עדכון שוטף | דצמבר 2020

23 דצמבר, 2020

English Version

שלום חברות וחברים,

אני שמח למסור עדכון שוטף בסוגיות שונות.

1. היערכות לתקופת בחינות שנייה בתקופת הקורונה: סמסטר א' תשפ"א יסתיים ב-22 בינואר 2021, ומיד לאחר מכן תחל תקופת הבחינות. נראה שלא נוכל עדיין לקיים בחינות בקמפוס בהיקף מלא, ואנו נערכים באינטנסיביות לקיום בחינות מקוונות, לצד בחינות בקמפוס, עם ציונים מספריים. נקווה שההיענות לקריאה להתחסן תהיה רחבה.

מתווה הבחינות מצורף (נספח א'). עיקריו: נקיים בקמפוס מספר גדול ככל האפשר של הבחינות (נכון להיום, ניתן לקיים בקמפוס עד עשרה אחוזים מהבחינות); במהלך השבוע הקרוב תקבע רשימת הבחינות שאם לא יהיה שינוי בתקנות משרד הבריאות יתקיימו בקמפוס. באשר לבחינות אלה נקבעו הסדרים מיוחדים באשר לאופן קיום הבחינה ובאשר למי שלא יוכלו להגיע להיבחן בקמפוס. שאר הבחינות יתקיימו באופן מקוון, במתכונת שתיקבע בכל יחידה ותפורסם עד 31 בדצמבר. כל פקולטה תיבחר את אמצעי הפיקוח מבין האמצעים שאושרו, ובכללם: התאמת מתכונת הבחינה, פיקוח בעזרת משגיחי בחינות ושימוש בווידאו (בעיקר שידור וידאו מהטלפון הנייד, שבו רואים את הנבחן, את המקלדת ואת מסך המחשב לאורך כל הבחינה) והפעלת תוכנה לחסימת הכניסה לאתרים ולקבצים במחשב האישי (תוך מתן האפשרות לנבחנים שמעדיפים שלא להתקין את התוכנה להיבחן בקמפוס, במחשבי האוניברסיטה). בבקשה עיינו בנוסח המלא של המתווה.

לפי המידע שמגיע אל הנהלת האוניברסיטה, הלימודים מתנהלים כסדרם. ניכרת השקעה רבה במיוחד של המורים/ות, ובמקרים רבים איכות ההוראה אפילו השתפרה בזכות השימוש באמצעים המקוונים ובזכות הגדלת מספר המטלות והעבודות במהלך הסמסטר. בה בעת, יש חשש ממשי לכך שאיכות הלמידה נפגעה בשל הריחוק החברתי. הקושי של סטודנטים להיפגש וללמוד יחד פוגע באיכות הלמידה, ואליו נוספים החרדה עקב המגפה והקשיים הכלכליים בשל שיעור האבטלה הגבוה במיוחד בקרב ציבור הסטודנטים שלנו. עלינו להתחשב בכך בהיערכות לתקופת הבחינות. כמו בסמסטר הקודם, גם כעת אין מקום להורדת הרמה האקדמית הנדרשת בבחינה; נדרשים מאמצים מיוחדים בכל הקשור להכנת הסטודנטים לבחינה. בין היתר, מומלץ לקיים מפגשי חזרה מיוחדים לפתרון בחינות משנים קודמות, לעודד מפגשים של הסטודנטים ללימוד משותף ולהימנע ככל האפשר משימוש בהסדרים שעלולים לפגוע באפשרות של הסטודנטים לבטא כראוי את כישוריהם. תודה שוב על ההשקעה יוצאת הדופן שלכם/ן!

2. עוד בענייני הוראה בתקופת הקורונה: סטודנטים רבים נמנעים מלהגיע לקמפוס בתקופה זו ואינם נפגשים עם חבריהם. סוגיה זו חזרה ועלתה במפגשים שלי עם תלמידי שנה א' שאני משמש מנחה אישי שלהם (כמו שאר חברי הסגל בפקולטה למשפטים, אני משמש מנטור לתשעה סטודנטים) – כולם ביקרו בקמפוס לראשונה רק בפגישה איתי, ואף אחד מהם לא פגש פיזית אף סטודנט אחר. אני מקווה שהמפגשים הללו עודדו את הסטודנטים; אך ההבנה של חומרת המצב גרמה לי מועקה ותחושת כישלון. נקטנו צעדים לקידום מפגשים בקמפוס של תלמידי שנה א' ונקווה שנספיק לממש זאת עוד לפני שיוטל סגר.

