check
מכתב עדכון לסגל - נובמבר 2021 | לשכת הרקטור

מכתב עדכון לסגל - נובמבר 2021

29 נובמבר, 2021

 

     English Version

 

שלום לחברות ולחברי הסגל,

אני שמח למסור שורה של עדכונים על מצב האוניברסיטה.

1. ברכות: פרס רוטשילד, שניתן מטעם יד הנדיב, הוענק השנה לארבעה חוקרים במדעים העיוניים, ושניים מבין הזוכים הם חברי סגל באוניברסיטה העברית: בתחום מדעי החברה זכה דיויד וייסבורד (קרימינולוגיה, הפקולטה למשפטים); ובתחום מדעי הרוח זכתה רות הכהן (מוסיקולוגיה, הפקולטה למדעי הרוח). עמם זכו שני חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב (נירה ליברמן, פסיכולוגיה; וג'רמי כהן, מדעי היהדות). פרס לנדאו למדעים הוענק השנה לארבעה חוקרים, אחד מהם משורות האוניברסיטה: דוד אנוך (פילוסופיה ומשפטים) זכה בפרס בתחום חקר הפילוסופיה (הזוכים האחרים הם עמי וולונסקי, עידו עמית ורועי קישוני). הזכייה של דיויד, רות ודוד היא הכרה נהדרת בתרומה המדעית המצוינת שלהם.

2. ראשי אגפים: שניים מבין ראשי האגפים באוניברסיטה מסיימים תקופת כהונה מוצלחת מאד. ראשת אגף שיווק ותקשורת, עפרה אש, עוברת לכהן בתפקיד סמנכ"לית תנועת "אור"; בעוד כשבועיים תחל לכהן בראשות האגף מיכל כהן, שמגיעה אלינו מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. הסמנכ"ל וראש אגף הכספים, מאיר בינג, עובר לכהן בתפקיד מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי (מחליפתו טרם נבחרה). תודה רבה לעפרה ולמאיר על תרומה יוצאת מן הכלל להצלחת האוניברסיטה ועל החברות והמסירות הרבה, ובהצלחה למיכל.

3. התאמות בגין שהות בחופשת לידה: בעקבות יוזמה של קבוצת חברות סגל אקדמי, של יועצת הנשיא לקידום נשים במדע, חיה לורברבאום-גלסקי, ושל ארגון הסגל האקדמי הבכיר, החליטה הוועדה המתמדת על עדכונים בנוהל בעניין שהות ב"תקופת לידה והורות" (חופשת לידה) של חברות וחברי הסגל האקדמי הבכיר. הנוהל המלא זמין כאן. זו תמצית ההסדרים החדשים שנקבעו בו:

* בעת השהות ב"תקופת לידה והורות" (שמכונה גם "חופשת לידה"), חברי הסגל לא יעסקו בהוראה ובמשימות הקשורות לכך, ולא ימלאו תפקידי ניהול אקדמי, לרבות חברות בוועדות, אף אם ניתן לבצע את המשימות מרחוק.

* נקבעו הסדרים חדשים לעניין התאמת עומס ההוראה בעקבות שהות בתקופת לידה והורות. חברת סגל ששהתה בתקופת לידה והורות מלאה, זכאית להפחתה של מחצית מעומס ההוראה השנתי המלא הרגיל ועוד 2 או 4 נ"ז (לפי התנאים שבנוהל). הזכאות להפחתה של מחצית עומס ההוראה חלה גם על מי שחופשת הלידה שלה היא בתקופת הקיץ. בנוסף לכך, נקבעו הסדרים להפחתה של שליש מעומס ההוראה לחבר סגל שבת-זוגו ילדה ובוחר לשהות בחופשת לידה וכן הפחתה של 2 נ"ז לבן-זוג שאינו מממש את הזכאות לשהות בחופשת לידה ומבקש הפחתה מטעמי הורות. כלל ההסדרים חלים על שני המינים, לרבות בני זוג מאותו המין והורה יחידני/ת.

* חברת סגל אקדמי שמשתתפת בכנס אקדמי, בארץ או בחו"ל, ואשר ילדה מתלווה אליה לכנס, זכאית לממן מתקציב הקרן לקשרי מדע את עלויות הטיסה והלינה של מלווה ושל הילד, וזאת עד הגיע הילד לגיל שנה וחצי. ניתן לממש זכאות זו מספר פעמים בשנה. נקבעה גם זכאות להשתתפות האוניברסיטה במימון עלויות הטיסה והלינה של מלווה, וכן למימון הוצאות מיוחדות למחקר שנדרשות עקב השהות בתקופת לידה והורות.

