check
החלטות האוניברסיטה בעניין הסטודנטית לארה אלקאסם | לשכת הרקטור

החלטות האוניברסיטה בעניין הסטודנטית לארה אלקאסם

8 אוקטובר, 2018

 

 

שלום,
אני מבקש לעדכן בעניינה של הסטודנטית לארה אלקאסם

1. סינט האוניברסיטה החליט היום, יום שני, 8.10.18, כך:

​​סינט האוניברסיטה העברית קורא לשר הפנים מר אריה דרעי ולשר לנושאים אסטרטגיים מר גלעד ארדן לאפשר את כניסתה לישראל של גב' לארה אל-קאסם, שאמורה להתחיל בלימודיה לתואר שני באוניברסיטה העברית בעוד מספר ימים. אנחנו קוראים לבית המשפט שדן בערעור שהגישה על החלטה זו לאפשר את כניסתה לישראל ואת תחילת לימודים.

האוניברסיטה העברית היא מקום של החלפת דעות, רכישת ידע ויצירתו. היא מקום שאינו נרתע ממחלוקת ושמח בריבוי קולות. החלטת השר שלא לאפשר את כניסתה של סטודנטית רק בגין דעותיה מהווה איום על מה שמוסד האוניברסיטה מייצג. האיסור השרירותי על כניסתה לארץ של אל-קאסם, שהגיעה לכאן מצויידת בוויזה מאושרת מהקונסוליה הישראלית, עלול להרתיע חוקרים ותלמידים מהעולם להגיע לישראל. צעד קיצוני שכזה אמור להינקט רק מהטעמים החזקים והברורים ביותר – טעמים של מניעת אלימות והפרת חוק. במקרה של אל-קאסם לא  הוצגו טענות כאלה. נטענו טענות על תמיכה בחרם האקדמי על ישראל, אלא שהחלטתה של הסטודנטית לבוא לישראל וללמוד באוניברסיטה העברית מעידה יותר מכל על הסתייגותה מהחרם, וכך גם עדויות של חוקרים המכירים את גב׳ אל-קסאם. דווקא צעדו של השר – צעד שמקעקע את הטענות על העצמאות לה זוכה האקדמיה בישראל ממדיניות ממשלתית – מחזק כל חרם כזה הרבה יותר מלימודיה של לארה אל-קאסם. אנו קוראים לרשויות לשנות מיידית את ההחלטה ולהימנע מפגיעה חמורה זו באוניברסיטה העברית בירושלים ובכלל מוסדות המחקר בישראל.

לפי בקשת חברים בסינט, יתכנס הסינט לישיבה דחופה מיוחדת לדון בעניין.

2. האוניברסיטה מגישה לבית המשפט בקשה פורמאלית להצטרפות לערעור שהגישה גב' אלקאסם לבית המשפט המחוזי על ההחלטה לגרשה מן הארץ. הערעור צפוי להיות נדון בימים הקרובים. מאוחר יותר היום צפויה להידון בקשתה של גב' אלקאסם להשתחרר מן המשמורת שבה היא מוחזקת, עד להחלטה בערעור.

 

בברכה,

ברק מדינה