הספריות באוניברסיטה פועלות כסדרן ומספקות מרחבי למידה לסטודנטים. לאור האפשרות שיוטל סגר, בבקשה מהרו והודיעו בדחיפות לספריה על צרכים בשירותי רכש, השאלה וסריקה לשם הוראה או מחקר.

האוניברסיטה נערכת לעלייה הצפויה בתחלואה. הסטודנטים במקצועות הרפואיים שלומדים לימודים קליניים כבר מתחסנים בימים אלה, עם הצוות הרפואי בבתי החולים. בשלב זה אין בידינו גישה לחיסונים, אך בדומה להנגשת הבדיקות, נפעל להנגשת האפשרות להתחסן בקמפוס. עד אז, החלטנו לאפשר לחברי הסגל המינהלי לעבוד מהבית במשך יומיים בשבוע, כדי לצמצם את הסיכון להידבקות.

3. חזרה לענייני שגרה: בשבוע שעבר נשלחו ליחידות האקדמיות סיכום של נתונים שעוסקים בהיבטים אחדים של הישגי היחידות. דוח אחד, שהוכן על-ידי צוות בהובלת דיקן הסטודנטים, עוסק בשביעות הרצון של הסטודנטים. בדוח יש נתונים מפורטים, שמציגים תמונה מורכבת: שביעות הרצון הכללית ממשיכה במגמת העלייה שניכרת כבר מספר שנים; אך שביעות הרצון מההיבטים הספציפיים אינה אחידה, ויש לא מעט תחומים שבהם עלינו להשתפר. היבט ראוי לציון הוא המתאם החיובי בין ההשקעה הרבה של מספר יחידות בשיפור ההתנהלות (עיקר המאמצים נעשה בתחום העלאת הרמה האקדמית של הלימודים) לבין התוצאות של שיפור מובהק במידת שביעות הרצון של הסטודנטים. הנה סיכום תמציתי של הנתונים (1 – כלל לא מרוצה; 2 – שביעות רצון נמוכה; 3 – בינונית; 4 – גבוהה; 5 – גבוהה מאד:

 

 

שביעות רצון כללית

הרמה האקדמית

תרומת הלימודים

יחס הסגל האקדמי

יחס הסגל המנהלי

רפואת שיניים

2020

4.15

4.04

3.93

3.62

4.09

2019

3.99

3.99

3.80

3.63

4.14

מדעי הרוח

2020

4.12

4.17

4.12

4.19

4.27

2019

3.91

3.87

3.87

4.13

4.25

רפואה

2020

3.94

3.94

3.77

3.61

3.95

2019

3.71

3.67

3.58

3.63

3.85

משפטים

2020

3.93

3.99

3.91

3.72

4.00

2019

4.05

3.98

3.92

3.74

4.23

מדעי הטבע

2020

3.89

3.97

3.86

3.72

4.06

2019

3.95

3.93

3.89

3.87

4.14

חקלאות

2020

3.88

3.72

3.45

3.41

3.85

2019

3.88

3.74

3.67

3.75

4.04

מדעי החברה

2020

3.86

3.85

3.78

3.90

4.23

2019

3.69

3.57

3.56

3.83

4.11

עבודה סוציאלית

2020

3.86

3.65

3.67

4.03

4.08

2019

3.55

3.13

3.22

3.92

4.05

חינוך

2020

3.83

3.73

3.74

4.13

4.16

2019

3.76

3.47

3.54

4.14

4.16

מדעי המחשב

2020

3.73

3.86

3.81

3.34

3.79

2019

3.77

3.78

3.80

3.51

3.96

מנהל עסקים

2020

3.71

3.70

3.59

3.63

3.82

2019

3.86

3.73

3.58

3.99

4.24

כלל אוניברסיטאי

2020

3.89

3.89

3.79

3.73

4.03

2019

3.82

3.73

3.70

3.84

4.10

2020 בוגר

3.85

3.88

3.76

4.02

4.21

2020 מוסמך

3.98

3.92

3.85

3.73

4.03

 

הנתונים שמתייחסים לאוניברסיטה בכללה מצורפים למכתב זה (נספח ב'). לראשי היחידות נמסרו כאמור דוחות ייעודיים, שמפרטים נתונים נוספים באשר לכל חוג/מחלקה/מכון/בית-ספר.