הסדרים אלה נקבעו מתוך הכרה בחובה לכבד את הזכות לשוויון. ההסדרים אינם ממצים, ובכל מקרה של קושי ייחודי, חברות וחברי הסגל מוזמנים לפנות אל גורם רלוונטי (הדיקן/נית, הרקטור או יועצת הנשיא), כדי לגבש יחד הסדר מתאים. תודה לחברות הסגל שנטלו חלק בקידום העדכונים לנוהל הזה, ותודה לכל חברות וחברי הסגל האקדמי על המשך המחויבות הרבה לשלב חיי משפחה עם עיסוק בפעילות אקדמית ברמה גבוהה.

4. התאמות בגין ההשלכות של משבר הקורונה על חברי וחברות סגל לפני קביעות. במהלך משבר הקורונה, החל מחודש מרץ 2020, נדרשו חברות וחברי הסגל שהם הורים לילדים צעירים להתמודד עם אתגרים מיוחדים. הקושי העיקרי נבע מכך שבחלק ניכר מן התקופה האמורה שהו הילדים בבית, בין בשל סגר כללי ובין בשל חובת שהות בבידוד. לכך נוספו מתח וחרדה, קושי בקיום מחקרים שמעורבים בהם בני אדם וקשיים בעבודת מעבדות המחקר ובפעילותם של עוזרי מחקר. על רקע זה קבעה הנהלת האוניברסיטה כבר לפני שנה הסדרים מיוחדים להתאמות לחברי סגל ללא קביעות. עם התמשכות המגפה וההחמרה בהשפעה השלילית שלה על פעילות המחקר, ובעקבות יוזמה של קבוצת חברות סגל, של יועצת הנשיא לקידום נשים במדע ושל ארגון הסגל האקדמי הבכיר, החליטה הנהלת האוניברסיטה, בשיתוף פעולה עם הדיקנים, על התאמות שנועדו לבטא התחשבות בקשיים המיוחדים הללו. ככל שהשלכות המשבר יימשכו, ייבחן הצורך בהתאמות נוספות ובהארכה של אלה הקיימות. הפרטים המלאים זמינים כאן. אלה עיקרי הדברים:

תחולה: ההסדרים המיוחדים חלים על חברי/ות סגל ללא קביעות, שהם/ן הורים לילדים (עד גיל 12). הם  חלים אוטומטית על כל חברות הסגל בקבוצה זו, וגם על חברי סגל בקבוצה זו שימצא, לאחר שיגישו בקשה מנומקת לכך לדיקן, כי יש הצדקה לכך.

הארכת תקופת המינוי: לחברת הסגל הזכות להארכה בשנה של תקופת הניסיון. תקופת הניסיון תוארך לפי בקשת חברת הסגל. ההארכה היא בנוסף להארכת תקופת המינוי בגין לידה או בגין נסיבות אחרות.

העלאה בדרגה: הדיקנים הונחו לבחון העלאה של חברות סגל בדרגת מרצה לדרגת מרצה בכירה במהלך תקופת הניסיון, במיוחד כך לגבי מי שתקופת המינוי שלהם הוארכה כאמור.

הפחתה בעומס ההוראה: לחברות הסגל הזכות להפחתה חד-פעמית בעומס ההוראה בשנת הלימודים תשפ"ג. ההפחתה היא של 4 נ"ז למי שאמורה היתה ללמד 12 נ"ז ו-2 נ"ז למי שאמורה ללמד (בהוראה בכיתה) פחות מכך.

תפקידי ניהול אקדמי: לא יוטלו על חברות הסגל תפקידי ניהול ומינהל אקדמי (למעט תפקיד של יועצת לתלמידי בוגר או מוסמך). מילוי תפקיד ניהול ומינהל אקדמי על-ידי חברי וחברות סגל ללא קביעות יכול להיעשות רק בהסכמת חברת הסגל ובאישור הרקטור.

סיוע במימון פעילות מחקר: האוניברסיטה תעניק סיוע כספי למימון הוצאות מיוחדות למחקר שנדרשות עקב הקשיים שנוצרו בשל העיכוב בקידום מחקר בתקופת משבר הקורונה. הסיוע יהיה במימון העסקת עוזרי/ות מחקר, בהגדלת תקציב למלגות (לחברות סגל במדעים הניסויים), בסיוע להעסקת עוזרי/ות הוראה וכדומה.

