מכתב הרקטור - ספטמבר 2018

13 ספטמבר, 2018

 

An abbreviated English translation follows the Hebrew text

 

שלום חברים/ות,

אני מקווה שימי הקיץ היו טובים. הנה כמה עדכונים על הנעשה באוניברסיטה, בעיקר בתחום הסטודנטים וההוראה, לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע"ט. במסר נפרד אעדכן באשר לסוגיות בתחום המחקר.

1. מספר הסטודנטים: בימים אלה נשלמת ההרשמה לשנת הלימודים תשע"ט. הנתונים המסתמנים חיוביים.

בתחום לימודי הבוגר, אנו פועלים בסביבה מאתגרת: השנתונים הרלוונטיים ללימודים באוניברסיטאות קטנים והולכים, ועקב כך סך כל הסטודנטים שמתחיל ללמוד לתואר בוגר באוניברסיטאות יורד בעקביות, מזה חמש שנים לפחות, בכ- 2.5% לשנה, תוצאה שצפויה גם השנה. התחזית היא שהשנה יחלו ללמוד בשנה א לתואר בוגר בכל האוניברסיטאות בישראל רק כ- 20,000 סטודנטים. למרות המצב המדאיג הזה במישור הלאומי, ומבלי שהורדנו את סיפי הקבלה, שנותרו הגבוהים בארץ, מסתמן שהצלחנו השנה להגדיל את מספר הסטודנטים שיתחילו ללמוד אצלנו לתואר בוגר בתשע"ט בכ- 3 עד 5 אחוזים לעומת תשע"ח (כ- 3,750 סטודנטים). בסך-הכול ילמדו השנה אצלנו לתואר בוגר כ- 5,000 סטודנטים בהר הצופים; וכ- 6,300 בשלושת הקמפוסים הניסויים.

בתחום לימודי המוסמך, השנתונים הרלוונטיים גדלים מדי שנה בכ- 2.5%, וגם כאן מסתמן שהצלחנו להגדיל את חלקנו בעוגה, עם גידול חזוי של כ- 5 עד 8 אחוזים במספר הסטודנטים שיתחילו ללמוד אצלנו לתואר מוסמך בתשע"ט לעומת מספר המתחילים בתשע"ח. בסך-הכול ילמדו בתשע"ט בהר הצופים כ- 3,700 תלמידי מוסמך וכ- 1,000 תלמידי דוקטור; ובשלושת הקמפוסים הניסויים כ- 2,600 תלמידי מוסמך וכ- 1,400 תלמידי דוקטור. בסך הכול צפויים ללמוד באוניברסיטה כ- 20,000 סטודנטים לתואר, ועוד כ- 3,000 סטודנטים בתכניות השלמה, פוסט-דוקטורט ותכניות אחרות.

