check
עדכון שוטף - מאי 2019 | לשכת הרקטור

עדכון שוטף - מאי 2019

27 מאי, 2019

 

An abbreviated English version follows the Hebrew one

שלום חברים/ות,

הנה מספר עדכונים על הנעשה באוניברסיטה, שהעיקריים שבהם: דיווח על פרסומים ודיווח על חברי סגל חדשים.

1. כינוס חבר הנאמנים וטקס הענקת תארי דוקטור. המפגש השנתי של חבר הנאמנים של האוניברסיטה יתקיים מ- 16 עד 19 ביוני. חברי הסגל מוזמנים להשתתף באירועי החבר, שמפורטים כאן. בין האירועים: הרצאות קצרות על היי-טק בירושלים; קונצרט של תזמורת האוניברסיטה; הרצאות של כלות וחתני תואר דוקטור לשם כבוד של האוניברסיטה (בהם: Louise O. Fresco (חקלאות),  John Eu-Li Wong(רפואה), Armand Paul Alivisatos (ננו), השופטת מרים נאור ועוד); טקס הענקת פרס דן מידן; ערב סופרות וסופרים (בהשתתפות רות הכהן-פינצ'ובר, אריאל הירשפלד, אגי משעול וא.ב. יהושע); ועוד.

טקס הענקת תארי דוקטור יתקיים ביום שני, 17 ביוני, ב(אמפי)תיאטרון, ב- 17:30. בשם מקבלי התואר לשם כבוד יישא דברים מאיר שלו. בטקס יוענק תואר דוקטור ל- 335 חוקרות וחוקרים. הטקס הוא אירוע שיא בשנה האקדמית באוניברסיטה, ועל חברי הסגל להשתדל להשתתף בו. כמו כן, מומלץ מאד שהיחידות השונות (חוג, מחלקה, מכון וכדומה) יקיימו אירוע קצר לפני תחילת הטקס הראשי (מ-16:00 עד 17:00), בהשתתפות מקבלי התואר מן היחידה ומשפחותיהם, המנחים, תלמידי המחקר וחברי הסגל ביחידה, שבו תינתן הזדמנות למקבלי התואר ולמנחים לשאת דברים קצרים. זוהי מתכונת מוצלחת מאד, שכבר הפכה מסורת בחלק ניכר מן היחידות. יחידות שמשכנן מחוץ להר הצופים מוזמנות לפנות אל לשכת הרקטור, להקצאת מקום מתאים לעריכת הטקס בקמפוס.

2. הוראה ותלמידים: נתוני ההרשמה לשנת הלימודים הקרובה מעודדים, ולאחר עליה של כ- 5% במספר התלמידים שהחלו ללמוד איתנו לתארי בוגר ומוסמך בתשע"ט, מסתמנת עליה בשיעור לפחות כפול מכך במספר התלמידים שיחלו ללמוד בתש"ף לעומת מספרם בתשע"ט (ללא שינוי בסיפי הקבלה). זה סימן לכך שהמועמדים מכירים בכך שאנו מתייחסים כראוי לסטודנטים שלנו, מתעניינים בהם ומכבדים אותם. תכנית ההדרכה האישית ("מנטורים") תופעל בשנה הבאה בהיקף מלא, לאחר שנתיים של ניסיון מוצלח.

בהתקרב תקופת המבחנים, אני שב ומפציר בכם לנקוט יצירתיות בבחינות, ובכלל זה לשקול לקיים בחינות בחומר פתוח – אין תועלת רבה בחיוב התלמידים לשנן ידע. אנו ממשיכים לבחון חלופות טכנולוגיות שונות לקיום הבחינות. במסגרת זו יימשך במתכונת של ניסוי השימוש בתוכנה שמאפשרת בדיקה על גבי המחשב של הקבצים הסרוקים של מחברות הבחינה ויערך ניסוי (בפקולטה למשפטים) לקיום בחינות באמצעות המחשבים הניידים של הסטודנטים, שבהם תותקן תוכנה ייעודית לקיום בחינות. במהלך הקיץ ייבחר המודל המועדף שיוחל החל משנת הלימודים תש"ף.

3. מחקר ופרסומים: בצד השיפור במדדי ההוראה, טרם הצלחנו לשנות את המגמה בתחום פירות המחקר באוניברסיטה. כזכור, לפי מודל ות"ת, התקצוב נקבע לפי מספר המאמרים שפרסמו חברי הסגל (מספר שמותאם לפי חלקם של חוקרי האוניברסיטה בכל מאמר) בשקלול מקדם ההשפעה (IF) של כתב העת שבו פורסם כל מאמר. גובה התקציב נקבע לפי ממוצע מספר המאמרים המשוקלל בשנתיים – התקצוב לתש"ף נקבע לפי הממוצע בין 2016 ל-2017 – ובהתאם לשיעור היחסי של האוניברסיטה (לעומת האוניברסיטאות האחרות).

