check
עדכון שוטף | פברואר 2021 | לשכת הרקטור

עדכון שוטף | פברואר 2021

8 פברואר, 2021

 

English Version

שלום חברות וחברים,

נקווה שמצבנו במגמת שיפור. בשורות הבאות מובאים עדכונים קצרים בנושאים שקשורים למגפה ובעיקר עדכונים כלליים ובקשה לקבלת הערות במספר נושאים.

1. ברכות לזוכים בפרסים: חתן פרס ישראל לחקר המקרא לשנה זו הוא חברנו יאיר זקוביץ מהפקולטה למדעי הרוח. יאיר הוא חוקר פורץ דרך בהיבטים ספרותיים של המקרא ובפרשנות המקרא. יאיר הצליח לא רק במחקר אקדמי מקצועי אלא גם בפרסומים לציבור המשכיל הרחב, בסדרת ספרים (רבים מהם עם חברנו אביגדור שנאן) והרצאות. יאיר מצטיין גם באזרחות למופת: בין היתר, הוא היה מיוזמי וממקימי תכנית "רביבים" שפועלת באוניברסיטה שלנו, שמכשירה סטודנטים מצטיינים להוראת תנ"ך ומקצועות היהדות בחינוך הממלכתי; הוא כיהן בתפקיד יו"ר ועדת המקצוע בתנ"ך במשרד החינוך; ועסק בשורה של תפקידי ניהול אקדמי באוניברסיטה, בכללם דיקן הפקולטה למדעי הרוח וראש המכון למדעי היהדות.

ברכות חמות גם לחברתנו יהודית ברגמן מהפקולטה לרפואה, כלת פרס רפפורט למצוינות במחקר ביו-רפואי. יהודית היא אחת החוקרות המובילות בעולם בתחום של אפיגנטיקה (זיכרון תאי שעובר בהורשה) שקשורה למתילציה של דנ"א, ושל תהליך הרגנרציה (לידה מחדש), בין היתר בתחומים של דלקות המעי. יהודית הכשירה לאורך השנים חוקרות וחוקרים מצטיינים רבים, יהודים וערבים, והיא תורמת תרומה מצוינת לקידום שוויון הזדמנויות למדעניות ולמדענים.

2. ענייני קורונההוראה: בתחום ההוראה, הסמסטר הסתיים בהצלחה ותקופת הבחינות בעיצומה. אני שב ומבקש מכם/ן להתחשב בסטודנטים לאור הנסיבות המיוחדות, ולוודא שאין פער משמעותי בהישגיהם בבחינות השנה לעומת שנים רגילות. יש לשקול התחשבות מיוחדת בסטודנטים שהם הורים לילדים צעירים, שנאלצים להתמודד עם הקשיים שנובעים מסגירת מערכת החינוך.

סמסטר ב' יפתח ביום ראשון, 14 במרץ 2021. אנו מקווים שנוכל לקיים שיעורים בכיתות, מיד עם תחילת הסמסטר או לפחות לאחר חופשת פסח. נפרסם את ההחלטה בעניין עד סוף פברואר, כדי לאפשר למורות/ים להיערך בהתאם. יש אפשרות שהקמפוס יהיה פתוח רק למי שהתחסנו (או חלו והחלימו), נחליט בעניין בהמשך, בכפוף למדיניות הממשלה. לצד עידוד כלל קהילת האוניברסיטה להתחסן, אנו בוחנים אפשרות להוסיף תמריצים שונים בעניין.

זו הזדמנות להודות לחברי הסגל על ההשקעה הרבה בהכנות להוראה המקוונת בסמסטר א'. אחד הביטויים לכך הוא קביעת דרכי הערכה חלופיות במרבית הקורסים. מתוך כ- 2,200 קורסים סמסטריאליים שנלמדו בסמסטר א' (להם נוספים כ-1,000 קורסים שנתיים), רק בכ- 750 התקיימו בחינות, כשליש בלבד מסך כל הקורסים, ובשאר נקבעים הציונים על יסוד עבודות ומטלות אחרות. הבחינות המקוונות נעשות בהצלחה רבה, כמעט ללא תקלות. אני מבקש מכם/ן לשקול להמשיך בהפעלת דרכי הערכה חלופיות, כתחליף מלא או לפחות חלקי לבחינה בסיום הקורס, גם בסמסטר ב' וגם כעניין של קבע. כמו כן, השתדלו בבקשה להימנע ממבחנים רב-ברירתיים, שאינם מאפשרים לתת ביטוי ליצירתיות ולחשיבה מקורית.

