check
מכתב לסטודנטים | פתיחת שנת הלימודים תשפ"א | לשכת הרקטור

מכתב לסטודנטים | פתיחת שנת הלימודים תשפ"א

15 אוקטובר, 2020

English Version

Arabic Version

שלום לסטודנטיות ולסטודנטים באוניברסיטה העברית,

אנחנו מאחלים לכן/ם שנת לימודים מהנה.

האוניברסיטה העברית ממשיכה להיות המוסד האקדמי המוביל בישראל, במחקר ובהוראה. מספר המועמדים גדל בשלוש השנים האחרונות בכ-40%, ואנו מצטערים על-כך שאנו יכולים לקלוט רק חלק קטן מן המועמדים. שביעות הרצון של הסטודנטים גבוהה, והיא במגמת שיפור בשנים האחרונות. האוניברסיטה העברית רואה בסטודנטים שותפים שווי-מעמד בלימוד ומעודדת חשיבה ביקורתית וספקנות. ברוח זו, מכתב זה, שעוסק בהנחיות באשר ללמידה מרחוק, נכתב בתיאום עם הנהגת אגודת הסטודנטים. 

1. שנת הלימודים תיפתח כידוע בהוראה ובלימוד מרחוק, באמצעות זום. אנחנו מקווים שבמהלך הסמסטר נוכל להתחיל ללמד בכיתות וממשיכים בהיערכות הטכנולוגית לכך. בצד זאת, אנחנו מעודדים כבר כעת מפגשים בין הסטודנטים, נוכחות בקמפוס ובמעונות ופעילויות חברתיות משותפות, שחיוניות לקיומנו ולהצלחה בלימודים, הכול כמובן תוך שמירה על הנחיות הבריאות. בקמפוסים פועלים מתחמי למידה ייעודיים, שנועדו לאפשר מפגשים במרחב מאוורר,  עם כלל התשתיות הנדרשות ללמידה מקוונת, לצד מרחבי הלמידה הרגילים בקמפוסים. ככל שיושג שיפור במצב התחלואה, נחזור לצורת לימודים המשלבת בין לימודים בקמפוס ללימודים מקוונים.

2. האוניברסיטה פועלת להבטיח רצף לימודי לאורך הסמסטר. יחידות האוניברסיטה יפעלו בהתאם לכללים שקבועים בתקנון הלימודים (כאן), ויימנעו ככל האפשר משינויים בדרכי ההערכה. ועדת נה"ל תפעל בשיתוף פעולה עם אגודת הסטודנטים.

3. חלק קטן מהקורסים יתקיימו בקמפוס, בכפוף להנחיות הבריאות. המדובר בעיקר בקורסים של הכשרה מעשית או קלינית וקורסי מעבדה. הודעה לגבי המועד שבו תחל ההוראה בקורסים הללו תימסר על-ידי החוגים מיד כאשר יתבהרו ההנחיות הממשלתיות וניתן יהיה לקיים את ההוראה. סטודנטים/ות שרשומים/ות לקורסים אלה ואשר לא יוכלו להגיע ללימודים מסיבות בריאותיות (כגון, בידוד או השתייכות לקבוצת סיכון), יוכלו לקבל פטור מחובת נוכחות, על יסוד פנייה אל מורה הקורס או ראש/ת החוג.

4. הוראה ולמידה בזום היא מאתגרת, ועל כולנו להיערך לכך. בין היתר, המורים/ות עברו הכשרה להוראה מקוונת מבחינה טכנית ופדגוגית. המורים/ות הונחו לגוון במידת האפשר את דרכי ההוראה, באמצעות שילוב דיונים בחדרי-דיונים בזום, משאלים, שילוב סרטונים קצרים ועוד. בסמסטר הזה יינתנו ציונים מספריים, ואנו נערכים לכך כבר כעת.

5. מצלמות: היעד שלנו הוא שכלל המשתתפים בשיעורים יוכלו לצפות בפניהם של כל האחרים, באמצעות שידור וידאו בזום. הנימוס מחייב שהסטודנטים/ות יאפשרו למורה לראות אותם/ן מקשיבים ומגיבים לדברים. הצילום מקטין את החשש להסחת דעת בזמן השיעור והוא גם חיוני ליצירת קהילה לומדת. בהתאם לכך, המשתתפים מתבקשים להפעיל מצלמה במהלך כל שיעור בזום, לאורך כל השיעור. בה בעת, מי שיבקש זאת, יהיה זכאי לפטור מן החובה לפתוח מצלמה, באמצעות פנייה מנומקת אל המורה לפני השיעור. אם הנימוק הוא היעדר ציוד, יש לפנות אל דיקנט הסטודנטים, שיפעל לסייע בעניין.