גם כאן הסדרים אלה אינם ממצים, והדיקנים הונחו לבחון החלת התאמות פרטניות נוספות, ככל שיידרש.

5. מגוון ושותפות: האוניברסיטה שלנו התברכה בכך שציבור הסטודנטים, שכולל כ-26,000 סטודנטים, מגוון. עם זאת, התגבשה ההכרה בכך שבמגוון כשלעצמו אין די כדי לקדם שותפות, היכרות והורדת רמת הפחד. בהובלת הנשיא, סגנית הנשיא למגוון ולאסטרטגיה, ראשת היחידה למגוון, דיקן הסטודנטים וצוות היחידה לשוויון הזדמנויות בדיקנט הסטודנטים, הורחבה במידה ניכרת הפעילות בתחום זה. בסיוע תרומה נדיבה של קרן שוסטרמן, הושקה תכנית "נקודות מפגש", שכוללת, בין היתר, פעילות ללמידה בקבוצות מגוונות, הפעלת סדנאות (באמצעות יה"ל, ובסיוע מרכז אקורד שפועל באוניברסיטה) להנחיית המורים באופן השימוש של רכיבים בין-קבוצתיים בהוראה, פעילות תרבותית, הרחבת האפשרות ללמוד ערבית מדוברת ועוד. זהו מהלך ארוך טווח, שהצלחתו קריטית להגשמת מטרותינו ואשר נועד להקרין גם אל מחוץ לכתלי האוניברסיטה. על כלל חברות וחברי קהילת האוניברסיטה להשתתף במאמץ לקידום שוויון ולחזק את תחושת השייכות והביטחון של סטודנטים מכלל הקבוצות.

6. משאל שביעות רצון הסטודנטים: הושלם עיבוד תוצאות משאל שביעות הרצון של הסטודנטים ממכלול הפעילות באוניברסיטה ובחוגים שבהם הם לומדים. התוצאות באשר לכלל האוניברסיטה ולפקולטות זמינות כאן. דוח ייעודי לכל פקולטה, ובו פירוט התוצאות באשר לכל חוג ומחלקה יופץ על-ידי הדיקן/נית בימים הקרובים לחברי הסגל. המגמה המסתמנת היא חיובית. בולט המשך שביעות הרצון הגבוהה מיחסו של הצוות במזכירויות לענייני הוראה, חרף אתגרי הקורונה והגידול במספר הסטודנטים.

בטבלה 1 מובאת תמצית הנתונים בהתייחס לפקולטות. כאמור, פילוח בהתאם לחוגים יישלח בנפרד. [התשובות האפשריות הן בטווח שבין 1 ל-5 (1 – כלל לא שבע/ת רצון; 2 – שביעות רצון נמוכה; 3- בינונית; 4 – גבוהה; 5- גבוהה מאד) והנתון המדווח הוא הממוצע. למשאל, שנערך בקיץ 2021, השיבו למשאל כ- 7,700 סטודנטים לתארים בוגר ומוסמך (כ-41%)].

טבלה 1. שביעות רצון הסטודנטים

שביעות רצון כללית

תרומת הלימודים

יחס הסגל האקדמי

שירותי מזכירות הוראה

2020

2021

2020

2021

2020

2021

2020

2021

כלל האוניברסיטה

3.82

3.89

3.79

3.95

3.73

3.78

4.03

3.99

מדעי הרוח

3.99

3.97

4.12

4.05

4.19

4.07

4.27

4.15

מדעי החברה

3.87

3.92

3.78

3.84

3.90

3.83

4.23

4.02

משפטים

3.97

3.97

3.91

4.01

3.72

3.74

4.00

3.82

עבודה סוציאלית

3.82

3.80

3.67

3.85

4.03

3.98

4.08

4.08

מינהל עסקים

3.78

3.81

3.59

3.76

3.63

3.73

3.82

3.76

חינוך

3.95

3.98

3.74

3.91

4.13

4.10

4.16

4.07

מדעי הטבע

3.73

3.93

3.86

4.07

3.72

3.85

4.06

4.08

מדעי המחשב

3.62

3.81

3.81

3.94

3.34

3.51

3.79

3.90

חקלאות

3.64

3.82

3.45

3.84

3.41

3.61

3.85

3.96

וטרינריה

3.64

3.50

3.30

3.59

3.51

3.34

3.99

4.08

רפואה

3.88

3.94

3.77

4.04

3.61

3.67

3.95

3.96

רפואת שיניים

3.98

3.91

3.93

4.19

3.62

3.61

4.09

4.12

 

 

בולט לחיוב השיפור בהערכה של הסטודנטים באשר לתרומת הלימודים לפיתוח מיומנויות ולרחבת הידע. יש מתאם בין הגברת הלמידה האקטיבית לבין השיפור בהיבט זה ועלינו להמשיך בכיוון זה, ביתר שאת. 