3. ענייני קורונהמחקר: ההשקעה הרבה שנדרשה לקיום הוראה מרחוק, בשילוב הנסיבות שמחוץ לפעילות האקדמית, ובכלל זה העובדה שהגנים ובתי-ספר סגורים לתקופות ארוכות, רבים חולים או נדרשים להימצא בבידוד, מציבים אתגר קשה לקידום המחקר בתקופה זו. לכך נוספים הקשיים שנובעים מהשבתה מלאה או חלקית של הפעילות במעבדות, חוסר האפשרות לקיים ניסויים בהשתתפות אנשים, ההשפעה השלילית של חוסר האפשרות להשתתף פיזית בכנסים בינלאומיים ועוד. אתגר עיקרי מוצב בפני חברי וחברות הסגל שעדיין אינם בעלי קביעות (לאור הגידול הניכר בקליטות בשנים האחרונות, המדובר בכ- 30% מכלל חברי הסגל האקדמי הבכיר במסלול הרגיל: 280 חברי סגל מתוך 958 בסך הכול; מהם 90 נשים ו-190 גברים). בשם הנהלת האוניברסיטה, אני מבקש לבטא את המודעות שלנו לקשיים הייחודיים הללו של רבות ורבים מחברי הסגל, ולעדכן בצעדים אחדים שנועדו לסייע לחברים בקבוצה זו.

א) מתוך התחשבות בנסיבות המיוחדות, תקופת הניסיון תוארך אם חבר/ת הסגל תבקש זאת. החלטנו שלא לקבוע הסדר גורף בדבר הארכה אוטומטית של תקופת הניסיון, וזאת לאור השונות הרבה שבהשפעת השלכות המגפה על פעילות המחקר ובשל ההשפעות האגביות השליליות שעלולות להיגרם בשל הארכה כאמור. משך ההארכה יקבע בהתאם לנסיבות הספציפיות, וככלל הוא יהיה שנה אחת (וזאת בנוסף להארכות אחרות, בשל לידה, עיכוב בהקמת המעבדה וכדומה). יש לפנות בעניין אל הדיקן/נית.

ב) החלטנו להאריך אוטומטית בשנה את תקופת השימוש בתקציבי הקליטה. כמו כן, ניתן לפנות בבקשה מנומקת אל הרשות למו"פ, לשימוש חלופי בסעיפי התקצוב שבתקציב הקליטה, והבקשה תיבחן בהתאם לנסיבות הרלוונטיות.

ג) הדיקנים הונחו להיפגש עם חברי הסגל האקדמי ללא קביעות, כדי לבחון יחד התאמות נחוצות בכל הקשור למשימות מינהליות שמוטלות על חברי הסגל הללו, ובמקרים מתאימים גם הפחתה זמנית בעומס ההוראה, למי שמלמדים בעומס הוראה מלא. היחידות האקדמיות יוכלו לקבל סיוע תקציבי מיוחד למימון ההתאמות הללו. כמו כן, הנהלת האוניברסיטה הקציבה תקציב ייעודי לסיוע במימון פעילויות מחקר, בעיקר למימון מלגות, לחברות ולחברי סגל ללא קביעות. הדיקנים ידונו עם חברי הסגל בצרכים המיוחדים שנוצרו בשל הנסיבות המיוחדות ונבחן אפשרות לסייע.

כלל חברי הסגל – אל תהססו בבקשה לעדכן את הדיקן/נית, ובמידת הצורך גם אותי, בסוגיות שלא נמצא להן פתרון מתאים, לרבות היבטים שאינם קשורים ישירות לפעילות האקדמית, וננסה לסייע.

