check
מכתב עדכון מהרקטור | לשכת הרקטור

מכתב עדכון מהרקטור

16 אוגוסט, 2023

                                                                                                                                                                                                                                                
                 English version                                                                                                                                                                                                        


חברות וחברי סגל אקדמי ומנהלי יקרים באוניברסיטה העברית, 

שנת הלימודים ומרבית המבחנים כבר מאחורינו, ובעוד שהסערה הציבורית בה התמקדו כל מכתביי הקודמים לא הסתיימה, אתמקד במכתב זה בעדכונים על ההישגים של השנה שחלפה, ועל האתגרים האקדמיים, ובעיקר הכלכליים, הניצבים בפנינו.

אני מבין שעבור רבים מביננו, קשה ואפילו בלתי הגיוני לדבר בימים אלה על נושאים אקדמיים כבשגרה. ובכל זאת, כל המאבק שאנחנו מקיימים בחודשים הארוכים האחרונים נועד להבטיח את קיומה העצמאי של האקדמיה בישראל, ושל אופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל בכלל. אנחנו כאן לתמיד, ולכן חשוב לי בימים קשים אלה לדבר גם על עניינים שבשגרה.

 

הישגים בגיוס קרנות מחקר

תשפ"ג הניבה לנו הישגים מצוינים בגיוס מענקי מחקר תחרותיים—עדות לאיכות הגבוהה של חברות וחברי הסגל שלנו. בקולות קוראים של 2022 ERC בשלושת המסלולים זכו 16 חוקרים שלנו בסכום נכבד של 31.5 מיליון אירו. תוצאות ERC צעירים 2023, שהתקבלו ממש בימים אלה, מציבים אותנו במקום הראשון בארץ עם עשר זכיות של חוקרות וחוקרים, בסכום כולל של 16.7 מיליון אירו.

יבול הזכיות ב ISF היה גם הוא יפה מאד וגם הוא מציב אותנו במקום הראשון בארץ. במסלול האישי זכינו בסכום של 132 מיליוני ₪ עבור 118 מחקרים, ובתכנית מפ"צ (מענקים פורצי דרך) זכינו בארבעה מענקים בסכום כולל של 15.5  מיליוני ₪.

ברכות לזוכות ולזוכים, ותודות לכל המגישות והמגישים—גם לאלה מאיתנו אשר לא זכו השנה. תודה לכל צוות מו"פ בראשות סגן הנשיא למו"פ, פרופ' אהרון פלמון, ומנהלת הרשות, חני בן יהודה. ותודה לכל רכזות ורכזי המחקרים ביחידות השונות.  

 

מודל תקצוב מעודד-מצוינות

לקראת תשפ"ד פיתחנו מודל תקצוב חדש, שתפקידו לממן את תוכניות העבודה השנתיות של הפקולטות ובתי הספר. הדגש שלנו היה לפתח מודל מעודד-מצוינות, שמטרתו להגדיל את האימפקט המחקרי והפדגוגי של האוניברסיטה העברית.

המודל מורכב מחלק ההוראה (כשני שלישים מן ההיקף הכספי) וחלק התמריצים (כשליש).

מודל ההוראה מממן בין היתר את מספרי התלמידות והתלמידים בכל שנה תקנית, את מספר המסיימות והמסיימים ואת מספר התלמידות והתלמידים בקורסים, כולל (בניגוד לעבר) בתואר השני. המודל נותן משקל-יתר לתלמידי שנה א' (כדי לתמרץ גיוס תלמידים) ולמסיימי תואר (כדי לתמרץ מניעת נשירה והשלמת תואר במועד). תוספת חשובה במודל היא התייחסות לגודל קבוצות הלימוד: המודל מתמרץ כספית עבודה בקבוצות עבודה קטנות יותר, בשל החשיבות הפדגוגית המיוחסת להוראה בקבוצות קטנות.

מודל התמריצים כולל שני תמריצי הוראה (20% מתוך סך התמריצים) ושני תמריצי מחקר (80% מתוך סך התמריצים).

תמריץ ההוראה הראשון נותן ערך כספי מוגבר לתלמידים בשתי פקולטות שונות, במטרה לעודד רב תחומיות, ובהתאמה לעודד פתיחות למגוון רחב יותר של חיבורים. תמריץ ההוראה השני מבוסס על הציון הפדגוגיטלי של הקורסים בפקולטה. מדובר במדד שפותח ביה"ל (היחידה להוראת הלמידה), והוא מעניק ציון לכל קורס בהתאם לפרמטרים המופיעים בסילבוס (ובדיווחים שלכן/ם), הכוללים הערכה מעצבת, למידה שיתופית, תקשורת עם סטודנטים, הנגשת מידע אסינכרונית, ומעקב למידה עצמי.