בכפוף לכך שהנתונים שבידינו עדיין טעונים בדיקה, התמונה הכללית מעידה על יציבות במספר הפרסומים המשוקלל שלנו. משמעות הדבר ירידה נוספת בשיעור היחסי שלנו, לאור גידול במספר הפרסומים במוסדות אחרים.

סך מאמרים של חוקרי האוניברסיטה העברית (מותאם לפי חלקם של חוקרי האוניברסיטה בכל מאמר), תחומי ות"ת (ללא IF):

IF3

 

נתוני הפרסומים בחלוקה לפי השיוך הפקולטאי של מחברי/ות המאמרים (ללא IF):

IF2

מקדם ההשפעה (IF) הממוצע היחסי בתחומי ות"ת (במדעי הרוח ובמשפטים אין IF):

IF1

הנתונים הללו מדאיגים. חלקית הם נובעים מגורמים שאין לנו שליטה עליהם, בעיקר מספר חברי הסגל ביחידות השונות בתקופה שאליה מתייחסים הנתונים ותנאי הקליטה בתחומים הניסויים של החוקרים שנקלטו בעשור שחלף. בה בעת, קשיים אובייקטיבים אלה אינה ייחודיים לאוניברסיטה שלנו ובכל מקרה אינם יכולים להסביר במלואם את ההיחלשות במעמד היחסי שלנו בתחום המחקר. בתיאום עם הדיקנים, החלטנו לנקוט שלושה צעדים ראשונים, שאליהם יצטרפו נוספים בהמשך:

א) המשך השקעה בשיפור תשתיות המחקר והגדלת התמיכה המוסדית במלגות לסטודנטים שעוסקים במחקר.

ב) שיפור "תרבות הפרסומים" באוניברסיטה. בכל יחידה אקדמית (חוג/מחלקה/מכון או פקולטה/בית ספר עצמאי, לפי החלטת הדיקן) תפורסם אחת לרבעון רשימת החיבורים של חברי הסגל (והתלמידים לתארים מתקדמים) שהתקבלו לפרסום ברבעון שחלף, ואחת לשנה סיכום של נתוני השנה כולה. המידע יפורסם באתר האינטרנט של היחידה וגם יישלח בהודעת דוא"ל לחברי הסגל ביחידה. המטרה היא לשתף את החברים במידע על פעילות המחקר ביחידה, אך גם לחזק את תחושת הדחיפות שבהגדלת מספר הפרסומים (בשקלול IF).

ג) הקפדה על יישום אמות-המידה לקבלת קביעות ולקידום בדרגה. לצד הערכה של תרומת חברי הסגל להוראה ולפעילות ציבורית ביחידה ומחוצה לה, אמת-המידה לקידום בכל הקשור למחקר היא הערכה של מידת התרומה המחקרית של חברי הסגל. ההערכה נעשית בהתחשב בחוות דעת של מומחים/ות, אך ניתן משקל גם למספר החיבורים – ספרים ומאמרים בכתבי עת שפיטים (וכנסים תחרותיים במדעי המחשב) – ולאיכות במות הפרסום. לפרסום פרקים בספרים ערוכים ולעריכת ספרים משקל מוגבל בהערכת התרומה המדעית.

4. נקלטים חדשים. אנו ממשיכים בקליטה של כ- 50 חברי/ות סגל אקדמי חדשים מדי שנה, במהלך שמיועד להוביל לגידול במספר הכולל של חברי הסגל באוניברסיטה. יש חשיבות רבה לסייע לנקלטים. כל נקלט/ת מלווה בחבר סגל ותיק ("מורה מלווה"), שמתבקש/ת לדווח לדיקן בכל שנה על מכלול הפעילות האקדמית של חבר/ת הסגל, כדי לאתר קשיים ולסייע בפתרונם. חשוב מאד ליצור קשר כבר כעת עם הנקלטים החדשים ביחידה שלכם/ן, גם אם אינכם המורה המלווה שלהם, כדי לסייע להם בקליטה. הנקלטים ישתתפו בארבעה מפגשי התאקלמות ("אוריינטציה") במהלך הסמסטר הראשון שתערוך לשכת הרקטור. כל מפגש יתקיים בקמפוס אחר וישתתפו בו כל הנקלטים החדשים. חברי סגל שמוכנים לסייע באירוח יום התאקלמות מתבקשים ליצור איתי קשר.