בעניין קרוב: בעקבות יוזמה ברוכה של מספר חברות סגל, הוכן באגף משאבי אנוש אוגדן בנושא יציאה לתקופת לידה והורות, ובו מידע מפורט בנושא. המידע זמין כאן.

4. היערכות לשנת הלימודים תשפ"ב: ההרשמה לשנה הבאה נפתחה ב- 17 בינואר 2021, בגידול עצום בביקוש: כעבור שבועיים וחצי, מספר המועמדים לתואר ראשון יותר מאשר הוכפל לעומת המועד המקביל אשתקד (כ- 1,900 השנה לעומת כ- 800 בשנה שעברה). חרף העלאה של סיפי הקבלה בחוגים לא מעטים, יש גידול של פי שלושה(!) לערך במספר המתקבלים (כ-1,300 לעומת 450) ופי ארבעה(!) במספרם של מי שמיהרו וכבר שילמו את מקדמת המימוש (500 השנה לעומת 120 אשתקד). גם בהרשמה לתואר שני יש עלייה מרשימה (של כ- 50%). גידול זה בביקוש הוא חריג לעומת המצב באוניברסיטאות האחרות, שם ניכרת לעת עתה עלייה מתונה בהרבה במספר המועמדים.

הגידול המבורך הזה בביקוש ללמוד אצלנו מציב בפנינו אתגר, שנובע ממדיניות ות"ת. ות"ת מגביל את מספר הסטודנטים שלומדים בכל מוסד. לכל מוסד נקבעה, לפי נוסחה שאינה ידועה, מכסה מרבית של סטודנטים שבגינם ניתן למוסד תקצוב. המכסה אינה לפי תחום אלא היא מכסה כוללת, לתארים ראשון ושני. חריגה מן המכסה מוליכה להפחתת תקצוב לפי שיעור התקצוב הממוצע במוסד (כ-30,000 ש"ח לסטודנט). לכך נוסף יעד יחס סגל-סטודנטים (יס"ס), שחריגה ממנו מביאה להפחתה בשיעור יחסי בתקציב המוסד. המשמעות של שילוב התנאים הללו היא שבגין כל סטודנט מעל למכסה, בהתחשב בשכר הלימוד שמשלם הסטודנט והקצבות ות"ת, האוניברסיטה מפסידה כ- 20,000 ש"ח, וזאת ללא התחשבות בעלויות הנוספות שנחוצות לשם קיום ההוראה.

מספר הסטודנטים אצלנו לתארים ראשון ושני בתשפ"א (כ- 19,400) הוא כבר למעלה מן המכסה המרבית. בשנים האחרונות חל גידול ניכר במספר הסטודנטים שמתחילים ללמוד אצלנו (כ- 3,800 בשנה א' לבוגר ב-תשע"ט, כ- 4,400 ב-תש"ף וכ- 4,750 בתשפ"א). לאור כך שהביקוש ללימודי מוסמך הוא מוגבל, המכסה האפקטיבית היא בקבלת תלמידי בוגר, וכדי שלא לחרוג מן המכסה, יהיה עלינו לקלוט לתואר בוגר ב-תשפ"ב פחות מ- 3,400 סטודנטים לתואר ראשון. זוהי תוצאה שאיננו מתכוונים להשלים עמה בשל מגוון רחב של סיבות, ואנחנו פועלים נמרצות כדי להביא להגדלת המכסה המרבית.

אגב, האוניברסיטה העברית מקופחת בעניין זה לעומת המוסדות האחרים. בעבר, המכסה הנמוכה יותר לא היתה אפקטיבית, אך כעת, המכסה הנמוכה פוגעת בנו קשות. כמפורט בטבלה שלמטה, בעוד המכסה שמוקצית לנו היא 19,170 סטודנטים, הרי שלפי השיעור היחסי של חברי הסגל אצלנו, המכסה אמורה היתה להיות כ- 21,500. כאמור, אנו פועלים בעניין זה.

