check
מכתב עדכון מהרקטור לסגל - ינואר 2023 | לשכת הרקטור

מכתב עדכון מהרקטור לסגל - ינואר 2023

24 ינואר, 2023

חברות וחברים יקרים,

לקראת סיום הסמסטר הראשון, אני רוצה לשתף אתכם בכמה נושאים חשובים שנמצאים על סדר היום שלנו.

 

הזירה הציבורית וישיבה מיוחדת של הסנאט

הזירה הפוליטית והציבורית סוערת, מסביב לנו וגם בתוכנו. לאור זאת שלחנו בחודש שעבר מכתב לכל קהילת האוניברסיטה, המציג את המחויבות החד-משמעית שלנו לשמר את האוניברסיטה כבית חם ושוויוני לכל הבאים בשעריה.

חשוב לי להבהיר בצורה הברורה ביותר: בכל המהלכים שלנו, בין אם בתוך האוניברסיטה, ובין אם מול גורמים אחרים, ובכלל זה הממשלה, אנחנו מחויבים באופן מלא ובלתי מתפשר לעקרונות המפורטים באחד המסמכים המכוננים של האוניברסיטה העברית, אותו כתב אלברט איינשטיין לפני קרוב ל 100 שנה: "האוניברסיטה היא מקום שבו האוניברסליות של הרוח האנושית באה לידי ביטוי. המדע והחקירה מזהים כמטרתם את האמת בלבד. זה טבעי, אם כן, שמוסדות המשרתים את האינטרסים של המדע יהוו גורם לאיחוד האומות והאנשים." (The Mission of Our University).

בנוגע לשינויים החוקתיים  שהממשלה מבקשת לקדם במערכת המשפט: אני שומע את הביקורת שבאה מקרבנו, על כך שהנהלת האוניברסיטה אינה פועלת די הצורך בגינוי מהלכי הממשלה, ואינה נוקטת בצעדים אקטיביים תוך עירוב כל קהילת האוניברסיטה. אני שומע גם קולות אחרים. אלה וגם אלה מודאגים מהמצב. את הדאגה הזו של חברות וחברי סגל, ושל סטודנטיות וסטודנטים, אפשר לשמוע היטב בתוך הקמפוסים וגם מחוצה להם. אני גאה בכל מי שמשמיע את קולו. בחברות ובחברי סגל שמביאים לזירה הציבורית מומחיות, ידע וערכים שהחברה שלנו כל-כך זקוקה להם; בסטודנטיות ובסטודנטים שמגלמים בצורה מעוררת כבוד את הקשר העמוק שבין השכלה לאחריות חברתית. אני גאה על כך שקולם של רבים מאתנו נשמע, ואין לי ספק שהוא עוד יישמע בהמשך הדרך. האוניברסיטה היא בראש ובראשונה האנשים שבתוכה—ובמובן הזה האוניברסיטה העברית לא שותקת!

אינני סבור שהנהלת האוניברסיטה נמצאת בתחרות על התגובה המהירה ביותר או על ההצהרה החדה והנחרצת ביותר. כל מהלך שלנו, בין אם ייעשה עכשיו ובין אם בשלבים מאוחרים יותר, מחייב שיקול דעת ואחריות. בנוסף, מנקודת מבטה של הנהלת האוניברסיטה, מתבקש גם שיתוף פעולה עם אוניברסיטאות אחרות.

בכל מקרה, לאור בקשה של חברי סנאט, נקיים ישיבה מיוחדת של הסנאט, ביום ד' הבא בשעה 14:10. כל חברות וחברי הסגל מוזמנים להשתתף.

