שלום,
הנה עדכון על פעילות האוניברסיטה.
1. קורונה: אנו משתדלים לעדכן בתכיפות רבה יחסית בעניין התאמת הפעילות שלנו למגפה, ולכן לא ארחיב בכך כאן. נעדכן את המדיניות לאור השינויים בתקנות שקבעה הממשלה.
מספר הבחינות בקמפוס קטן מאד, בזכות המעבר הנרחב מראש להערכה חלופית (מלאה או חלקית) במרבית הקורסים. בבחינות המקוונות יש סיכון גדול מהרגיל להפרת הכללים ונקטנו צעדים להגברת ההרתעה והאיתור של העתקה. בבחינות המקוונות שנערכו עד כה בתקופת הקורונה (מאז סמסטר ב' תש"ף), רק במקרים מעטים התגלתה סטייה מובהקת בציונים לעומת הבחינות באותם קורסים בשנים קודמות.
התחזית היא שסמסטר ב' יוכל להיפתח במתכונת רגילה ואנו נערכים בעיקר לאפשרות זו. האתגרים העיקריים בתקופה זו, מלבד כמובן זה הבריאותי, הם הצורך לקיים את מערך הבחינות תוך עבודה חלקית מרחוק במזכירויות לענייני הוראה, והפגיעה בפעילות המחקר באוניברסיטה, בעיקר במעבדות. ההתאמות המיוחדות שנקבעו בהתחשב בנזקי הקורונה אמורות להקל במידת מה על הקושי בקידום המחקר, אך נשוב ונבחן את הדברים בחודשים הקרובים.
תודה רבה לצוות המומחים של האוניברסיטה, שכולל את ינון אשכנזי, דורון גזית, נדב כץ (שלושתם מהמכון לפיזיקה), רונית קלדרון-מרגלית (בית-הספר לבריאות הציבור) ורן ניר-פז (הדסה). הצוות פועל בהתנדבות כבר למעלה משנה וחצי, במסירות ובמקצועיות, בעריכת תחזיות מפורטות, שמתבררות להיות מדויקות מאד, ובייעוץ לממשלה וגם להנהלת האוניברסיטה. התחזיות שמכין הצוות מתפרסמות באתר האוניברסיטה, כאן.
2. פרסום מאמרים בגישה פתוחה (OA). סוגיה שמעסיקה אותנו כבר מספר שנים היא העלות הגבוהה, שממשיכה להתייקר, של פרסום מאמרים במתכונת של גישה פתוחה (Open-Access). עד למעבר מלא למתכונת של OA, המוסדות ממשיכים לשלם את מלוא עלות הרכישה של מינויים לחבילה קבועה מראש של כתבי העת שמפרסם כל מו"ל (העלות שמשלמות כלל האוניברסיטאות עבור מינויים היא כ-30 מיליון דולר בשנה (מתוך כך, כ-11 מיליון דולר למו"ל הגדול ביותר, Elsevier), וחלקה של האוניברסיטה העברית בכך הוא כ-5 מיליון דולר); ובנוסף לכך נדרש תשלום עבור פרסום כל מאמר ב-OA, בעלות של אלפי דולרים לכל מאמר, מתקציבי מחקר של החוקרים/ות. אנו פועלים לגיבוש הסכמים עם המו"לים, לרכישת חבילה שכוללת מנוי לקריאת כתבי העת ותשלום מראש עבור פרסום מאמרים ב-OA.
בעקבות פעילות נמרצת של צוות רשות הספריות, הגענו לשורה של הסכמים מסוג זה. בכתבי העת שמפרסמים שני מו"לים גדולים, Wiley ו- Cambridge U.P., ועוד שורה של בתי הוצאה קטנים יותר, חוקרי/ות האוניברסיטה העברית אינם נדרשים לשלם עוד עבור פרסום מאמרים ב-OA; ועם מו"ל גדול נוסף, Sage, עלות הפרסום של כל מאמר היא 200 ליש"ט בלבד (כעשירית מן העלות ללא ההסכם). לשם קבלת ההטבות יש לציין את שם האוניברסיטה העברית בתיאור השיוך המוסדי. לפרטים נוספים ראו בבקשה כאן (הרשימה מתעדכנת מעת לעת).