 

העברית

ת"א

הטכניון

בר-אילן

בן-גוריון

חיפה

סה"כ

מכסת סטודנטים

19,170

23,920

13,400

16,863

16,000

15,410

104,353

אחוזים

18.4%

22.9%

12.8%

16.2%

15.3%

14.4%

100%

סגל אקדמי בכיר (1/20)

953

1,016

554

690

806

600

4,619

אחוזים

20.6%

22.0%

12.0%

14.9%

17.4%

13.1%

100%

 

5. הנחיית סטודנטים לתארים מתקדמים: באוניברסיטה העברית לומדים כ- 2,500 סטודנטים לתואר שני מחקרי (מהם מסיימים בשנה כ- 900 סטודנטים); וכ- 2,300 סטודנטים לתואר שלישי (כ- 350 סטודנטים מסיימים בשנה). הנחית סטודנטים היא היבט מרכזי בפעילות האקדמית של חברי הסגל, ובמקרים רבים האפשרות להנחות סטודנטיות/ים מעולות/ים היא אחת הסיבות העיקריות שאנו בוחרים לכהן כחוקרות וכחוקרים באוניברסיטה העברית. בתחום זה יש כמובן אתגרים רבים, שהעיקרי שבהם הוא מימון מלגות מחייה. אנחנו פועלים להפעלת "מודל מלגות" ביחידות האקדמיות השונות, לסיוע מרכזי במימון המלגות, מהלך שכבר החל לפעול בחלק מן היחידות. בצד זאת, יש שני אתגרים אקדמיים: האחד, היבטים שקשורים למערכת היחסים שבין המנחה למונחה; והשני, משך הזמן שמוקדש להשלמת התזה למוסמך ולדוקטור. בניסיון להסדיר את שני ההיבטים הללו, גובש מתווה של תקנון הנחיה. טיוטת המתווה זמינה כאן, ואודה לכם/ן מאד אם תעיינו בדברים ותשלחו אלי הערות והצעות.

שתי הערות נלוות בעניין זה: ראשית, לאור ההשלכות של מגפת הקורונה, המועד האחרון להגשת התזה נדחה ל-30 באפריל 2021. שנית, לפי החלטת מל"ג, החל משנת הלימודים הקרובה, השיפוט של עבודת תזה למוסמך יעשה על-ידי שני שופטים לפחות, האחד/ת המנחה והאחר/ת חבר/ת סגל אקדמי בכיר שאינו/ה מהיחידה האקדמית של המנחה. אם אין מומחים רלוונטים ביחידות אחרות במוסד, יש לבחור שופט/ת ממוסד אחר.

6. תקנון המינויים וההעלאות. תקנון המינויים של האוניברסיטה (כאן) מסדיר את מכלול ההיבטים של מינוי חברי סגל אקדמי בכיר, הענקת קביעות וההעלאות. ועדה שמונתה לעניין, בראשותה של סגנית הרקטור, לילך שגיב, דנה בהתאמות נחוצות בתקנון, לאור הפרקטיקה הנוהגת ולאור בחינה מחדש של הסדרים שונים בו. אודה לכם/ן אם תמסרו לוועדה, באמצעות מסר אל רכזת הוועדה, גב' אירית בוחבוט, הצעות לשינויים ולהתאמות בתקנון.

7. פרסומים. רשות הספריות פועלת להרחבת כתבי העת שמפרסמים מאמרים שפתוחים לכלל הציבור (Open-Access) שבהם חברי הסגל באוניברסיטה העברית יכולים לפרסם ללא תשלום דמי פרסום (או בתעריף מוזל). רשימת כתבי העת, שמתעדכנת מעת לעת, זמינה כאן.

מכון טרומן לחקר השלום שפועל באוניברסיטה העברית פרסם לאחרונה את אטלס מפות הסכסוך היהודי-ערבי. האטלס זמין, בשלוש שפות, כאן.

הערות והצעות יתקבלו בשמחה.