הגידול במספר הסטודנטים הוא קריטי עבורנו. בהתחשב בחלקנו במשאבי ההשכלה הגבוהה באוניברסיטאות (שיעור חברי הסגל הבכיר, תפוקות המחקר וקרנות המחקר, תחומי הלימוד ועוד), יש מקום לגידול בשיעור הסטודנטים שלומד אצלנו, מכ-16 עד 17 אחוזים מכלל הסטודנטים באוניברסיטאות בכל אחד מן התארים לכ-20 אחוזים לפחות. היעד של גידול הדרגתי במספר הסטודנטים – ללא הורדת סיפי הקבלה – הושג השנה, לפחות חלקית, בזכות מאמצים מיוחדים של אנשי השיווק, אנשי מדור קבלה, והסגל המינהלי והאקדמי שמופקד על השירות לסטודנטים ועל ההוראה. עלינו להמשיך להשתדל להבטיח את הרמה הגבוהה של התלמידים שלנו ולשם כך עלינו להמשיך במאמצים לשפר את השירות שאנו מעניקים לסטודנטים, הן במישור המינהלי והן במישור האקדמי, מאמצים שחלקם מפורט להלן. לאור המגמה הכללית של ירידה בגודלם של המחזורים הרלוונטיים ללימודי בוגר באוניברסיטאות, נראה שהצמיחה שלנו בתחום תלמידי הבוגר אפשרית בעיקר באמצעות התמודדות במכרזים (לאחרונה זכינו במכרז ללימודי בוגר של צוערי קורס הקצינים של משטרת ישראל, כ- 110 סטודנטים בשנה החל מ-תש"ף, ובשני מכרזים נוספים של משרד הביטחון, ואנו מתמודדים כעת במכרז גדול נוסף) ובאמצעות פנייה רבה יותר לציבור הערבי, לציבור החרדי ולמועמדים מן הפריפריה. בצד זאת, האתגר העיקרי שלנו הוא במשיכת סטודנטים רבים יותר לתואר מוסמך במדעים הניסויים. לשם כך עלינו להמשיך במגמה של העלאת המלגות ומתן פטור משכר לימוד, שיפור התשתיות ונקיטה בצעדים שיובילו לשיפור שביעות הרצון של הסטודנטים לתואר בוגר. כמו כן, אנו מקווים שהמגמה להסב את תכניות המוסמך שלנו לתכניות בשפה האנגלית תסייע להגדיל את מספר התלמידים מחו"ל בתכניות המוסמך, שם מצוי כנראה פוטנציאל הצמיחה העיקרי שלנו.

2. סטודנטים ממזרח ירושלים. בשנים האחרונות יש עליה ניכרת בביקוש ללימודים אצלנו של סטודנטים ממזרח ירושלים. זו תוצאה של שינויים במציאות הפוליטית והחברתית; אך היא מלווה גם במדיניות אקטיבית שלנו, שעיקריה: הכרה בשקילות ציוני הבגרות הפלסטינית-ירדנית (התאוג'יהי) לבגרות הישראלית ומכינה ייעודית, קידמה-סדארה, שפועלת בהצלחה רבה במסגרת בית-ספר רוטברג לתלמידי חו"ל. השנה צפויים להתחיל ללמוד בשנה א לתואר בוגר באוניברסיטה קרוב ל- 300 סטודנטים מקבוצה זו (לעומת 211 ב-תשע"ח), שהם כ- 8% מן הסטודנטים בשנה א לבוגר, וכ- 80 סטודנטים חדשים למוסמך (לעומת 54 בלבד ב-תשע"ח). במכינות השונות ילמדו בתשע"ט כ- 300 סטודנטים ממזרח ירושלים (200 ב-תשע"ח), ואליהם יצטרפו עוד כמספר הזה סטודנטים במסגרות שונות של לימודי עברית והכנה לפסיכומטרי במכון מגיד. ב-תשע"ט נפעיל לראשונה גם שתי תכניות מצטיינים לתושבי מזרח ירושלים: תכנית ייחודית ל-15 סטודנטים במחזור לתואר בוגר ותכנית לבני נוער מצטיינים, כ-80 בשנה. נוסף על-כך, האוניברסיטה העברית לנוער מארחת אלפי תלמידי תיכון ממזרח ירושלים לביקורים באוניברסיטה.

באוניברסיטה פועלות שורה של מסגרות לא-פורמאליות שעניינן דו-קיום יהודי-ערבי, שיזם צוות דיקנט הסטודנטים וחברים שונים בקהילת האוניברסיטה. בין היתר, מופעלת מזה מספר שנים בדיקנט הסטודנטים תכנית התנדבותית, שיזמה קבוצת סטודנטיות, שבה נשים תושבות מזרח ירושלים לומדות חינם את השפה העברית בקמפוס הר הצופים; תכנית "אוניברסיטה בעם", שבה מלמדים/ות בהתנדבות סטודנטים/ות, מעניקה שיעורי העשרה לתושבי העיר, ובהם רבים מתושבי מזרח ירושלים; נערכות מספר תכניות בשיתוף עם תושבי שכונת עיסאוויה שסמוכה לקמפוס הר הצופים; קבוצת חברי סגל מארגנת השתתפות במרוץ "רצים ללא גבולות" לקידום דו-קיום בעיר (להשתתפות יש לכתוב לדוא"ל hujilelogvulot@gmail.com); גם השנה יופעלו באוניברסיטה קבוצות ללימוד ערבית מדוברת לסגל ולסטודנטים; ועוד מגוון רחב של פעולות.

