התאמות בגין לידה והורות

24 נובמבר, 2021

                     English Version

שלום לחברות ולחברי הסגל האקדמי הבכיר,

                                                הנדון: התאמות בגין לידה והורות

 

בעקבות יוזמה של קבוצת חברות סגל, של יועצת הנשיא לקידום נשים במדע ושל ארגון הסגל האקדמי הבכיר, החליטה הוועדה המתמדת לאשר עדכונים לנוהל בעניין "תקופת לידה והורות" (חופשת לידה) של חברות וחברי הסגל האקדמי הבכיר.

הנוהל המלא מצורף למכתב זה. זו תמצית ההסדרים החדשים שנקבעו בו:

  • בעת השהות ב"תקופת לידה והורות" (שמכונה גם "חופשת לידה"), חברי הסגל לא יעסקו בהוראה ובמשימות הקשורות לכך, ולא ימלאו תפקידי ניהול אקדמי, לרבות חברות בוועדות, אף אם ניתן לבצע את המשימות מרחוק.
  • נקבעו הסדרים חדשים לעניין התאמת עומס ההוראה בעקבות שהות בתקופת לידה והורות. חברת סגל ששהתה בתקופת לידה והורות מלאה, זכאית להפחתה של מחצית מעומס ההוראה השנתי המלא הרגיל ועוד 2 או 4 נ"ז (לפי התנאים שבנוהל). החידושים כאן הם שהזכאות להפחתה של מחצית עומס ההוראה חלה גם על מי שחופשת הלידה שלה היא בתקופת הקיץ; והגדלת ההפחתה הנוספת מ-2 ל-4 נ"ז למי שחופשת הלידה שלה היתה במהלך שנת הלימודים. בנוסף לכך, נקבעו הסדרים להפחתה של שליש מעומס ההוראה לחבר סגל שבת-זוגו ילדה ובוחר לשהות בחופשת לידה וכן הפחתה של 2 נ"ז לבן-זוג שאינו מממש את הזכאות לשהות בחופשת לידה ומבקש הפחתה מטעמי הורות. כלל ההסדרים חלים על שני המינים, לרבות בני זוג מאותו המין והורה יחידני/ת.
  • חברת סגל אקדמי שמשתתפת בכנס אקדמי, בארץ או בחו"ל, ואשר ילד/ה מתלווה אליה לכנס, זכאית לממן מתקציב הקרן לקשרי מדע את עלויות הטיסה והלינה של מלווה ושל ילד/ה, וזאת עד הגיע הילד/ה לגיל שנה וחצי. ניתן לממש זכאות זו מספר פעמים בשנה, ללא הגבלה. נקבעה גם זכאות להשתתפות האוניברסיטה במימון עלויות הטיסה והלינה של מלווה כאמור, וכן למימון הוצאות מיוחדות למחקר שנדרשות עקב השהות של חבר/ת סגל בתקופת לידה והורות.

מומלץ לעיין בנוסח המלא של הנוהל החדש. הסדרים אלה נקבעו מתוך הכרה בחובה לכבד את הזכות לשוויון.

ההסדרים המפורטים בנוהל אינם ממצים, ובכל מקרה של קושי ייחודי, חברות וחברי הסגל מוזמנים לפנות אל גורם מתאים (הדיקן/נית, הרקטור או יועצת הנשיא) ונשמח לגבש יחד הסדר ייעודי מתאים. תודה לחברות הסגל שנטלו חלק בקידום העדכונים לנוהל הזה, ותודה לכל חברות וחברי הסגל על המשך המחויבות הרבה לשלב חיי משפחה וסיוע למי שזקוק לעזרה לצד עיסוק בפעילות אקדמית ברמה גבוהה.

 

בברכה,

חיה לורברבאום-גלסקי, יועצת הנשיא לשוויון מגדרי

ברק מדינה, רקטור

 

 

 

נוהל לעניין "תקופת לידה והורות" (חופשת לידה) של חברות וחברי הסגל האקדמי הבכיר

מועד עדכון: נובמבר 2021

תכלית והוראות כלליות

  1. מטרתו של נוהל זה לקבוע התאמות בפעילות האקדמית של חברות וחברי הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטה העברית בעקבות לידה והורות, מתוך הכרה בחובה לכבד את הזכות לשוויון.
  2. נוהל זה נועד להוסיף התאמות לאלה הקיימות מכוח החקיקה וההסכמים הקיבוציים הרלוונטיים ואין בו כדי לגרוע מזכויות שמוקנות לחברות ולחברי סגל מכוח ההסדרים האמורים.
  3. נוהל זה יובא לידיעת חבר/ת סגל שצפוי/ה לשהות ב"תקופת לידה והורות" על-ידי רכז/ת כוח אדם ביחידה האקדמית, בסמוך לאחר קבלת עדכון מחבר/ת הסגל על-כך. ההוראות הרלוונטיות בנוהל זה יכללו גם בכללי האוניברסיטה לעניין קביעת עומס הוראה.