בזכות המסירות והמקצועיות של חברות וחברי הסגל באוניברסיטה, סגל אקדמי ומינהלי כאחד, התברכנו בכך שהשיפור בשביעות הרצון של הסטודנטים נמשך זו השנה הרביעית ברציפות (טבלה 2):

2. שביעות רצון כללית באוניברסיטה

2017

2018

2019

2020

2021

3.62

3.68

3.79

3.82

3.89

 

אל לנו לקפוא על השמרים (צפניה א י"ב). הדוחות הייעודיים כוללים פרטים רבים, לרבות הערות איכותניות, ועל ראשי היחידות האקדמיות ללמוד היטב את הנתונים ולקבוע תכנית עבודה מפורטת לשם השגת שיפור. יש יחידות ששביעות הרצון בהן נמוכה מן הסביר, ובהן במיוחד נדרשת עבודה מאומצת.

7. מחקר: האוניברסיטה במגמת הצמיחה לא רק בכל הקשור למספר הסטודנטים אלא גם בתרומת המחקר של חברות וחברי הסגל. מודל המחקר של ות"ת מספק תמונת מצב באשר למצבנו היחסי בכל הקשור להערכה כמותית של המחקר (לפי מודל המחקר של ות"ת, כ- 3.1 מיליארד ש"ח מוקצים לאוניברסיטאות בהתאם להישגים היחסיים של חוקרי המוסדות בפרסומים (לאחר שקלול ה- Impact Factor של כתבי העת שבהם פורסמו המאמרים) (34%), בזכייה במענקי מחקר תחרותיים (37%) ומענקי מחקר אחרים (12%), ומספר תלמידי המחקר (17%)). היחידה לתכנון אסטרטגי הכינה, כמדי שנה, דוח מפורט על הישגי האוניברסיטה במודל המחקר (ובמודל ההוראה) של ות"ת. הדוח הכללי זמין כאן; ודוחות ייעודיים לכל יחידה נשלחו לדיקנים ויופצו לחברי הסגל.

הנתונים שלהלן (טבלה 3) מבטאים את הנתח (באחוזים) של כל מוסד בעוגת מודל המחקר של ות"ת. לאחר שנתיים (2019 ו- 2020) שבהן ירדנו למקום השני, חזרנו בשנה שעברה למקום הראשון, והשנה אף הגדלנו את הפער מן המקום השני. נתוני מודל המחקר של ות"ת עבור 2022 מבטאים את פעילות המחקר לפני כמה שנים (הפרסומים בשנים 2018 ו-2019; הזכייה במענקים ב-2019 ו-2020; ותלמידי המחקר ב-2020), ואנחנו מעריכים, בהתבסס על הנתונים העדכניים, שמגמת הצמיחה הזו, שנמשכת כבר שלוש שנים, תימשך.

3. מודל מחקר ות"ת (%)

2017

2018

2019

2020

2021

2022

העברית

21.2

20.2

19.7

19.8

20.3

20.5

תל-אביב

19.3

19.8

20.3

19.9

19.6

19.5

הטכניון

15.0

15.6

15.7

15.6

15.6

15.4

ויצמן

14.4

13.7

12.9

13.3

13.7

13.9

בן-גוריון

12.5

12.5

13.1

12.7

12.5

12.5

בר-אילן

10.6

10.9

10.8

10.8

10.4

10.4

חיפה

7.0

7.3

7.5

7.9

7.9

7.8

 

שימור מגמה זו של הגדלת פעילות המחקר באוניברסיטה מותנה בהמשך ההשקעה בשיפור תשתיות המחקר ובהעמדת אמצעים למימוש פוטנציאל ההצלחה המדעית של חברות וחברי הסגל. לא כל המועמדים והמועמדות שמקבלים מאיתנו הצעה להצטרף לסגל מעדיפים את ההצעה שלנו על פני זו של אחד משלושת המוסדות המובילים האחרים בארץ או זו של מוסדות מובילים בארה"ב, וזהו היבט שמחייב אותנו לפעול לשיפור נוסף בתשתיות המחקר שלנו. להערכתי, הגורם המכריע במרבית המקרים אינו תנאי השכר או המיקום הגיאוגרפי אלא איכות הסגל והסטודנטים, שם מצבנו מצוין, וטיב תשתיות המחקר, שם עלינו להמשיך להשתפר. זוהי המטרה הראשונה במעלה של הנהלת האוניברסיטה.