בצד זאת, לא הצלחנו עד כה להשיג הסכם דומה עם המו"ל הגדול ביותר, Elsevier (שחולש על למעלה משליש משוק המאמרים). אנו ממשיכים במאמצים בכיוון, וייתכן שיהיה עלינו לשקול לנקוט צעד דומה לזה שבו נקטו מוסדות במספר מדינות (בין היתר, גרמניה, שבדיה וקליפורניה), של ביטול ההתקשרות, שמשמעותה שבמקום לרכוש מינוי לקריאת מאמרים, המוסדות יממנו רק את עלות הפרסום ב-OA. סוגיה זו ממשיכה להיבחן, וכמוה הניסיונות להסכמים עם בתי הוצאה נוספים. תודה לצוות המעולה של רשות הספריות על קידום הטיפול בנושא.
3. דירוג האוניברסיטה ב- Nature-Index. נמשכת מגמת השיפור במעמד הבינלאומי של האוניברסיטה. המדד שמפרסם כתב העת Nature מבוסס על השתתפות חוקרי/ות האוניברסיטה במאמרים שהתפרסמו ב-82 כתבי עת מובילים במדעי הטבע, שנבחרו על-ידי צוות מומחים (ללא שקלול לפי מיקום המחבר/ת ברשימת הכותבים/ות; כל מאמר הוא נקודה אחת, שמתחלקת באופן שווה בין כלל המחברים/ות). התקדמנו למקום ה-85 מבין המוסדות האקדמיים בעולם (ונותרנו במקום השני מבין המוסדות בישראל):
מדעי הטבע |
11/20-10/21 |
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
|
|||||||
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
|||
ויצמן |
170 |
61 |
173 |
62 |
160 |
62 |
173 |
56 |
175 |
50 |
181 |
46 |
||
העברית |
137 |
85 |
127 |
100 |
118 |
98 |
111 |
98 |
117 |
93 |
121 |
85 |
||
טכניון |
111 |
112 |
121 |
107 |
99 |
128 |
107 |
106 |
86 |
140 |
104 |
102 |
||
תל-אביב |
98 |
130 |
91 |
145 |
108 |
104 |
85 |
149 |
91 |
125 |
76 |
165 |
||
מבין התחומים, בולט לטובה השיפור בדירוג שלנו בתחום מדעי החיים (שכולל גם מדעים ביו-רפואיים), שם אנו מדורגים במקום ה-57 מבין המוסדות האקדמיים בעולם. נמשכת גם העליה שלנו בדירוג שמבוסס על מספר פרסומים רק בשני כתבי העת המובילים, Nature ו- Science:
Nature & Science |
11/20-10/21 |
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
||||||
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
מאמרים |
דירוג |
||
ויצמן |
11.0 |
25 |
10.3 |
25 |
8.3 |
30 |
9.8 |
28 |
12.1 |
18 |
|
העברית |
3.4 |
72 |
3.0 |
98 |
1.0 |
|
1.2 |
|
3.3 |
65 |
|
טכניון |
3.2 |
76 |
2.6 |
|
2.0 |
|
4.6 |
55 |
3.3 |
63 |
|
תל-אביב |
1.4 |
169 |
1.9 |
|
1.8 |
|
1.8 |
|
1.5 |
|
|
בתחום מענקי המחקר של האיחוד האירופי (ERC) לחוקרים/ת צעירים/ות (עד 7 שנים מהדוקטורט), היתה לנו השנה הצלחה חלקית בלבד:
ERC Starting 2021 |
Stage 1 |
Recipients (reserve) |
|||
Physical and Eng |
Life Sciences |
Social and Hum |
Total |
||
HUJI |
4/12 |
8/16 |
0/4 |
12/32 |
2 (3) |
TAU |
6/12 |
4/9 |
1/5 |
11/26 |
6 (2) |
Weizmann |
4/4 |
2/2 |
0/0 |
6/6 |
2 (1) |
Technion |
8/12 |
3/8 |
0/3 |
11/23 |
4 |
BGU |
3/5 |
0/3 |
0/0 |
3/8 |
1 (1) |
Bar-Ilan |
1/2 |
2/2 |
0/0 |
3/4 |
2 |
Haifa |
0/0 |
1/3 |
0/0 |
2/3 |
1 |
ברכות חמות לשתי הזוכות (מור ארזי-ניצן ממדעי המחשב ויונית הוכברג מפיזיקה). יש עדיין סיכוי שלפחות שניים מבין שלושת החוקרים שלנו שהצעותיהם ברזרבה יזכו בסופו של דבר במענק. בינתיים, זו ירידה ניכרת לעומת השנה שעברה, אז עברו לשלב ב' 12 מבין 24 ההצעות שהוגשו (לעומת 12 מבין 32 השנה), וזכו 5 (לעומת 2 בינתיים השנה). אחת הסוגיות שעלינו לבחון, באשר לכל סוגי המענקים ב-ERC, היא אם לנקוט מדיניות של מיון פנימי, בהתבסס על ההישגים המדעיים הקודמים, או להמשיך בעידוד ההגשה של מספר רב של הצעות, ללא מיון. יש לכך פנים לכאן ולכאן, וצוותי הרשות למו"פ ולשכת הרקטור דנים בכך. באשר למענקי מחקר אחרים, חוקרי/ות האוניברסיטה זכו להישגים מעולים, בין היתר במענקי ISF-סין (10 זכיות מבין 31 הגשות ו-39 מענקים שניתנו בסך הכול), ומענקי המדען/נית הראשי/ת במשרדי האנרגיה, המדע והחקלאות.
