט, בתחומי המשפט השונים

ציבורי, פרטי, פלילי – הן בישראל והן בחו"ל. מחקריה של קרן משלבים מתודולוגיות אמפיריות כמותניות עם חשיבה משפטית חודרת והבנה מעמיקה של המערכות השיפוטיות אותן היא חוקרת. היא משתפת פעולה עם חוקרים מובילים בארץ ובעולם, ומחקריה מתפרסמים בספרים ובכתבי עת מן השורה הראשונה, ביניהם:

Journal of Empirical Legal Studies, American Journal of Comparative Law, Proceedings of the National Academy of Science.

ממצאי מחקריה מצביעים על השפעתם של הטיות מבניות (כגון, סדר הופעת הנאשמים או העומס המוטל על השופטים) על החלטות משפטיות.

קרן זוכה במענקי מחקר תחרותיים, והייתה שותפה מרכזית במרכז מצוינות למחקרים משפטים אמפיריים  (I-core 2014-2021). היא זכתה גם בפרסים יוקרתיים, ביניהם פרס בירק במחקר משפטי (2016), פרס גורני לחוקרת צעירה בתחום המשפט הציבורי (2016), ופרס חשין למצוינות אקדמית במשפט לחוקרת צעירה (2018). היא ממלאת תפקידים מרכזיים בפקולטה, ביניהם סגנית דיקן לענייני תוכניות לימוד והמנהלת האקדמית של המרכז לחינוך משפטי קליני. היא שימשה גם כחברה באקדמיה הישראלית הצעירה. בנוסף לכל אלו, קרן היא גם מורה מצטיינת. היא מלמדת קורסי שיטות מחקר, לתלמידי בוגר ומוסמך, והיא מרבה להנחות תלמידי מחקר לתואר מוסמך ודוקטור.

בזכות הצטיינותה הייחודית במגוון התחומים של הפעילות האקדמית והציבורית, פרופ' קרן וינשל היא כלת פרס הרקטור לשנה זו.

 

פרופ אורן פרוי

פרופ' אורן פרוי

 

פרופ' אורן פרוי מהמכון לביוכימיה, מדעי המזון ותזונה בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה הוא חתן פרס הרקטור לחוקר ומורה מצטיין לשנת הלימודים תשפ"ג.

אורן פרוי הוא מומחה בכרונוביולוגיה, תחום העוסק בהשפעת השעון הביולוגי על בריאות מערכות הגוף. הוא משלב מחקר בתרביות תאים, בעלי חיים ובני אדם, בניסיון להבין את המנגנונים המולקולאריים של ויסות פעילות מערכות הגוף על ידי השעון הביולוגי. הוא חוקר, למשל, כיצד הרכב המזון וזמן הארוחה משפיעים על פעילות השעון הביולוגי, והוא מהחוקרים הראשונים בעולם שהצביעו על קשר זה. מחקריו פורצי הדרך תרמו להבנת החשיבות של השעון הביולוגי ושל תפקידו בפעילות הפיסיולוגית והמטבולית של הגוף. ממצאי המחקרים שהוא עורך מראים כי התאמה בין תזמון והרכב הארוחה עשויה לתרום לשיפור הבריאות ולמניעת מחלות כמו השמנה, סוכרת ומחלקות דלקתיות. אורן זוכה במענקי מחקר ופרסים רבים, ומחקריו פורסמו בלמעלה מ- 100 מאמרים. ממצאי המחקרים מתורגמים גם ליישומיים קליניים לשיפור הבריאות ולמניעת מחלות.

אורן הוא מורה מוערך ואהוב במיוחד על תלמידיו. הוא נכלל ברשימת המורים המצטיינים כמעט מידי שנה, ובשנת 2021 אף זכה בפרס מילקן להצטיינות בהוראה. הוא מנחה בהצלחה רבה עשרות תלמידי מחקר, אשר רובם מפרסמים עימו מאמרים המבוססים על מחקריהם. אורן הוא גם  אזרח למופת, אשר מילא וממלא תפקידים רבים בפקולטה. משנת 2021 הוא מכהן כראש בית הספר למדעי התזונה, ובימים אלו מוביל את בית הספר במהפכה בתוכנית לימודי התזונה אשר יכללו מעתה הכשרה קלינית מעשית.

בזכות הצטיינותו במכלול פעילותו האקדמית, פרופ' אורן פרוי הוא חתן פרס הרקטור לשנה זו.

 

פרופ מאיה תמיר

פרופ' מאיה תמיר

 

פרופ' מאיה תמיר מהמחלקה לפסיכולוגיה בפקולטה למדעי החברה היא כלת פרס הרקטור לחוקרת ומורה מצטיינת לשנת הלימודים תשפ"ג.

פרופ' תמיר חוקרת רגשות. היא מתמקדת במנגנון הפסיכולוגי של ויסות רגשות, ומראה כיצד אנשים מווסתים רגשות ומשתמשים בהם באופן אינסטרומנטלי המשרת אותם. היא מראה כיצד מנגנונים אלו מעוגנים בתהליכים חברתיים ובעמדות אישיות. מאמריה מתפרסמים בכתבי העת המובילים בפסיכולוגיה חברתית, ביניהם:

 Journal of Personality and Social Psychology Review, Journal of Experimental Psychology-General, Psychological Science, Personality and Social Psychology.

מחקריה זוכים למספר רב מאוד של ציטוטים (H62, מעל 15800 ציטוטים).

הישגיה המרשימים מתבטאים גם במספר רב של מענקי מחקר ופרסים בהם זכתה, ביניהם פרס בן פורת לחוקר/ת מצטיין/ת באוניברסיטה העברית. מאיה היא גם מורה מוערכת הזוכה להערכות הוראה גבוהות. היא מנחה מספר רב של תלמידי מוסמך ודוקטורנטים, אשר 5 מהם ממשיכים את דרכה ומחזיקים במשרות אקדמיות באוניברסיטאות בישראל. היא משמשת בתפקידים רבים, הן באוניברסיטה והן בעולם האקדמי שמחוץ לה. בין היתר שימשה כראש החוג לפסיכולוגיה (2018-2021). 

בזכות הצטיינותה במחקר, בהוראה ובפעילות ציבורית, פרופ' מאיה תמיר היא כלת פרס הרקטור לשנה זו.