סיכום הנתונים (שאינם סופיים עדיין): במדעים העיוניים יחלו לכהן בתש"ף 19 חברי סגל חדשים (מהם 11 גברים ו- 8 נשים); ובמדעים הניסויים יחלו לכהן בתש"ף 29 (מהם 7 נשים ו- 22 גברים), כלומר בסך-הכול כשליש הן נשים. מבין המועמדים שעל קליטתם הוחלט השנה, 4 הם ערבים.

 

נקלטים ל-תש"ף, מסלול אקדמי רגיל (מעודכן ל- 25.5.19) – עיוני

 

 

שם

יחידה

1

ליאורה כץ דהאן

משפטים (תשע"ז)

תשפ"א

רננה קידר

משפטים (½) [עם מדעי הרוח הדיגיטליים]

2

יאיר גרינברגר

חברה, גיאוגרפיה

3

ענת ברכה

חברה, פכ"מ (½) [עם מינהל עסקים] (תשע"ח)

תשפ"א

ליליאן בוקסמן-שבתאי

חברה, תקשורת

4

ערן אמסלם

חברה, תקשורת

5

אורית גזית

חברה, יחב"ל וגלוקל

6

יובל הרט

חברה, פסיכולוגיה

7

עירן הלפרין

חברה, פסיכולוגיה

8

איב קולסון-סירא

חברה, כלכלה ופכ"מ

9

איליה סולובייצי'ק

חברה, סטטיסטיקה (תשע"ח)

תשפ"א

רוני פורת

חברה, מדע המדינה ויחב"ל (תשע"ח)

10

דניאל לב

רוח, שפה וספרות ערבית (תשע"ח)

11

לי מרדכי

רוח, היסטוריה (תשע"ח)

12

נעמי יובל-נאה

רוח, היסטוריה [עם אוספי הטבע]

13

יוסי זיידנר

רוח, ארכיאולוגיה

14

דן שרר

רוח, לימודי אסיה

15

דיאגו רוטמן

רוח, תיאטרון

תשפ"א

[טרם אושר סופית]

רוח, מקרא

תשפ"א

עודד זינגר

רוח, היסטוריה של עם ישראל

תשפ"א

רננה קידר

מדעי הרוח הדיגיטליים (½) [עם משפטים]

16

רנא אסעיד

עבודה סוציאלית

17

אליק פלטניק

חינוך, הוראת מדעים

18

חגית סבטו

חינוך, פסיכולוגיה חינוכית

19

מרים שוורץ-זיו

מינהל עסקים, מימון

 

ענת ברכה

מינהל עסקים (½) [עם פכ"מ] (תשע"ח)

 

נקלטים ל-תש"ף, מסלול אקדמי רגיל (מעודכן ל- 25.5.19) – ניסויי

 

1

שקמה זערור

חקלאות, קרקע ומים

2

דורון שקולניק

חקלאות, מדעי הצמח

3

כפיר שערבי

חקלאות, תזונה (סמסטר ב)

4

[טרם אושר סופית]

חקלאות [עם סביבה] (סמסטר ב)

5

נטע שלזינגר

וטרינריה (תשע"ח)

תשפ"א

[טרם אושר סופית]

וטרינריה

6

לילך אביטן

מדעי המוח (תשע"ח)

7

דוד עומר

מדעי המוח

8

יואב אדם

מדעי המוח

תשפ"א

איל בן-דוד

רפואה

9

אריאל גלעד

רפואה

10

שחר ארזי

רפואה (תשע"ח) (סמסטר ב)

11

עבד אל פתח מנצור

רפואה (סמסטר ב)

12

קטי מרגוליס

רוקחות (תשע"ח)

13

תאופיק שיח-אחמד

רוקחות (תשע"ח)

14

הייתם עמל

רוקחות

 

[טרם נקבע]

רפואת שיניים

15

יונתן גולדשמידט

טבע, מדעי כדור הארץ (תשע"ח)

תשפ"א

נתן שטייגר

טבע, מדעי כדור הארץ

16

אורן קולודני

טבע, מדעי החיים (תשע"ח)

17

נתנאל צארום

טבע, מדעי החיים (תשע"ח)

18

יעל ליטבק

טבע, מדעי החיים

19

מיכל ברקר

טבע, מדעי החיים

20

אורית רז

טבע, מתמטיקה (תשע"ח)

21

שיא מאור

טבע, מתמטיקה (תשע"ח)

22

יואל גרומן

טבע, מתמטיקה (תשע"ח)

23

אלכסנדר יום-דין

טבע, מתמטיקה [סמסטר ב]

