check
פרשת הסטודנטית במדים | לשכת הרקטור

פרשת הסטודנטית במדים

8 ינואר, 2019

 

שלום,

תגובת הנהלת האוניברסיטה לפרשת הסטודנטית במדים נעשתה במספר דרכים – תגובות לעיתונות, פרסום מודעה, ראיונות לתקשורת של הנשיא ומענה להודעות דוא"ל רבות. התגובות הללו עסקו בעיקרן בהאשמות שיוחסו לנו בטעות (ובחלקן אולי גם בזדון), כי העובדה שלא נקטנו בצעדים כלשהם נגד ד"ר קרולה הילפריך משמעה שמדיניות האוניברסיטה מבטאת הסתייגות מכך שסטודנטים לובשים מדים בקמפוס. אלה כמובן האשמות שגויות, הן משום שאין זו כידוע מדיניות האוניברסיטה והן משום שגם אין זו העמדה שביטאה קרולה בסרטון שהופץ. למרבה הצער, ההאשמות הללו זכו לאוזן קשבת אצל רבים מאד – הטענה שבה ועלתה בדיווחים שונים באמצעית התקשורת, חברי ההנהלה קיבלו אלפי הודעות דוא"ל ברוח זו, עשרות אלפי אנשים חיבבו רשומות פייסבוק שבהן נטענה הטענה ובגינה הושמעה קריאה להחרים את האוניברסיטה. הדבר חייב אותנו להגיב ולהזים את הדברים, וכך עשינו.

לצד עניין זה, עוררה הפרשה עוד שתי סוגיות: האחת, הטענה שהסגנון שבו שוחחה ד"ר הילפריך עם הסטודנטית היה בוטה ועלול להתפרש כלא מכבד; והשנייה, דברי הנאצה האיומים שהוטחו בד"ר הילפריך והאיומים לפגוע בה שהפיצו אנשים שונים, חלקם אפילו בלי להתבייש להסתיר את שמם.

בהיבט הראשון, הופעלו עלינו לחצים רבים לגנות את ד"ר הילפריך ואף לפטרה. בדקתי את המקרה, בהליך שכלל, מלבד כמובן צפייה בסרטון וקריאת תמלול הדברים שנשמעים בו, גם מספר שיחות שלי עם ד"ר הילפריך ועם הסטודנטית וכן תחקיר מפורט שערכה ראשת התכנית ללימודי תרבות, פרופ' ניקול הוכנר. כבר בשלב מוקדם של הדברים מצאנו שאין כל עילה לנקוט בצעדים כלשהם נגד ד"ר הילפריך, ולפיכך דחינו חד-משמעית את כל הדרישות שהופנו אלינו בעניין זה. למרות זאת, בחרנו להתנצל על המקרה, התנצלות שנעשתה בהסכמתה של ד"ר הילפריך ולכן פורסמה גם בשמה. הדיון בין המרצה לבין הסטודנטית היה ענייני ולא היה בו ביזוי או השפלה של הסטודנטית, אך במבט לא זהיר דבריה של קרולה עלולים להישמע, בטעות, כאילו הם נאמרים בבוטות או בחוסר סבלנות. משום כך בחרנו לבטא התנצלות, שנוסחה כך שלא ישתמע ממנה גינוי של מעשיה ודבריה של ד"ר הילפריך, ואשר מכוונת אל "כל מי שנפגע".

אני, ועמי כל חברי להנהלת האוניברסיטה, מגנים את מי שהטיחו דברי נאצה בקרולה ואשר איימו לפגוע בה. אנו מחויבים לעשות ככל יכולתנו להגן על קרולה בפני ההתקפות הזדוניות הללו. ביטאנו את הדברים במסגרות שונות, לרבות בראיונות של הנשיא לתקשורת, בהודעות דוא"ל רבות שעליהן השבנו ועוד. מספר חברי סגל ביקרו אותנו על-כך שבמודעה שפרסמנו בעיתונות לא נכלל גינוי כאמור. השמטה זו נעשתה כדי למקד את התגובה שלנו, ולכלול בה מסר ברור שעניינו הפרכה של ההאשמות שיוחסו לאוניברסיטה (ולקרולה עצמה) בדבר התנכרות לחיילים במדים. ייתכן שזו הייתה החלטה שגויה, אך ההשמטה לא נבעה מחשש שלנו להתעמת עם איש – מי שתקפו אותנו ממילא דרשו את פיטוריה של ד"ר הילפריך, דרישה שדחינו ללא סייג – אלא מן השאיפה לבטא מסר ממוקד. אנו ממשיכים להיות מחויבים להציע לקרולה, שהיא חוקרת ומורה מעולה, הגנה וסיוע ככל שיידרש. בה בעת, הבטחתי הגנה גם לסטודנטית, שנמצאת אף היא במצוקה.

בברכה, ברק מדינה