השילוב של סטודנטים וחברי סגל ממזרח ירושלים באוניברסיטה נעשה בעידודה של ות"ת ועולה בקנה אחד עם מדיניות הממשלה. לעומת זאת, אנו נתקלים בקשיים רבים בשילובם של סטודנטים פלסטינים תושבי יהודה ושומרון/הגדה המערבית ותושבי רצועת עזה. לפי מדיניות הממשלה, סטודנטים אלה רשאים ללמוד לתארים מתקדמים באוניברסיטאות בישראל רק בתחומים שבהם אין מענה מתאים בשטחים וגם זאת בכפוף למכסה מרבית של עד 50 סטודנטים בשנה; ואלה שזוכים בהיתר ללמוד אצלנו נדרשים לשוב מדי ערב לביתם. עקב כך, מספר הסטודנטים הפלסטינים תושבי השטחים שלומדים באוניברסיטה העברית אינו רב. אנו מנהלים מגעים בעניין עם גורמי ממשל.

3. איכות ההוראה. בתחום ההוראה, עלינו להמשיך לפעול להשגת שני יעדים עיקריים, שמשלימים זה עם זה: שיפור איכות ההוראה ושיפור היחס שלנו לסטודנטים.

הסטודנטים שלנו חכמים, ועלינו החובה לאתגר אותם, לתת להם סיבה להגיע לשיעורים, להתעניין במחקר שלנו ולשאוף לעסוק בעצמם במחקר ובקידום החברה שלנו. בימים אלה, כאשר אתם/ן שוקדים/ות על הכנת מערכי השיעור לשנת הלימודים הקרובה, בבקשה הציבו לנגד עיניכם/ן את הנתונים הלא מחמיאים שעולים מסקר שביעות הרצון השנתי שלנו: הסטודנטים מטיחים בנו ש"תרומת הלימודים באוניברסיטה לפיתוח מיומנויות החשיבה והרחבת הידע" אינה טובה מספיק (הציון שלנו בהיבט זה, 63 (מתוך 100) בתשע"ד, יורד בעקביות בנקודת ציון אחת בשנה, ל- 60 בלבד בתשע"ז (נתוני תשע"ח יתפרסמו בעוד כחודשיים). הפקולטה המצטיינת בהיבט זה היא מדעי הרוח, ציון 67);[1] וכמוה נמוכה מדי גם "מידת שביעות הרצון מהרמה האקדמית ומן התכנים הנלמדים במסגרת תכנית הלימודים" (ירידה עקבית, מ- 70 בתשע"ד ל- 67 בתשע"ז, וגם כאן המצטיינת מדעי הרוח, ציון 74). במענה לשאלה אם הלימודים אצלנו "מאתגרים" את הסטודנט/ית, השיבו אמנם 73% שהלימודים מאתגרים במידה רבה (50%) או רבה מאד (23%) (המצטיינים כאן מדעי המחשב ומדעי הטבע), אך 27% סברו שהלימודים אינם מאתגרים במידה מספקת.

סביר להניח שיש כאן הפרזה מסוימת בביקורת כלפינו. רבים מבין המורים שלנו מצטיינים בהוראה בצורה יוצאת דופן. כמו כן, הביקוש לבוגרינו במוסדות מובילים בחו"ל וכמובן גם בישראל, כתלמידים לתארים מתקדמים, כחברי סגל ובמגוון תחומי עיסוק, ממשיך להיות גבוה מאד. אגב, האיכות הגבוהה של הבוגרים שלנו היא גורם חשוב שבזכותו האוניברסיטה העברית מדורגת במאה המוסדות המובילים בעולם במדד שנחאי (עניין שארחיב לגביו במכתב העדכון הבא) – אנחנו מדורגים 23 בעולם (!) בהישגי הבוגרים שלנו. אך המשוב שאנו מקבלים מן הסטודנטים, ובעיקר המגמה השלילית שלו לאורך השנים, הם חד-משמעיים מכדי שנוכל להתעלם מהם.