דוח שני, שהוכן על-ידי היחידה לתכנון אסטרטגי בלשכת הנשיא, עוסק בסיכום הישגי היחידות במודל ההוראה והמחקר של ות"ת, בהשוואה להישגיהן בשנים קודמות ולהישגים של יחידות דומות במוסדות האחרים בישראל. הדוח כולל, בין היתר, פירוט של מספר הפרסומים המשוקלל והזכיות בקרנות מחקר תחרותיות בכל יחידה, בהשוואה לשנים קודמות ובהשוואה ליחידות דומות במוסדות האחרים בישראל. גם כאן, הנתונים שמתייחסים לאוניברסיטה בכללה מצורפים למכתב זה (נספח ג'), ולראשי היחידות נמסרו כאמור דוחות ייעודיים, שמפרטים נתונים נוספים באשר לכל חוג/מחלקה/מכון/בית-ספר.

ראשי היחידות התבקשו להפיץ את שני הדוחות הייעודיים לכלל חברי הסגל ביחידה ולהכין דיווח באשר לעיקרי הממצאים שניתן ללמוד מן הדוחות הללו, בעיקר באשר למגמות לאורך זמן, ולפרט את הצעדים העיקריים שיינקטו בניסיון להמשיך ולהשתפר. זו הזדמנות להזכיר לכלל חברי הסגל את החשיבות (ואת החובה) לציין בכל פרסום מדעי תחילה את השיוך האקדמי לאוניברסיטה, וזאת גם אם הפרסום נעשה בעת שהות בשבתון.

4. עדכון קצר על הישגים בתחום המחקר: הרשות לחדשנות פירסמה קול קורא ראשון למימון פרויקטים בתחום ה- Bioconvergence. זהו תחום שמשלב מחקר בביולוגיה עם הנדסה, בינה מלאכותית, ביולוגיה חישובית, פיזיקה, ננו-טכנולוגיה, מדע חומרים ועוד. בהובלת חברת יישום, הוגשו על-ידי חוקרי האוניברסיטה 11 פרויקטים (מתוך 39 פרויקטים בכל הארץ, כ- 28% מההגשות), ואושרו למימון 7 פרויקטים (מתוך 11 שאושרו בסך-הכל, כ-63% מהפרויקטים שאושרו!).

יש עליה בהגשה לקרנות מחקר תחרותיות, שצפויה להוביל גם לעלייה בזכיות. המשאבים המוגבלים והצרכים הגדלים הופכים את התחרות קשה משנה לשנה, והמחויבות הרבה של חוקרי האוניברסיטה להגשת הצעות ראויה לציון. בתחום מענקי מחקר אישיים של קרן הלאומית למדע (ISF), הוגשו השנה 355 בקשות, שיא חדש בתולדות האוניברסיטה. תודה רבה לצוות המצוין של מדור ישראל ברשות למו"פ, שעבד באופן מאומץ במיוחד בשבועות שחלפו. למטה עיקרי הנתונים:

 

ISF

2018

2019

2020

2021

הוגשו

זכו

שיעור

הוגשו

זכו

שיעור

הוגשו

זכו

שיעור

הוגשו

חברה (מדעי החברה, חינוך, מנע"ס, עו"ס, משפטים)

78

30

0.38

82

22

0.27

98

30

0.31

109

מדעי הרוח

52

32

0.62

58

25

0.43

44

22

0.50

54

מדעי החיים (מדעי החיים, רפואה, רוקחות, חקלאות)

87

39

0.45

92

40

0.43

102

36

0.35

105

מדעים מדויקים (פיזיקה, כימיה, מתמטיקה, מדמ"ח, כדור הארץ)