4. מרחב ציבורי. היבט שבו עלינו להשתפר הוא הנוכחות של חברי סגל בקמפוס. ביחידות לא מעטות בהר הצופים, התרבות הנוהגת היא של נוכחות בקמפוס יום אחד או יומיים בשבוע בלבד. הדבר פוגע בלכידות החברתית ומונע מפגשים אקראיים, שנודעת להם משמעות רבה במגוון היבטים. מאז פרוץ מגפת הקורונה, חלה נסיגה בעניין זה ועלינו לפעול לתיקון המצב. הדיקנים פועלים לעידוד הנוכחות בדרכים מגוונות, ובכלל זה מתן תמריצים להוראה בימי ראשון וחמישי ודרכים נוספות.
במסגרת המאמצים שלנו לשפר את היחס של חברי הסגל האקדמי לסטודנטים, מומלץ לעודד את הסטודנטים/ות להציב שלט קטן עם שמם/ן בזמן השיעור. קריאה בשמו של הסטודנט/ית תורמת לשיפור הלמידה.
האוניברסיטה ממשיכה לקדם באופן נרחב את האפיון שלנו כמוסד רב-תרבותי, שמעודד שותפות בין בנות ובני הקבוצות השונות בחברה. בימים אלה, מיכל ברק מסיימת את כהונתה בתפקיד ראשת יחידת המגוון באוניברסיטה. מיכל הקימה (יחד עם מיכאיל קרייני) לפני כשש שנים את המרכז למגוון ולרב-תרבותיות, ומאז הובילה את פעילות האוניברסיטה בתחומים אלה, והצליחה לתרום תרומה מכרעת לקידום שוויון. בזכותה של מיכל, תוך שיתוף פעולה מצוין עם הצוות של היחידה לשוויון הזדמנויות בדיקנט הסטודנטים, דיקן הסטודנטים, סגנית הנשיא למגוון ולאסטרטגיה, סגני הרקטור, הדיקנים ובעיקר חברות וחברי הסגל המינהלי והאקדמי, האוניברסיטה העברית נתפסת היום כדוגמה לכלל המוסדות באשר לאופן שבו יש לפעול כדי לקדם ייצוג הולם בקרב הסגל והסטודנטים לערבים, לחרדים, לישראלים יוצאי אתיופיה ולדור ראשון להשכלה וליצור מרחב משותף ומגוון. ביטוי אחד מיני רבים לכך הוא הגידול במספר חברי הסגל הערבים במסלול האקדמי הרגיל באוניברסיטה, שהוכפל מ-10 ל-20 בארבע השנים האחרונות (אך שיעורו מכלל חברי הסגל האקדמי, כ- 2%, עדיין רחוק מהנדרש) והצמיחה במספר ובשיעור הסטודנטים הערבים באוניברסיטה:
סטודנטים ערבים |
תשע"ו |
תשע"ז |
תשע"ח |
תשע"ט |
תש"ף |
תשפ"א |
תשפ"ב |
בוגר |
11.4% |
12.0% |
13.2% |
14.2% |
15.2% |
15.9% |
16.4% |
1,315 |
1,360 |
1,486 |
1,592 |
1,830 |
2,117 |
2,228 |
|
מוסמך |
6.3% |
7.0% |
7.9% |
8.8% |
9.4% |
9.4% |
10.2% |
386 |
429 |
470 |
533 |
594 |
609 |
598 |
|
דוקטור |
5.0% |
5.6% |
5.8% |
6.4% |
6.6% |
6.2% |
7.4% |
113 |
125 |
131 |
143 |
154 |
156 |
144 |
|
מכינות |
139 |
218 |
205 |
297 |
454 |
529 |
574 |
סה"כ |
1,953 |
2,132 |
2,292 |
2,565 |
3,032 |
3,411 |
3,544 |
אני מודה למיכל על עבודתה המצוינת (ועל החברות) ומאחל לה הצלחה רבה גם בהמשך. מחליפה/תה של מיכל ייבחר בימים הקרובים.