תשפ"א

אור הרשקוביץ

טבע, מתמטיקה

24

ניק סטון

טבע, פיסיקה (תשע"ח)

25

ארז זוהר

טבע, פיסיקה

26

לירון שטרן

טבע, פיסיקה יישומית [סמסטר ב]

27

יוסי גלעד

מדעי המחשב (תשע"ח)

28

ברק רווה

מדעי המחשב, ביולוגיה חישובית

29

ידיד חושן

מדעי המחשב – נקלט בתשע"ט סמסטר ב

תשפ"א

אילן קומרדוצקי

מדעי המחשב

תשפ"א

רועי שוורץ-זיו

מדעי המחשב

 

 

נקלטים ל-תש"ף, מסלול נלווה (מעודכן ל- 25.5.19) – ניסויי

שירי בן-נעים

חברה, פסיכולוגיה (נלווה) (½)

ברוריה רקח

רוקחות (נלווה) (½)

ויקטוריה רוטשילד

רוקחות (נלווה) (½)

אנה פנדיור נחשון

רפואה (נלווה) (½)

 

 

5. פעילות ספורט. מתארגנת קבוצת הליכה של חברי/ות הסגל ובני/ות זוגם/ן, בירושלים. הקבוצה נפגשת פעמיים בשבוע, להליכה של כשעה: בימי שלישי ב- 20:30 (התכנסות בשער הכניסה לקמפוס אדמונד י. ספרא בגבעת-רם. מסלול: דרך רופין, ירידה בשביל החדש בשולי עמק המצלבה לגן ניות, משם לרחוב בורלא וחזרה דרך שדרות המוזיאונים(; ובמוצאי שבת ב- 21:30 (התכנסות בתחנת הקריאה ברחוב מסריק. מסלול: פארק המסילה עד תחנת הקריאה של בית צפאפא ובחזרה). מומלץ ליצור קשר עם המארגן, פרופ' עוזי רבהון.

 

6. סדנה של האקדמיה הצעירה. האקדמיה הצעירה, שפועלת במסגרת האקדמיה הלאומית למדע, פועלת לחיזוק הקשר בין חוקרים מתחומי דעת שונים וחיבור בין חוקרים במוסדות השונים. במסגרת זו, יתקיים כנס כתיבה בין-תחומי "אקדמיקס", המשלב בין זמן שקט לכתיבה ומחקר אישי, לבין מפגשים עם מדענים/ות מעולמות שונים. הכנס יתקיים מ-15 עד 19 בספטמבר בקיבוץ מורן. הפרטים כאן.

 

7. בשבוע שעבר פורסמה רשימה של חברי סגל, חלקם מהאוניברסיטה שלנו, שתויגו כמי שמשתייכים ל"שמאל קיצוני", ובעקבות זאת קיבלו רבים מהם מכתבי נאצה ואיומים. לאחר התלבטות, בחרנו שלא להגיב פומבית לפרסום הזה, על יסוד ההערכה שגם גינוי נחרץ עלול דווקא להעצים את הבולטות התקשורתית של הדברים. הסתפקנו בהודעה שפורסמה מטעם ועד ראשי האוניברסיטאות, שנוסחה בתיאום איתנו: "הפרסום הוא המשך ציד מכשפות שמנהלים ארגונים פוליטיים קיצוניים המשרתים אינטרסים פוליטיים ציניים. יש לעצור לאלתר את מערכת ההלשנות וההפחדות. היא מסבה נזק אדיר למדינת ישראל ולמשק הישראלי. אסור שבאוניברסיטאות במדינה דמוקרטית מרצים וסטודנטים יפחדו לדבר, לשאול שאלות ולהטיל ספק. זהו הבסיס לכל רעיון, מחקר חדשני ופריצת דרך מדעית".

בברכה, ברק

 

 

Dear Colleagues,

I am happy to share with you a few updates regarding academic aspects in our university.

1. The annual meeting of our Board of Governors will be held from June 16 to 19. Full details here. Please try to attend relevant events, mainly the Convocation, on June 17 at 5:30 pm. 

2. We witness an encouraging increase in students’ enrolment to the university. In contrast, an improvement in the scope of academic publication of our faculty has not been realized yet. The Hebrew version provides a detailed analysis of the data.

3. We have recruited close to 50 new faculty members. The details in the table provided in the Hebrew version of this letter.

4. A walking group is formed. The group meets on Tuesdays (at 8:30 p.m.) and Saturdays (21:30). For details, please contact Prof. Uzi Rebhun.

5. Israel Young Academy invites faculty members from all disciplines to a writing workshop. Details are available here.

 

Best, Barak