64

26

0.41

59

23

0.39

77

33

0.43

87

סה"כ

281

127

0.45

291

110

0.38

321

121

0.38

355

                       

גם בתחום ההגשה לקרנות האיחוד האירופי (ERC) יש עליה במספר ההגשות, שבינתיים טרם תורגמה לעלייה במספר הזכיות אך ממשיכה לשקף את המובילות של האוניברסיטה שלנו. גם כאן זו הזדמנות להודות לצוות המצוין של מדור אירופה ברשות למו"פ, שפועל באופן מקצועי ומסור ומסייע להכנת הצעות המחקר הרבות. הגידול במספר ההצעות מודגם בנתונים במענקי Consolidators (7 עד 12 שנים מסיום הדוקטורט):

2020 ERC Consolidators

Applicants

Passed 1st stage

Recipients

Total

HUJI

24

8

3

3/24

TAU

24

12

6

6/24

Weizmann

12

7

4

4/12

Technion

10

7

2

2/10

BGU

3

3

0

0/3

Bar-Ilan

11

4

2

2/11

Haifa

5

0

0

5/0

 

הנה עיקרי הנתונים של השנים האחרונות (הזוכים במענקי Advanced יפורסמו באפריל 2021):

ERC

2018

2019

2020

Starting

Cons

Advanced

Synergy

Starting

Cons

Advanced

Synergy

Starting

Cons

Adv

Synergy

העברית

7

2

3

1

7

2

3

0

6

3

 

1

ויצמן

5

11

1

1

6

6

2

1

3

4

 

0

תל-אביב

4

6

3

0

8

4

0

0

8

6

 

1

טכניון

 

 

 

 

8

0

0

0

1

2

 

0

בן-גוריון

0

1

0

0

0

1

0

0

3

0

 

1

בר-אילן

2

0

0

0

4

1

0

0

2

2

 

0

חיפה

1

0

0

0

0

0

0

0

1

0

 

0

 

5. בניין הספרייה הלאומית: בעוד כשנה וחצי, הספרייה הלאומית צפויה לעבור למשכנה החדש, בסמוך לקריית הממשלה, ובניין הספרייה יחזור לחזקתה של האוניברסיטה. נשיא האוניברסיטה הקים צוות מייעץ לבחינת הייעוד הרצוי של הבניין. אני פונה אליכם/ן, בשם הצוות המייעץ, בבקשה לקבלת הצעות לייעוד הראוי של המבנה הייחודי הזה. המבנה, שהוקם בשנת 1961, שוכן כידוע בקמפוס אדמונד י. ספרא בגבעת רם, במרכז הקמפוס. בקביעת הייעוד יש להתחשב ביצירת האמנות שמשולבת במבנה, חלונות ארדון, ובכך שהמבנה הוכרז מבנה לשימור. שטחו של המבנה כ- 25,000 מ"ר והוא כולל שלוש קומות מרתף ושלוש קומות מעל לקרקע. ניתן לקרוא על ההיסטוריה של המבנה במאמר של עמית נאור, כאן. בבקשה שלחו הצעות אל לשכת הרקטור עד 6 בינואר 2021.

6. אתרים באינטרנט של קבוצות המחקר: שימו לב בבקשה לכלול באתרים תמונות וחומרים אחרים שאנו רשאים לפרסם. באחרונה הוגשו תביעות על-ידי צלמים ובעלי זכויות אחרים בגין פרסומים לא מורשים באתרי חוקרים/ות באוניברסיטה, ועלינו לפעול כדין (גם) בעניין זה.

ככלל, יצירות שזמינות באינטרנט אינן חופשיות לשימוש. אם נחוצה תמונה, ניתן להשתמש בתמונות ממאגרים של תמונות חופשיות לשימוש. בכל מקרה יש לתת קרדיט מתאים ליוצר. כמו כן, אין לפרסם תמונות של אנשים אלא אם יש הסכמה מפורשת לכך. אתר שמשויך לאוניברסיטה חייב לעמוד גם בתקן הנגישות שחל עלינו (ראו כאן); לייעוץ בנושא נגישות מומלץ לפנות אל יובל פרחי.

 בריאות טובה והמשך מעשים טובים.

ברק מדינה, רקטור