check
מכתב לסגל האקדמי - פתיחת שנת הלימודים תשפ"ג | לשכת הרקטור

מכתב לסגל האקדמי - פתיחת שנת הלימודים תשפ"ג

18 אוקטובר, 2022

English Version

 

חברות וחברי סגל יקרות ויקרים באוניברסיטה העברית בירושלים,

שנת הלימודים תיפתח ביום ראשון, 23 באוקטובר 2022, ואני מאחל לכם/ן שנת הוראה ומחקר פורייה, מוצלחת ומהנה. להלן כמה דגשים בנושא הוראה ומחקר.

הוראה

בשנת הלימודים הקרובה אני מבקש מכולנו לשים דגש על החזרה של הסטודנטיות והסטודנטים לכיתות הלימוד. נוכחות הסטודנטיות והסטודנטים בשיעור קריטית ללמידה משמעותית ובאופן כללי להצלחה בלימודים. אנא, עודדו את הסטודנטיות והסטודנטים להיות נוכחים בשיעורים, בין אם באמצעות דרישה לנוכחות חובה או באמצעות תמריצים אפקטיביים לנוכחות בשיעורים, כגון בחנים או מטלות שיתקיימו בשיעור ויזכו בקרדיט. הניסיון של מרצות ומרצים רבים מראה כי אמצעים פשוטים כאלו מעלים את שיעור הנוכחות גם בלי שזו נאכפת באופן פורמלי. כמובן שיש לוודא שדרישות ותמריצים אלה יפורסמו באופן ברור בסילבוס הקורס. 

חשוב מאוד שמרבית הקורסים יוקלטו. הקלטת השיעורים עשויה לתרום ללמידה, אם הסטודנטיות והסטודנטים מאזינים להן שוב לאחר השיעור או לקראת המבחן. ההקלטות מועילות גם לאלה שנאלצו להיעדר מהשיעורים מסיבות שאינן תלויות בהן/ם (מילואים, לידה, וכו'). עם זאת, חשוב שהסטודנטיות והסטודנטים יידעו שההקלטות אינן מחליפות את השיעור, וכי מי שמסתפקים בהקלטה פוגעים באיכות הלמידה ואף בסיכוייהם להצליח בקורס.

כדי לא לפגוע ברצון שלנו לקיים את הלימודים בכיתות, קיבלנו החלטה כי ברוב המקרים לא יהיה שידור "חי" של השיעורים. בפני צוות הקורס עומדות כמה אפשרויות, החל מפתיחת ההקלטות בפני כל הסטודנטיות והסטודנטים הרשומים בקורס זמן קצר לאחר השיעור, דרך פתיחת ההקלטות רק למי שנעדרו מהשיעור בשל סיבה מוצדקת, ועד פתיחת ההקלטות לצפייה זמן מסוים לפני המבחן המסכם. עומדת בפניכם גם הזכות להתנגד להקלטת הקורס, אולם אני מבקש להימנע ככל הניתן ממימוש זכות זו. אנא, הקפידו לציין את הפורמט שנבחר לקורסים שלכם/ן בסילבוס.

מחקר

הייעוד שלנו הוא ליצור מדע פורץ-דרך. המדע והמחקר הוא הגורם המניע את האוניברסיטה לא רק מההיבט המחקרי אלא גם כמרכיב יסוד בהוראה ובהכשרה של הסטודנטים שיובילו בעתיד את החברה הישראלית לאתגרים של המחר. אחד מתפקידיו המרכזיים של הרקטור בעיני הוא לסייע בקידום המחקר. בהמשך הסמסטר אשלח מכתב המפרט את הצעדים שבכוונתי לעשות בנושא זה. בינתיים אציין כי לשכת הרקטור, באמצעות היחידה האסטרטגית, ערכה בשנים האחרונות ניתוחים רחבים של תוצרי המחקר שלנו. אנו ממשיכים להעמיק את המחקר בנושא, ונציג בהמשך את התובנות מניתוחים אלה.

בינתיים אציין כי לתפיסתי, הזהות שלנו כאוניברסיטת מחקר מובילה מחייבת מכל אחת ואחד מאיתנו לפרסם את תוצאי המחקר שלנו בבמות האקדמיות המובילות ביותר. במילים אחרות, המטרה שלנו צריכה לשים דגש על איכותלפרסם בכתבי העת ובהוצאות הספרים התחרותיים והמובילים ביותר בתחום המחקר בו אנו פועלים, כלומר אלה המדורגים בעשירון העליון, ולכל הפחות ברבעון העליון, של מדד הפרסומים התחרותי בתחום. להבנתי, אסטרטגיה זו תואמת גם שינויים צפויים ברמה הלאומית (מודל ות"ת החדש, שהוא בשלבי גיבוש אחרונים, ישים ככל הנראה דגש רב יותר על איכות למול כמות, ותהיה לכך השפעה קריטית על תקציב האוניברסיטאות), והיא גם ככל הנראה תתרום להמשך ההתקדמות שלנו במדדים הבינלאומיים לדירוג אוניברסיטאות. ברור שמדדים אלה אינם חזות הכל, והם רחוקים מלהיות חפים מבעיות. ועדיין, יש להם חשיבות לא קטנה מן ההיבטים של גיוס סגל, תלמידות ותלמידי מחקר, ותרומות.  כאמור, אנו בודקים נושא זה ונחזור אליכן/ם באופן מפורט יותר בהמשך.

נוכחות שלי בכל הקמפוסים

במהלך כל שנת הלימודים אצא בכל יום חמישי מקמפוס הר הצופים ואשב באחד מהקמפוסים האחרים, כדי להכיר טוב יותר את כל היחידות באוניברסיטה. אשמח מאוד להיפגש עם חברות וחברי הסגל בקמפוס בו אעבוד באותו היום. העדיפות שלי תהיה להיפגש במשרד או במעבדה שלכן/ם. מי שמעוניין/ת לתאם פגישה, אנא עשו זאת באמצעות מייל לפרנסיס (francesn@savion.huji.ac.il), שאחראית על ניהול לוח הזמנים שלי (ושל לא מעט רקטורים לפני). אשמח לקיים פגישות כאלה גם לחברות ולחברים בקמפוס הר הצופים בשאר ימות השבוע. ניתן כמובן גם לפנות אלי ישירות בכל נושא. יש עדיפות לפנייה במייל (rector@savion.huji.ac.il) כדי שנוכל לוודא שהפנייה תטופל באופן המיטבי. הטלפון הנייד שלי: 0522861501.

זה המכתב הראשון שלי אליכן/ם כרקטור. אשתדל ללמוד במהירות האפשרית את האוניברסיטה המורכבת שלנו. בינתיים אני נרגש וחדור הכרת תודה על התפקיד הנפלא שהפקדתן/ם בידי. אני רוצה להודות לפרופ' לילך שגיב, סגנית הרקטור לעניינים אקדמיים, ולפרופ' אבי-חי חובב, סגן הרקטור למחקר, על הסכמתם להמשיך לכהן בתפקידיהם. ולסיום: אלף תודות לברק על התפקיד הנפלא שעשה כרקטור.

שתהיה לנו שנה מוצלחת!

תמיר