פעילות ב"תקופת לידה והורות" ("חופשת לידה")

  1. בעת שהותה/ו ב"תקופת לידה והורות" (שמכונה גם "חופשת לידה"), כמובנה בחוק הביטוח הלאומי ובחוק עבודת נשים, יחולו על חבר/ת הסגל האקדמי הבכיר ההסדרים הבאים:
  1. חבר/ת הסגל לא י/תעסוק בהוראה ובמשימות הקשורות לכך, לרבות משימות הקשורות להכנת בחינות ולבדיקתן ושל הנחיית סגל ההוראה בקורסים שהוא/היא מלמד/ת, ולרבות משימות שנעשות מרחוק. במקרה של הוראת סמינר או קורס אחר שמוגשות בו עבודות סיום, בדיקת העבודות תיעשה על-ידי חבר/ת הסגל לאחר סיום השהות בתקופת לידה והורות, ולעניין זה במשך הזמן המוקצב לבדיקה לא יכלל זמן השהות בתקופת לידה והורות.
  2. חבר/ת הסגל לא י/תמלא תפקידי ניהול אקדמי, לרבות חברות בוועדות באוניברסיטה, אף אם ניתן לבצע את המשימות מרחוק. באחריות הדיקן למנות ממלא/ת מקום לתקופת השהות של חבר/ת הסגל בתקופת לידה והורות.
  1. בעת השהות בתקופת לידה והורות חבר/ת סגל רשאי/ת להמשיך לעסוק במחקר, לפי בחירתו/ה. אין לחייב את חבר/ת הסגל לעסוק בתקופה זו במחקר.

התאמת היקף ההוראה

  1. חבר/ת סגל אקדמי בכיר ששהה/תה בתקופת לידה והורות בת שנים-עשר שבועות לפחות שבמהלכה הוא/היא זכאי/ת לדמי לידה (ולגבי מי שזכאית לדמי לידה בתקופת לידה והורות קצרה יותר, בשל תקופת הכשרה חלקית, תקופת לידה והורות בת שמונה שבועות לפחות), זכאי/ת להתאמת היקף ההוראה בעקבות לידה, בהתאם לכללים הבאים:
  1. חבר/ת הסגל זכאי/ת להפחתה של מחצית מעומס ההוראה השנתי המלא הרגיל (בהתאם למסלול שבו היא/הוא מכהנ/ת ולהיקף המשרה שלה) ועוד 2 נ"ז. חבר/ת הסגל רשאי/ת לממש את הזכאות להפחתת עומס ההוראה החל מן הסמסטר שבמהלכו היא/הוא צפוי/ה לשהות בתקופת לידה והורות ועד לסיום השנה האקדמית שלאחר השנה שבה החל/ה לשהות בתקופת לידה והורות. בחירת מועד מימוש הזכאות מסורה לחבר/ת הסגל.
  2. פטור מהוראה בתקופת לידה והורות, כאמור בסעיף 4 לעיל, נכלל במסגרת הזכאות להתאמת עומס ההוראה השנתי האמורה בסעיף 6(א) לעיל. עם זאת, חבר/ת סגל שזכאותה להפחתה במחצית של עומס ההוראה השנתי מומשה בעת שהותה בתקופת לידה והורות, תהא זכאית להפחתה נוספת של 2 נ"ז בעומס הוראה (בנוסף להפחתה של 2 נ"ז האמורה בסעיף 6(א) לעיל, ובסך-הכול 4 נ"ז), באותם תנאים המפורטים בסעיף 6(א) לעיל. חבר/ת סגל שזכאותה לפטור מהוראה מומשה שלא במהלך שהותה בתקופת לידה והורות (למשל, משום שבתקופה זו לא התקיימו לימודים) תהא זכאית להפחתה האמורה בסעיף 6(א) בלבד (2 נ"ז).
  1. חבר/ת סגל אקדמי בכיר ששהה/תה בתקופת לידה והורות מתוקף זכאותו של בן-זוג לממש את הזכות לשהות בתקופת לידה והורות, ומשך השהות בתקופה זו הוא שבעה שבועות לפחות אך פחות משנים-עשר שבועות, זכאי/ת להפחתה של שליש מעומס ההוראה השנתי המלא הרגיל (בהתאם למסלול שבו הוא/היא מכהן/נת ולהיקף המשרה שלו/ה). חבר/ת הסגל רשאי/ת לממש את הזכאות להפחתת עומס ההוראה (ולהשלים את עומס ההוראה שבו הוא/היא מחויב/ת) עד לסיום השנה האקדמית שלאחר השנה שבה החל/ה לשהות בתקופת לידה והורות. בחירת מועד מימוש הזכאות מסורה לחבר/ת הסגל.
  2. חבר/ת הסגל שצפוי/ה ללדת או לשהות בתקופת לידה והורות במהלך סמסטר של לימודים, רשאי/ת, אך אין לחייבו/ה לעשות כן, ללמד בחלק הסמסטר שעד תחילת תקופת הלידה וההורות. ההוראה עשויה להיות במתכונת רגילה או במתכונת מואצת, ובהתאם למתכונת ההוראה יוקנה בגינה החלק היחסי של עומס ההוראה.
  3. אם השהות בתקופת לידה והורות מתחילה לאחר סיום הסמסטר, יוקנה לחבר/ת הסגל מלוא עומס ההוראה בגין הקורס אף אם אינו/ה נוטל/ת חלק במטלות שקשורות לבחינות בקורס או למטלות רלוונטיות אחרות שנעשות לאחר סיום שבועות ההוראה שבסמסטר.
  4. חבר סגל אקדמי שבת (או בן) זוגו שוהה בתקופת לידה והורות, שאינו/ה מממש/ת את זכאותו לשהות בתקופת לידה והורות בגין לידה זו, זכאי להפחתת עומס ההוראה בשנה האקדמית שבה שהה/תה בת/בן הזוג בתקופת לידה והורות, בהיקף של 2 נ"ז מעומס ההוראה המלא הרגיל (בהתאם למסלול שבו היא/הוא מכהן/נת), מטעמי הורות. מימוש הזכאות מותנה בהגשת בקשה מנומקת ליועצת הנשיא למגדר, שמוסמכת להחליט בעניין.