כל אחת מן היחידות האקדמיות הכינה לקראת סוף שנת הלימודים תשע"ח תכנית עבודה לשיפור שביעות הרצון של הסטודנטים. בבקשה התעדכנו בפרטי התכנית והיו שותפים למאמצים בכיוון זה. כך, למשל, בעיני בלתי קבילה לחלוטין "הוראה" שמתמצה בהקראה של טקסטים בשיעור או בחזרה בכיתה על האמור במקורות שאליהם מופנים הסטודנטים. במיוחד אין מקום לכך שהדרישה העיקרית שלנו מן הסטודנטים בבחינות תהיה שינון של ידע, וההתעקשות של רבים מאיתנו להמשיך במסורת המיושנת של בחינות בחומר סגור אינה סימן חיובי בהקשר זה. החובה לאתגר את הסטודנטים אין משמעה הטלת דרישות שהסטודנטים אינם יכולים לעמוד בהן. "קשה" הוא לא בהכרח הכי טוב. עלינו להניח שתלמידינו חכמים לפחות כמונו ועלינו החובה לסייע להם לפתח מיומנויות חשיבה ולהיות אלה שיצליחו לפסוע מעבר לגבולות הידע שלנו.

אל תשכחו לתאם עם המורים בקורסים אחרים את הסוגיות הנלמדות (סטודנטים רבים משתעשעים על חשבוננו על כך שטקסט מכונן כלשהו נלמד שוב ושוב בקורסים שונים, ללא תיאום בין המורים), שתפו אחרים בשיטות הוראה שהתבררו מוצלחות, השתתפו בסדנאות לקידום ההוראה ב-יה"ל ועוד. בצד הסיפוק הרב שבקיום החובה המוסרית שמוטלת עלינו כלפי תלמידינו, כל יחידה אקדמית שתצליח להשיג שיפור במדדי שביעות הרצון של הסטודנטים מאיכות ההוראה ומאיכות שירותי המזכירות תזכה לפרס הצטיינות בשיעור 2% מתקציב היחידה (בסך-הכל באוניברסיטה, כ- 3 מיליון ש"ח).

4. היחס לסטודנטים. בשנים האחרונות הצלחנו להקטין במידה ניכרת את שיעור הנשירה מן הלימודים. סיום הלימודים בשנות התקן (שלוש שנים בבוגר ושנתיים במוסמך) אינו עניין כה חשוב; חשוב בהרבה ממנו מתן הזדמנות לסטודנטים לסיים בהצלחה את לימודיהם. לשם כך עלינו לגלות גמישות רבה ככל האפשר בהיבטים מינהליים, להעמיד לרשות הסטודנטים שירותי ייעוץ וחונכות רבים ככל האפשר, ובאופן כללי לבטא את העובדה שאנו מתעניינים בסטודנטים שלנו, שהם חשובים לנו.

במסגרת זו, נמשיך להפעיל גם השנה את תכנית המנטורים לסטודנטים בשנה א ללימודי הבוגר. כל חבר/ת סגל באוניברסיטה מוזמן/נת לשמש מנטור/ית לקבוצה של כ- 5 עד 10 סטודנטים/ות. בשנה שעברה נהנו מכך כמחצית מן הסטודנטים לתואר בוגר, והתגובות לכך היו בעיקרן חיוביות מאד. כדי לעודד יחידות להרחיב את הפעילות בתחום זה מובטח תקצוב מיוחד, בשיעור של 1% תוספת לתקציב (ובסך הכל, כ- 1.5 מיליון ש"ח), לכל יחידה אקדמית שלפחות 35% מן הסטודנטים שלומדים בה בשנה א לתואר בוגר ישתתפו בתכנית המנטורים במסגרתה.

