הצהרת הסנאט 05.06.2024

5 יוני, 2024

חברות וחברים יקרים בקהילת האוניברסיטה העברית,

 

בישיבה מיוחדת של סנאט האוניברסיטה, שהתקיימה אתמול, התקבלו ההחלטות הבאות:

האוניברסיטה העברית שבה ומצהירה על מחויבותה לערכיה הבסיסים של מדינת ישראל כפי שהם משתקפים במגילת העצמאות, ולערכי כבוד האדם וחירותו - קדושת החיים, השוויון והחירות לכל אדם באשר הוא אדם.

עם התמשכות המלחמה, שפרצה בעקבות המתקפה הנפשעת של החמאס ב-7 באוקטובר, ולאור המצב הקשה אליו נקלעה מדינת ישראל בחודשים האחרונים, סנאט האוניברסיטה העברית מחליט את ההחלטות הבאות:

1. ההגנה על חופש הביטוי ועל החופש האקדמי חיונית במיוחד בזמן מלחמה. דיון פתוח וביקורתי במדיניות הממשלה הוא יסוד הכרחי בחברה מתוקנת. הנהלת האוניברסיטה העברית והסנאט מחויבים להגן על חופש הביטוי של כלל חברות וחברי קהילת האוניברסיטה. ההנהלה והסנאט מצטרפים לגינוי התקיף של ור״ה לקמפיין המסית נגד חברי וחברות סגל. אנו מתנגדים ליוזמות חקיקה להגבלת חופש הביטוי באוניברסיטאות ובפרט להצעת החוק המסוכנת והלא דמוקרטית של יו"ר הקואליציה ביוזמת התאחדות הסטודנטים, וקוראים להסירה מסדר היום. 

2. אנו קוראים לממשלת ישראל לפעול בדחיפות להשבה בשלום של אזרחי ישראל החטופים, ובהם חברים בקהילת האוניברסיטה וקרוביהם. חייהם של החטופים בסכנה מיידית. יש לפעול ליישום מתווה העסקה שהוצע ע״י ישראל ואומץ פה אחד ע״י קבינט המלחמה כפי שהוצג בנאומו של נשיא ארה"ב ביידן ובתמיכתו של נשיא המדינה הרצוג. זוהי חובתנו המוסרית לעשות הכל להחזרת החטופים הביתה, ולהתחיל תהליך של שיקום החברה הישראלית.

 3. סנאט האוניברסיטה העברית והנהלת האוניברסיטה קוראים לחברות ולחברי סגל מן הקהילה האקדמית הבינלאומית ולמוסדות אקדמיים בחו"ל לא לפגוע בשיתוף פעולה אקדמי עם חברות וחברי סגל ישראלים. האקדמיה הישראלית היא גורם מרכזי בקידום ערכים ליברליים ודמוקרטיים, בהגנה על שלטון החוק, באספקת מרחב בטוח למגוון הדעות בחברה הישראלית ובקידום שוויון. המשך שיתוף הפעולה הבינלאומי הכרחי לשם הבטחת תרומה של מערכת ההשכלה הגבוהה לקידום השלום והצדק.

 

בברכה,

תמיר שפר