מועדי הפעילות באוניברסיטה

  1. חברי סגל אקדמי שהם הורים לילדים עד גיל 9 זכאים לעדיפות בקביעת מועדי ההוראה. הגורמים האחראים על-כך ביחידה האקדמית יתחשבו במידה המרבית האפשרית בהעדפותיהם של חברי הסגל כאמור בקביעת מועדי ההוראה.
  2. ככלל, ישיבת עבודה, מפגש של הסמינר המחלקתי ופעילויות אקדמיות וניהוליות אחרות באוניברסיטה ייקבעו כך שיסתיימו עד לשעה 15:30, וזאת כדי לאפשר לחברי סגל שהם הורים לילדים להשתתף במפגשים כאמור.

הארכת תקופת הניסיון

  1. חברת סגל אקדמי זכאית להארכה אוטומטית בשנה של תקופת הניסיון בעקבות כל לידה במהלך תקופת הניסיון. הוראה זו תיכלל גם בתקנון המינויים וההעלאות.

סיוע במימון נסיעות לשם השתתפות בכנסים ובמימון הוצאות מחקר מיוחדות

  1. חברת סגל אקדמי שמשתתפת בכנס אקדמי, בארץ או בחו"ל, ואשר ילד/ה מתלווה אליה לכנס, זכאית לממן מתקציב הקרן לקשרי מדע את עלויות הטיסה והלינה של מלווה ושל ילד/ה, וזאת עד הגיע הילד/ה לגיל שנה וחצי. ניתן לממש זכאות זו מספר פעמים בשנה, ללא הגבלה.
  2. חברת סגל אקדמי זכאית להשתתפות האוניברסיטה במימון עלויות הטיסה והלינה של מלווה כאמור בסעיף 14 לעיל, וזאת באמצעות פנייה אל יועצת הנשיא למגדר, שבה יפורטו היתרה בתקציב הקרן ומטרות ההשתתפות בכנס האקדמי. השתתפות האוניברסיטה תהיה בסכום שייקבע, תוך התחשבות ביתרה שבתקציב הקרן לקשרי מדע ובחשיבות ההשתתפות בכנס.
  3. האוניברסיטה תפעל להעניק סיוע כספי למימון הוצאות מיוחדות למחקר שנדרשות עקב השהות של חבר/ת סגל בתקופת לידה והורות (לרבות סיוע במימון העסקת עוזרי/ות מחקר, הגדלת היקף ההעסקה של מנהל/ת מעבדה וכדומה). הקצאת הסיוע תיעשה על-ידי יועצת הנשיא למגדר וסגן/נית הנשיא למו"פ, על-פי בקשה מנומקת של חבר/ת הסגל.