בצד זאת נפעיל באופן נרחב עוד יותר את תכנית הסיוע לסטודנטים ערבים. קיימנו השנה קורסי קיץ בעברית ובאנגלית, ללא תוספת תשלום לשכר הלימוד הרגיל, נרחיב את מסגרת החונכות האישית על-ידי סטודנטים, ואנו מעודדים את היחידות לקיים קורסים ייעודיים לתלמידי שנה א לבוגר שלמדו בתיכון בשפה הערבית, בשיתוף היחידה לשוויון הזדמנויות בדיקנט הסטודנטים. פעולות אלה הן חלק ממאמץ רחב יותר שלנו לקדם היבטים של רב-תרבותיות באוניברסיטה. פרטים נוספים בנושא מובאים במכתבה של מיכל ברק, מנהלת המרכז לחקר הרב-תרבותיות והמגוון, שמצורף כאן.

5. יושר אקדמי. עלינו להמשיך להטמיע בקרב הסטודנטים את החובה לפעול ביושרה. בימים אלה מושלמת, ביוזמת המזכירות האקדמית, לומדה ייעודית, שתסייע בהשגת היעד הזה. בה בעת, אני מבקש להזכיר שני היבטים שקשורים אלינו המורים בעניין זה.

מצד אחד, עלינו להיות שותפים פעילים לאכיפת הכללים. חשוב לעסוק בנושא זה של יושר אקדמי בתחילת כל קורס, להסביר היטב מה מותר ומה אסור לעשות ומדוע (למשל, בכל הקשור לעבודה בקבוצות ולהיוועצות עם אחרים) וליזום בירור משמעתי במקרים מתאימים. אגב, אסור למורים להטיל בעצמם עונשים, אפילו בהסכמת הסטודנט, למשל עונש של פסילת עבודה בקורס. הסמכות הבלעדית בעניין זה היא של המזכירות האקדמית ושל דיקני הפקולטות.

מצד שני, יש לזכור כי במידה מסוימת הפרה של כללי היושר האקדמי על-ידי סטודנט/ית בקורס שאנחנו מלמדים היא כישלון לא רק של מי שהפר את הכללים אלא גם שלנו המורים. סטודנטים עלולים להתפתות להפר את הכללים במידה רבה יותר כאשר אין קשר אישי בינם לבין המורה, כאשר התרגילים שעליהם להגיש זהים או דומים לאלה שהגישו מי שלמדו את הקורס בשנים קודמות (ובשרשור, עד ניוטון בכבודו ובעצמו), כאשר הבחינה או התרגיל דורשים רק שינון ידע, כאשר הם חשים תסכול בשל אי הצלחה אקדמית והיעדר מענה נאות לקשיים, ובכלל כאשר הסטודנטים חשים ניכור כלפינו המורים. הפרת הכללים היא לא אחת ביטוי, אפילו לא-מודע, למחאה, לחוסר הזדהות עם ערכי האוניברסיטה, ויש בה לכן איתות חשוב עבורנו.

6. זכויות יוצרים: הנה מסר מאת היועצת המשפטית של האוניברסיטה, פפי יקירביץ, שהאמור בו תקף גם לגבי השימוש בצילומים במצגות בשיעורים ובקורסים מקוונים: "אני מבקשת להזכיר לכל מי שעוסק בפרסום תמונות, למשל בפייסבוק, באתרי האינטרנט, בהזמנות לכנסים, בפרסומים כתובים, במודעות וכדומה, כי אין לעשות שימוש בצילומים ובתמונות ללא הסדרה של זכויות היוצרים לגביהן. צילומים שנלקחים מהאינטרנט אינם חופשיים לשימוש. יש לקבל את אישורו והסכמתו של בעל הזכויות בצילומים – הצלם עצמו או מי שהוא העביר את הזכויות לניהולו – לכל שימוש שנעשה על ידינו בצילום (מומלץ להיעזר באתרים שכוללים תמונות לשימוש חופשי ללא תשלום, בכפוף לתנאים שמפורטים בהם). האוניברסיטה מתמודדת כבר היום עם תביעות של צלמים וסוכנויות צילום, ועלולה להמשיך להיות חשופה לתביעות של בעלי הזכויות אם לא ננהג בצורה אחראית וזהירה. בבקשה בדקו פרסומים ישנים שלכם שעדיין מופיעים באינטרנט והסירו משם צילומים שאין לגביהם אישורים".