 

סטודנטים חדשים

לאחר שנים אחדות של עליה במספרי הסטודנטים החדשים, ששיאה ב"שנת הקורונה" (תשפ"א), בשנתיים האחרונות מסתמנת ירידה קלה במימוש לחלק מהיחידות. בהכללה, המספרים חזרו לרמה דומה לזו שקדמה לפרוץ המגפה. בשני התרשימים הבאים אפשר לראות את נתוני שנה א' בתואר הראשון והשני, בשנים האחרונות:

 

 

מגמה זו מהווה אתגר, מאחר ונכון להיום מספר הסטודנטים הכללי שלנו נמוך מהמכסה שות"ת מאפשרת לנו. במצב הנוכחי שבו מספר הנרשמים יורד אנחנו צריכים להקדיש תשומת לב רבה יותר למעבר מהרשמה למימוש לימודים בפועל. יש לנו מחויבות אקדמית וחברתית להמשיך לגייס את הסטודנטיות והסטודנטים הטובים ביותר, מכל הקבוצות באוכלוסיה. עלינו להיות פרו-אקטיביים, ברמה של החוגים, המחלקות והמכונים. לשם כך חשוב שנעמוד בקשר הדוק עם המועמדים ובמיוחד אלה שקיבלו הודעת קבלה, אבל טרם שילמו דמי הרשמה ולאחר מכן, אלו ששילמו מקדמה אך טרם קלטו טפסי לימודים. בתרשים הבא אפשר לזהות ירידה קלה אך מתמשכת באחוז המממשים מתוך המתקבלים לתואר הראשון. עבודה נכונה שלנו תבטיח שרבים יותר מאלה שפנו אלינו ונמצאו מתאימים יגיעו בסופו של דבר אל הכיתות.

 

 

מטרה חשובה נוספת שאיתה אנחנו צריכים להתמודד היא חיזוק התואר השני. קהל יעד מרכזי של תכניות המ.א. הוא תלמידי הב.א. המצוינים שלנו. אולם, נכון להיום, רק כ 40% מתלמידי התואר השני שלנו הם בוגרים שלנו. מדובר בירידה בהשוואה לשנים הקודמות. בנקודה הזו אני רוצה לפנות לכל אחת ואחד מכם. אנחנו, כאוניברסיטה, עושים מאמץ גדול להגדיל את ההרשמה לתכניות השונות לתארים מתקדמים. המאמצים האלה יימשכו. אבל בנוסף אליהם, אנחנו צריכים לזכור שאנחנו, חברות וחברי הסגל, יודעים הכי טוב לזהות את הסטודנטיות והסטודנטים המתאימים להמשך לימודים. אני מאמין שבמקרים רבים מילה טובה לסטודנטית או לסטודנט העומדים לסיים את לימודיהם ולצדה הצעה לשקול להירשם להמשך לימודים, תהיה לא רק משמעותית יותר מבחינת התוצאה אלא גם נכונה יותר מבחינת המחויבות שלנו לסטודנטים ולאוניברסיטה.

 

דור ראשון לאקדמיה

על פי מחקרים אקדמיים שנערכו ברחבי העולם ובישראל, השכלת הורים היא מדד מתוקף המנבא באופן משמעותי את הגישה להשכלה גבוהה ואת ההצלחה בה. עם זאת, למרות שעל פי נתוני הלמ"ס כ 50% מהצעירים בישראל הם דור ראשון לאקדמיה (סטודנטים ששני הוריהם נטולי השכלה אקדמית), האחוז שלהם אצלנו נמוך בהרבה: כ 20%, ורק כמחצית מכך ביחידות אקדמיות תחרותיות במיוחד. זוהי, בעיני, נקודת תורפה משמעותית. הניסיון שצברנו במהלך השנים מראה כי סטודנטיות וסטודנטים בדור ראשון לאקדמיה נתקלים בקשיים רבים שאינם זוכים למענה הולם, כגון חסמי קבלה, תפיסה שלפיה האוניברסיטה העברית הנה בלתי מושגת, קשיים כספיים ואתגרים אקדמיים וחברתיים. 

לאור זאת אימצה האוניברסיטה העברית החלטה אסטרטגית להשיק מהלך שיטתי, מקיף, וממוקד לטובת סטודנטיות וסטודנטים  שהם דור ראשון לאקדמיה. יצרנו שותפויות עם שורה של קרנות פילנטרופיות, אשר מעניקות סל רחב של תמיכה בסטודנטים אלה בהיקף של קרוב ל 20 מיליון ₪ בשנה. לפירוט אנא ראו את מכתבנו למל"ג-ות"ת.