תמריץ המחקר הראשון הוא היקף גיוס קרנות המחקר של הפקולטה (תמריץ שהיה קיים גם במודל הקודם). תמריץ המחקר השני הוא איכות כתבי העת בהם מתפרסמים המאמרים של חוקרות וחוקרי הפקולטה, ומידת השיפור של הפקולטה בשנים האחרונות במדד זה. אנו מקווים לכלול בהקדם האפשרי גם ספרים וגם מדדים ייחודיים לפקולטות שונות, בהתאם למהלכים המקודמים בות"ת.

ברצוני להודות לרבות ולרבים אשר היו מעורבים בפיתוח המודל, ובמיוחד לאברהם פיינסילבר האמון על בניית המודל הסטטיסטי, ליחידה האסטרטגית בראשות שלומי זקן, לאגף הכספים בראשות סמנכ"ל הכספים יניב כהן וראש מחלקת תקציבים וכלכלה שלום שטרן, לראש המנהל האקדמי מירית סתיו מבורך, לדיקניות ולדיקנים, לדיקניות ודיקני המשנה, ולשני סגני הרקטור, פרופ' לילך שגיב ופרופ' אבי-חי חובב. ראו מסמך מפורט יותר על המודל כאן.     

 

איגום מלגות לתלמידות ולתלמידי מחקר

מימון תלמידות ותלמידי מחקר הינו אחד היעדים החשובים ביותר של האוניברסיטה העברית. גם בתשפ"ד נמשיך להפנות עשרות מיליוני ₪ לטובת פרויקט חשוב זה, למרות האתגרים התקציביים המשמעותיים עימם אנו מתמודדים (ראו בסעיף הבא). פירוט רב יותר על הקריטריונים מופיעים במסמך, עליו אמון סגן הרקטור למחקר, פרופ' אבי-חי חובב.

 

אתגרי תקציב תשפ"ד

למצב הכלכלי בישראל ובעולם כולו השלכות לא פשוטות על תקציב האוניברסיטה בתשפ"ד. כך למשל, המלחמה באוקראינה ותהליכים גלובליים נוספים הביאו לעלייה באינפלציה ובמדד, וכתוצאה מכך לעלייה של עשרות מיליוני ₪ בהוצאות שונות, בניגוד לתחזיות, דבר המכביד מאוד על תקציב האוניברסיטה ומהווה אתגר ממשי לקראת תשפ"ד. לכן, עדכנו את כל הפקולטות כי יהיה צורך בביצוע קיצוץ רוחבי בתקציבי העבודה שלהן, בגובה של חמישה אחוזים. קיצוץ דומה—ולעיתים אף עמוק יותר—ייעשה בכל יחידות האוניברסיטה.

בצד החיובי ניתן לציין את שיפור הביצועים שלנו במודל ות"ת, שהביא לגידול בהכנסות. השנה עודכן מודל ות"ת, הן זה המתמקד בהוראה והן במחקר. ההכנסות שלנו בשני חלקי המודל גדלו נומינלית, אבל אנחנו עדיין לומדים את פרטי המודל כדי להבין לעומק את משמעותו. בין היתר ניתן משקל רב יותר לאיכות כתבי העת בהם מפורסמים המאמרים שלנו. עדכון זה תואם את הגישה שלנו, המדגישה מצוינות במחקר. בנושא זה אציין כי לאחרונה סיימנו פרויקט גדול של ניתוח הפרסומים המדעיים שלנו, בהובלת ארי סטון מהיחידה האסטרטגית, ושלומי זקן, ראש היחידה. בשנה הבאה נקיים מפגשים עם כל היחידות באוניברסיטה, כדי להציג את ממצאי הניתוח. המטרה המרכזית של מפגשים אלה היא להגביר את המודעות להיבטים שונים הנוגעים לבמות הפרסום ולהשפעתם על מעמדה של האוניברסיטה. 

 

ברכות לחברות וחברי הסגל החדשים שמצטרפים אלינו בימים אלה

נאחל הצלחה רבה לחברות וחברי הסגל החדשים אשר מצטרפים אלינו בתשפ"ד. ראו כאן רשימה של המצטרפות והמצטרפים החדשים.

 

פורטל הזדמנויות מחקר

לאחרונה השיקה הרשות לבינלאומיות פורטל מקוון חדש לפרסום מודעות לגיוס תלמידי מוסמך מחקרי, דוקטורט, ובתר-דוקטורט, וזאת במטרה לסייע לחוקרות וחוקרים לגייס תלמידי מחקר ישראלים ובינלאומיים לאוניברסיטה.
הפורטל מאפשר לחוקרים מהאוניברסיטה לפרסם מודעות "דרושים" על ידי מילוי טופס מקוון. אני מעודד את החוקרות והחוקרים שלנו להשתמש בפורטל כדי לגייס תלמידי מחקר.

לכניסה למערכת אנא לחצו כאן.

לצפייה בעמוד הצעות המחקר באתר הרשות לבינלאומיות, לחצו כאן.

 

בברכה,

תמיר