6. השתתפות: המורים הונחו לעודד השתתפות אקטיבית בשיעור, במענה לשאלות של המורה ובשאילת שאלות והצעת הערות ודברי ביקורת. לצד האמצעי המסורתי של הצבעה (לוחצים על participants, ובחלון שנפתח, משמאל למטה, לוחצים על הצבעה (raise hand); יש ללחוץ שוב על הצבעה כדי לבטל את הבקשה להשתתף), הזום מאפשר דרכים נוספות. אחת מהן היא פרסום מסר בכתב (chat). כדי למנוע הסחת דעת בזמן השיעור, המורים הונחו להגביל את הדיון בכתב לזמנים מוגדרים במהלך השיעור. אפשרות נוספת היא דיון בקבוצות (בחדרי דיון) במהלך השיעור. הדיון בחדרים מזמן אפשרות להיכרות עם חברים/ות לכיתה ולליבון חומר הלימוד, באמצעות דיון משותף בשאלה שנשאלת על-ידי המורה. הניסיון מלמד שהדרך הטובה ביותר ללמוד היא "למידת עמיתים/ות", בזמן השיעור ומחוץ לשיעור (מומלץ לצפות בהקשר זה בסרטון הנהדר הזה). לבסוף, המורים הונחו גם לקיים באתר הקורס במוּדל פורום פתוח לדיונים בכתב על השיעור ומומלץ להשתתף בו.

7. הקלטות: לאור כך שהסמסטר הנוכחי מתחיל בהוראה מרחוק, ככלל, השיעורים יוקלטו וההקלטות יוכלו לשמש את הסטודנטים שלומדים בקורס. ההקלטות זמינות רק לסטודנטים שרשומים לקורס ויימחקו בסיום תקופת הבחינות, ואין לעשות בהן כל שימוש אחר מלבד למידה בקורס ללא הסכמת המורה. אין להקליט את השיעורים באופן עצמאי ללא הסכמת המורה. המורים הונחו לדון בסוגית ההקלטות עם המשתתפים בשיעור והם רשאים להימנע מהקלטה.

8. צוות נרחב של חברי/ות סגל אקדמי ומינהלי פועל לסייע לכם/ן. היעזרו בבקשה במערך הנרחב הזה, שכולל, בין היתר, יועצים אקדמיים, הצוות במזכירות הוראה וסטודנטים בחוג ועוד. במקרים שבהם אתם מבקשים לערער על החלטה בעניינים של מינהל אקדמי, פנו בבקשה אל סגן/נית הדיקן/ינת לענייני הוראה ובמידת הצורך אל הדיקן/נית, ואם מתעורר צורך בכך, הכתובת לערעור על החלטות הדיקן/נית היא יו"ר ועדת נה"ל, פרופ' בועז יובל. בהיבטים של צורך בסיוע אישי, ובכלל זה קשיים כלכליים, קשיים נפשיים, התאמות לצרכים מיוחדים וכדומה, בבקשה פנו אל דיקנט הסטודנטים. הדיקנט מציע מערך תמיכה מוגבר בתקופת הקורונה. באתר הדיקנט יש מידע מפורט על דרכי הפנייה בסוגיות השונות. ניתן לפנות גם אל דיקן הסטודנטים, פרופ' גיא הרפז. אפשר לפנות גם אל אגודת הסטודנטים בכל נושא שתרגישו בו קושי – בעניינים אקדמיים יש לפנות, באגודת הסטודנטים, אל יהונתן אלקובי.

9. האוניברסיטה פועלת להעניק הקלות מיוחדת לדיירי המעונות. בין היתר, נדחה המועד האחרון לכניסה למעונות וצפוי להיקבע הסדר מיוחד באשר לזכאות להחזר המקדמה למי שיבטל את חוזה השכירות לפני שהחל להתגורר במעונות, בתנאים מסוימים. ההסדרים המדויקים בעניין זה יימסרו לדיירי המעונות. 

10. עם סיום הסגר יחל לפעול הסדר מיוחד שלפיו כל סטודנט/ית יוכל להיכנס חינם למוזיאון ישראל (הטבה בשווי 39 ש"ח, במימון האוניברסיטה). הפרטים בעניין יפורסמו עם הפתיחה מחדש של המוזיאון. 

אנו מאחלים לכם/ן שנת לימודים פורייה ומוצלחת ובריאות טובה.

בברכה, 

פרופ' ברק מדינה, רקטור     

פרופ' גיא הרפז, דיקן הסטודנטים