5. לוח השנה האקדמי. הוועדה המתמדת החליטה לאמץ את ההמלצה של ועדת נה"ל, ולקבוע כי החל משנת הלימודים תשפ"ג, באמצע סמסטר א' יהיה שבוע חופשה, בסמוך לחג החנוכה. החופשה נועדה לאפשר התרעננות לסטודנטים ולמורים וגם להתחשב בהורים לילדים קטנים, לאור החופשה בבתי-הספר. סמסטר א' יהיה לפיכך מעתה בן 13 שבועות (ולא 14 כפי שהיה עד כה), בדומה למקובל בשאר המוסדות בישראל. עוד הוחלט שגם בסמסטר ב' יהיו 13 מפגשים בדיוק בכל אחד מימי השבוע, ולוח השנה ייקבע בהתאם.
6. הרשמה ללימודים. ההרשמה לאוניברסיטה לשנת הלימודים תשפ"ג מתחילה ב-23 בינואר. צוות האגף למינהל סטודנטים, בתיאום עם אגף השיווק, פיתח אתר חדש לבדיקת סיכויי קבלה. סיפי הקבלה לאוניברסיטה הועלו בחוגים רבים, על רקע עודף הביקוש. בה בעת, אנחנו ממשיכים בפעילות מאומצת להענקת שוויון הזדמנויות לסטודנטים שהם דור ראשון לאקדמיה, באמצעות מגוון נרחב של תכניות מלגות, הספקת מעטפת אקדמית, ייעוץ בבחירת תחום לימודים, מסלולי קבלה ייעודיים ועוד (אנחנו מפעילים כעשר תכניות כאלה, שבהן משתתפים כ- 250 סטודנטים בכל מחזור). נקיים "יום פתוח" כללי ב-11 במרץ (בקמפוס ספרא) וברחובות ב-25 בפברואר.
היעד העיקרי שלנו השנה, בצד קבלה של כ- 4,800 תלמידים/ות לשנה א' בבוגר, הוא להגדיל את מספר התלמידים לתואר מוסמך. במסגרת זו, נעשו התאמות שונות בתכניות הלימודים בחוגים רבים בהר הצופים; וצפויה הגדלה ניכרת במספר המלגות שיוענקו לסטודנטים למוסמך במדעים הניסויים. אנו ממשיכים בניסיונות להביא להגדלת מכסת הסטודנטים שהאוניברסיטה רשאית ללמד. על כלל היחידות האקדמיות לנקוט מאמצים מיוחדים בהקשר זה. בקביעת תקציב היחידות לשנה הבאה יינתן משקל מיוחד לרכיב של שיעור הגידול במספר תלמידי המוסמך.
7. תכנית פיתוח. הנהלת האוניברסיטה עוסקת בגיבוש תכנית אסטרטגית חדשה, שנועדה לעדכן את התכנית העשר-שנתית שנקבעה ב-2017. לשם כך הוקמה ועדה לקביעת תכנית הפיתוח, בהובלתה של סגנית הנשיא למגוון ולאסטרטגיה. הוועדה צפויה לפנות אל חברי/ות הסגל בבקשה לקבלת הצעות.
הערות והצעות לשיפור יתקבלו בברכה. בריאות טובה.
להתראות, ברק מדינה
בברכה
ברק מדינה