אגב, בתחום הפרסומים צפויה להתחיל להיות מופעלת בחודשים הקרובים מערכת חדשה לשיוך אוטומטי של פרסומים למוסדות השונים. המערכת, שמכונה CRIS (Current Research Information System) היא מסוג Pure (מבית Elsevier), ולשם הפעלתה על כל חברי הסגל להשתמש בשיוך ORCID של האוניברסיטה העברית. ברטה לבבי-סיוון מובילה את ההטמעה של המערכת באוניברסיטה.

8. גיוס משאבים. פעילות גיוס התרומות לאוניברסיטה, בהובלת הנשיא, סגן הנשיא לקשרי חוץ מנהל האגף לקשרי חוץ וצוותו ואגודות השוחרים, נמשכת במלוא המרץ. לאחר שיא בשנה הקודמת (2020), שבה גויסו 146 מיליון דולר, הסכום הגבוה בתולדות האוניברסיטה בשנה אחת, בשנה הנוכחית (2021) נשבר השיא שוב, וגויסו 151 מיליון דולר. מבין התרומות הללו, 26 אנשים וגופים תרמו מעל מיליון דולר כל אחד; ועוד 1,800 תורמים תרמו מתחת למיליון דולר כל אחד. התרומות מיועדות בעיקר למטרות פיתוח, לפעילות מחקר ולמלגות.

ב-1.10.2018 התחלנו בתכנית לגיוס מיליארד דולר במשך שבע שנים, לציון יובל המאה להקמת האוניברסיטה (מהנחת אבני הפינה, ב- 1918, עד לחנוכת האוניברסיטה, ב-1925). בסיום ארבע השנים הראשונות של מסע הגיוס, ב- 30.9.21, כלומר בחלוף 57% מזמן הקמפיין, גויסו 533 מיליון דולר, כ- 53% מהיעד. זהו הישג מצוין. אגב, לפי מדיניות האוניברסיטה, כלל היחידות האקדמיות שותפות לגיוס התרומות, תוך תיאום עם האגף לקשרי חוץ.

בנוסף לכך, בזכות הגידול בתרומות ובעיקר בזכות הגאות בשוק ההון, הקרן הצמיתה של האוניברסיטה גדלה בשיעור ניכר. הקרן שמנוהלת בישראל הגיעה לכ- 2.3 מיליארד ש"ח, ובתוספת הקרנות שמנוהלות על-ידי שוחרי האוניברסיטה בחו"ל, היקפה הכולל של הקרן הצמיתה שלנו הוא כיום מעט למעלה מ-5 מיליארד ש"ח (כ-1.6 מיליארד דולר). זוהי קרן שמציבה אותנו בסביבות המקום ה-45 בארה"ב וככל הנראה השני בישראל, אחרי מכון ויצמן. התשואה שמניבה הקרן משמשת למימון פעילות המחקר וההוראה באוניברסיטה.

לבסוף, כפי שדיווחנו בשבוע שעבר, פיתוח עתודות הקרקע שבבעלות האוניברסיטה נמצא בעיצומו. סגן הנשיא ומנכ"ל האוניברסיטה מוביל את המהלך, תוך השקעת מאמצים רבים, יחד עם צוות חברת הנכסים של האוניברסיטה. השלמת המהלכים למימוש עתודות קרקע בהר הצופים, בקמפוס ספרא בגבעת רם וברחובות, שייעודן ישונה, צפויה להניב, בתוך כשבע שנים, סכום שלפחות יכפיל את הקרן הצמיתה שמנוהלת בישראל, ובכך לתרום משמעותית לחיזוק האיתנות הפיננסית של האוניברסיטה שלנו. לצד זאת יכלול המהלך גם הקמת בנייני מעונות חדשים לסטודנטים ולסגל.

תודה רבה לכלל חברות וחברי הסגל. הערות והצעות לשיפור יתקבלו בברכה. חנוכה שמח.

בברכה, ברק מדינה