 

רפורמה בהוראה

הוועדה המתמדת אישרה השבוע רפורמה מוגבלת בהוראה, מתוך מטרה להתחיל להפעילה באופן מדורג בקורסי מבוא גדולים כבר בשנת הלימודים הבאה. בבסיס הרפורמה כמה עקרונות מובילים:

  1. הקטנת קבוצות הלימוד (או לחליפין, הוספת קבוצות תרגיל קטנות לשיעור גדול)
  2. הכללת מרכיבים של למידה בקבוצות
  3. הכללת מרכיבים של למידה עצמאית
  4. הכללת מרכיבים של הערכה מעצבת
  5. הכללת מרכיבים של למידה דיגיטלית
  6. שיפוי נ"ז בשל עליה בעומס הלמידה וההוראה (חישוב נ"ז הקורס באופן שישקף את ההשקעה הנדרשת מהמרצה ומהסטודנטים)

להלן המסמך שאושר בוועדה המתמדת.

 

תכנית רב-שנתית

בימים אלה אנו מתחילים לבנות תכנית רב-שנתית חדשה לאוניברסיטה. התכנית תיבנה "מלמטה למעלה" בכל ההיבטים האקדמיים. כלומר, נתחיל מניתוח הצרכים והיכולות שלנו בגיוס סטודנטים ליחידות השונות, כולל בתוכניות לימוד חדשות. על בסיס נתונים אלה נוכל להסיק את מספר חברות וחברי הסגל האופטימלי בכל יחידה. יעד מספרי זה וצפי הפרישות יאפשרו לנו לבנות  את תחזית הגיוסים לשש השנים הקרובות בכל יחידה. נתונים אלה יהוו מקור מידע חשוב לתכנון התקציבי. עיקר התקציב שלנו מתקבל מות"ת (כ 1.3 מיליארד ₪ בשנה), והוא מושפע ממספרי הסטודנטים ביחידות השונות (בכל יחידה התקצוב פר סטודנט שונה) ומהתפוקה המחקרית שלנו (פרסומים, גיוס קרנות מחקר ועוד). במסגרת הזו, נקיים במהלך השנה מספר פעולות שמטרתן שיפור תפוקות המחקר שלנו—שהן טובות מאוד גם כיום אולם תמיד יש מקום לשפר. נדווח על פעולות אלה בהמשך.

 

אושר תקנון הקידומים החדש

לאחר תהליך ממושך בהובלת סגנית הרקטור, פרופ' לילך שגיב, אושר בישיבת הסנאט האחרונה נוהל קידומים מעודכן.

 

דיון משפטי בנושא סל הקליטה והכרזת סכסוך עבודה בנושא השכר

כידוע, הממונה על השכר באוצר הנחה את האוניברסיטאות לשנות את סל הקליטה לחברות וחברי הסגל החדשים. עיקר השינוי הינו הכנסת דיפרנציאציה בגובה התשלום, בהתאם לתחום האקדמי של הנקלט. ועד הסגל האקדמי שלנו טוען כי יש לנו הסכם בנושא עם הממונה על השכר, ולכן אין לקבל את הדרישה לשינוי. בית הדין הארצי לעבודה שלח את הצדדים לקיים מו"מ, כאשר בשלב הראשון מתנהלת הידברות בין ועד הסגל האקדמי להנהלת האוניברסיטה, במטרה לקדם פתרון מוסכם.

בגזרת השכר, הכריזה המועצה המתאמת של ועדי הסגל האקדמי בכל האוניברסיטאות על סכסוך עבודה, לאור היעדרו של הסכם שכר מזה כשלוש שנים. אנו מקווים שעם מינוי הממשלה החדשה ייחתם בהקדם האפשרי הסכם עבודה חדש. יחד עם זאת, ניתן להעריך באופן ריאלי שיעברו כמה חודשים עד שהדבר יקרה.

 

חברות וחברים יקרים,

לקראת סיום הסמסטר הראשון שלי כרקטור אני יכול לספר שהתפקיד מאתגר ותובעני מאוד, אבל גם מספק ומהנה לא פחות. יש לנו אוניברסיטה נהדרת, והיא חזקה מכל סערה שמאיימת לטלטל אותה.

שלכם, תמיר