 להתראות,

ברק מדינה, רקטור

 

                                                                                   טיוטה להערות, 5.2.21

תקנון הנחיית סטודנטים/ות לתארים מתקדמים באוניברסיטה העברית

1. מטרה

תקנון זה נועד להסדיר את החובות והזכויות של המנחים/ות ושל הסטודנטים/ות שעורכים/ות מחקר בהנחייתם/ן, לכתיבת עבודת גמר לתואר שני (מוסמך) ולתואר שלישי (דוקטורט). הוראות תקנון זה כפופות לאמור בתקנון נה"ל ובתקנון לתלמידי מחקר, ובכל מקרה של אי-התאמה, הוראות התקנונים האחרים הן שיחולו.

2. נושא המחקר ומתכונת המחקר

א) המנחה והסטודנט/ית יבחרו נושא ההולם מחקר ברמה גבוהה והמכוון להעשרת הידע האנושי ולקידום המדע. נושאי המחקר ייקבעו באופן שמתאים לעבודה בהיקף המתאים לתכנית הלימודים הרלוונטית ולמשך הלימודים, כאמור בסעיף 10 להלן.

ב) המנחה והסטודנט/ית יסכמו מראש את מתכונת העבודה, ובכלל זה יקבעו אם הגשת העבודה לשיפוט תהיה מותנית בהגשת קטעים מתוכה לפרסום בכתב עת אקדמי, תוך התחשבות בנורמות המקובלות בתחום המחקר הרלוונטי.

ג) המנחה והסטודנט/ית יקבעו לוח זמנים להשלמת אבני-דרך בביצוע המחקר.

3. מחויבות המנחה

א) המנחה י/תפעל להכשיר ולהדריך את הסטודנט/ית כחוקר/ת, כחבר/ה בקהילה המדעית וכתורם/מת לחברה ולאנושות. המנחה י/תשמש לסטודנט/ית מופת לעשייה מדעית אתית, תוך הספקת סביבה אינטלקטואלית, מאתגרת ומעשירה.

ב) על המנחה לפעול באופן שמכבד את הסטודנט/ית, תוך הקשבה לדעותיו/ה ועידוד עצמאותו/ה. במידת האפשר, המנחה יסייע/תסייע לסטודנט/ית להשתתף בכנסים מדעיים ובפעילויות אקדמיות אחרות.

ג) על המנחה להעניק לסטודנט/ית זמן ראוי לייעוץ ולמתן הערות לטיוטות של העבודה בזמן סביר. על הסטודנט/ית והמנחה להתעדכן לכל הפחות אחת לחודש במצב המחקר .במחקר ניסויי, המנחה י/תהיה זמין/נה באופן שוטף לדון עם הסטודנט/ית בתוצאות המחקר, לתכנון מחקרים נוספים ולעיבוד תוצאות המחקר לפרסום מדעי (בהתאם לסוג המחקר).

ד) חברי/ות הוועדה המלווה (בלימודי דוקטורט) יסייעו בייעוץ בגיבוש תכנית המחקר ובהערכת התאמתה למחקר לעבודת דוקטור, ייעצו עם התקדמות המחקר ויסייעו במידת הצורך ביישוב מחלוקות אקדמיות בין המנחה לסטודנט/ית.

ה) במקרים שבהם צפויה להיות מוענקת מלגה מקרנות מחקר אישיות של המנחה, על המנחה למסור לסטודנט/ית פירוט של גובה המלגה ומשך המלגה, וכן פירוט באשר לגובה המלגה שתוענק במקרה של זכיה במלגה מקרן תחרותית. המנחה יעודד את הסטודנט/ית להגיש בקשה לקבלת מלגות מקרנות תחרותיות.

4. מטלות שאינן קשורות למחקר

א) על המנחה להימנע מלהטיל על הסטודנט/ית מטלות שירות חיצוניות, שאינן קשורות, במישרין או בעקיפין, לעבודת המחקר של הסטודנט/ית.