7. חברותא. אנחנו ממשיכים בפרויקט המוצלח "לימוד בחברותא", שבו קבוצות של תלמידי מחקר מתחומים שונים נפגשים באופן סדיר ודנים בנושא מסוים מנקודות מבט שונות. ב-תשע"ח פעלו 11 קבוצות כאלה, בהצלחה רבה. ראו פירוט כאן. עודדו בבקשה את תלמידי/ות המחקר לשקול להשתתף בפעילות הזו.

8. לימודי דוקטורט. סוגית אופן ההכשרה של תלמידי המחקר באוניברסיטה ממשיכה להעסיק אותנו. הקמנו לפיכך ועדה, שהתבקשה לבחון מחדש את מכלול ההיבטים האקדמיים והמנהליים הקשורים לנושא לימודי הדוקטורט (מלבד היבטים כספיים, לרבות מלגות, שיידונו במסגרת נפרדת) ולהמליץ המלצות בנושא. הרכב הוועדה: אסף פרידלר (סגן הרקטור, יו"ר), צח אדם (חקלאות, ראש הרשות לתלמידי מחקר, ניסויי), ברוריה ביטון-אשקלוני (מדעי הרוח, ראשת הרשות לתלמידי מחקר הנכנסת, עיוני), אנה בלפר-כהן (מדעי הרוח, ראשת הרשות לתלמידי מחקר היוצאת, עיוני), אבנר דה-שליט (מדעי החברה), דפנה לוינסון-זמיר (משפטים), אהוד כהן (רפואה), ונטלי בלבן (מדעי הטבע).

הנה מסר מאת יו"ר הוועדה: "הוועדה פונה בזאת אל כלל חברי/ות קהילת האוניברסיטה, חברי סגל ותלמידי מחקר, בבקשה להציע הצעות בסוגיות הקשורות להכשרת תלמידי המחקר, ובכלל זה היבטים שקשורים לאופן הקבלה ולמסלול הישיר, למעבר לשלב ב, לאופן השיפוט של הדוקטורט ועוד. בבקשה שלחו הצעות בדוא"ל אל יו"ר הוועדה, לכתובת assaf.friedler@mail.huji.ac.il עד ל- 30 באוקטובר 2018".

9. רכבת קלה. בשלושת הקמפוסים שבירושלים החלו עבודות תשתית לרכבת הקלה. האתגר העיקרי כעת הוא להבטיח שהקמת הרכבת בקמפוס אדמונד י. ספרא לא תפגע בפעילות המחקר, וצוות בהובלתם של המנכ"ל ושל דיקן הפקולטה למדעי הטבע פועל באינטנסיביות בעניין. תיאור תכניות הרכבת הקלה בשלושת הקמפוסים ומצב העבודות הצפוי בשנה הקרובה.

 

תודה על שיתוף הפעולה.

בברכה, ברק

 

 

Dear Colleagues,

I am happy to share with you some updates regarding students and teaching at the Hebrew University as we prepare for the forthcoming 2018/19 academic year. I will send an update about matters of research in a separate message.

1. Number of Students. We are now concluding the admission process and the results are positive.

In the area of undergraduate studies, we operate in a challenging environment. We rely quite exclusively on Israeli students, and the number of potential students who meet our high admission criteria shrinks annually. In fact, the number of new undergraduate students in all six Israeli universities has decreased in recent years by 2.5% annually. This challenging atmosphere notwithstanding, and without compromising in terms of the admission criteria, which remain the highest in the country, I am happy to report that the number of our new undergraduate students in 2018/19 will increase by 3 to 5% in comparison to 2017/18. The total number of undergraduate students who are expected to study at the Hebrew University this year is about 5,000 at Mt. Scopus and approximately 6,300 in the three “experimental-studies” campuses.

As for graduate studies, we also expect a growth of 5 to 8%. In total, at Mt. Scopus approximately 3,700 master-degree students and 1,000 doctoral students will study, and in the other three campuses approximately 2,600 master-degree students and 1,400 doctoral students. The total number of degree-students will reach 20,000, with an additional 3,000 students in other programs.

An increase in the number of students is essential for the HU. We aim at increasing our share in the body of university students from 16-17% to at least 20%. To achieve this aim we will continue our efforts to improve the administrative and academic services that we offer our students. In the undergraduate context, our main targets are increasing the number of minority students, mostly from the Arab-Palestinian and the Haredi sectors, as well as winning governmental bids. Our central aim is to increase the number of graduate students, mostly in STEM, by providing competitive scholarships, increasing the level of satisfaction of our undergraduate students, and attracting a substantially greater number of international students.

2. Students from East Jerusalem. In recent years, we have witnessed a substantial increase in the number of Arab-Palestinian East-Jerusalemites at the University. This trend has grown this year, and the ratio of this group of students among our first year undergraduates in expected to reach 8%. We also offer special Honors Programs to undergraduate as well as high school students among this group.

Members of the Hebrew University’s community, primarily through the leadership of the office of the Dean of Student, are involved in numerous informal activities, aimed at enhancing Arab-Jewish co-existence. Among these, a project, initiated by a group of female students, offering free Hebrew language studies to women from East Jerusalem at the Mt. Scopus campus; Arab language courses taught to faculty members; a group of faculty members have organized participation in a “Runners without Borders” race (those interested are invited to contact hujilelogvulot@gmail.com); and more. Attached here is a newsletter (in Hebrew) of our Center for Diversity and Multi-Culturalism on additional information on related aspects.

The PBC and government in general support and encourage our efforts to integrate Arab-Palestinian East-Jerusalemites. In contrast, the government strongly discourages integrating Arab-Palestinians from the West Bank and Gaza as students at the University. We discuss possible amendments to the current policy with government officials.

3. Quality of Teaching. We must work hard to provide our excellent students a better learning experience at the Hebrew University. In general, the students evaluate our quality of teaching, mostly as measured in terms of the contribution of their studies to developing thinking skills and challenging them, as insufficient.  While the critique might be somewhat too harsh, as our graduates are very highly regarded, we should take this feedback seriously.

Please make sure that you provide the students with suitable intellectual challenges. Consider avoiding requiring them to merely memorize information (and thus consider moving from closed-book exams to open-book ones, as well as alternative evaluation schemes). Share with other faculty members successful teaching methods and participate in our teaching workshops. 

4. Mentoring. We continue with our mentoring program. Each faculty member is invited to mentor from 5 to 10 undergraduate students. Share with the students your academic interests, express interest in their background, fields of interest, and encourage them to share with you their concerns and dilemmas. Show the students that we care.

5. Doctoral Studies. We encourage forming interdisciplinary doctoral-students groups. This project provides important intellectual and social support for the PhD students, and you may want to encourage your students to participate (please see a report here).

We are now re-evaluating our doctoral studies program, and an ad-hoc committee was set up to offer possible revisions. Please send your recommendation to the committee’s chair, Vice-Rector Assaf Friedler (assaf.friedler@mail.huji.ac.il).

6. Light Rail. (The construction work of the) Jerusalem Light Rain arrives to our three Jerusalem campuses. Transportation and parking arrangements will be worse before they dramatically improve in the next few years. More details here.

Yours,

Barak

 

 


[1] המשיבים בוחרים באחת מחמש תשובות באשר למידת שביעות הרצון שלהם (כלל לא, מידה מועטה, מידה בינונית, מידה רבה ומידה רבה מאד) והציון נקבע לפי נוסחת שקלול.