ב) המנחה והסטודנט/ית רשאים/ות להסכים על העסקת הסטודנט/ית בפעילות אקדמית נוספת (למשל, בעזרה במחקר), וזאת תמורת שכר ובכפוף לכללים בדבר עבודה נוספת שקבועים בתקנון המלגות של האוניברסיטה, ובלבד שאין בעבודה הנוספת כדי לפגוע בקידום מחקרו/ה של הסטודנט/ית.

5. מחויבות הסטודנט/ית

א) על הסטודנט/ית להקדיש את מיטב מרצו/ה וזמנו/ה לביצוע העבודה המחקרית, תוך הקשבה להדרכת המנחה. על הסטודנט/ית לפעול בשיתוף פעולה הדוק עם המנחה, תוך כיבודו/ה, ולפעול בהתאם ללוח הזמנים שקבעו המנחה והסטודנט/ית להשלמת אבני-דרך בביצוע המחקר.

ב) על הסטודנט/ית לפעול בהתאם לכללי האתיקה של העשייה והדיווח המדעיים.

ג) על הסטודנט/ית לנהוג ביחסים של כבוד הדדי ושיתוף פעולה עם סטודנטים/יות אחרים/ות.

ד) על הסטודנט/ית להעמיד לעיון המנחה בכל עת את אוספי הנתונים ושאר סוגי הרישום המחקרי וחומרי ותוצרי המחקר; ואם שמדובר במחקר ניסויי במעבדה, להפקיד את אוספי הנתונים כאמור בידי המנחה עם סיום הלימודים לתואר מוסמך או דוקטור, לפי העניין.

6. היוועצות עם אחרים/ות

א) הסטודנט/ית רשאי/ת להיוועץ עם אחרים/ות, ובכלל זה עם חברי/ות הוועדה המלווה וחברי/ות סגל אחרים/ות בכל עניין שקשור למחקר.

ב) הסטודנט/ית רשאי/ת לפנות אל האחראי/ת על לימודים מתקדמים ביחידה האקדמית וראש/ת הרשות לתלמידי מחקר אחראים לשם קבלת סיוע בנושאים הקשורים להנחיה בעבודת המחקר.

7. זכויות יוצרים וקניין רוחני

א) בפרסומים מדעיים ובהרצאות בכנסים, ירשם שם הסטודנט/ית ברשימת המחברים/ות במקום הראוי לתרומתו/ה, בהתאם למקובל בתחום הרלוונטי. אם הפרסום אינו נושא את שם המנחה, תאוזכר הנחייתו/ה במקום הראוי, כמקובל.

ב) חלוקת זכויות יוצרים בפרסומים מדעיים, בפטנטים ובשאר נכסים אינטלקטואליים וכן בתמלוגים הנגזרים מהם, תעשה תוך התחשבות בנוהג בתחום המחקר הרלוונטי, בתרומת המנחה והסטודנט/ית למחקר ובכפוף להוראות האוניברסיטה בעניין זה.

8. שעות ביצוע המחקר

א) במדעים הניסויים, על סטודנט/ית שמקבל/ת מלגת מחייה מלאה להקדיש את מיטב מרצו/ה וזמנו/ה לביצוע העבודה המחקרית. בצד זאת, המנחה אינו/ה רשאי/ת לחייב את הסטודנט/ית להקדיש לפעילות המחקר (לרבות הוראה באוניברסיטה), במעבדה או מחוצה לה, מעבר ל- 42 שעות בשבוע. אין לחייב את הסטודנט/ית להקדיש זמן לפעילות מחקר בימי המנוחה הרשמיים, ויש להכיר בזכותו/ה של הסטודנט/ית לחופשה מפעילות המחקר של 21 ימים לפחות בכל שנה.

ב) סטודנטים/ות זכאים/ות לחופשה ב"תקופת הורות", בהתאם לכללים המפורטים בעניין זה בתקנוני האוניברסיטה.

9. הפסקת הנחייה והפסקת תשלום המלגה

א) הפסקת הנחיה אינה גוררת בהכרח הפסקת לימודים. החלטה על הפסקת לימודיו/ה של סטודנט/ית תעשה בהתאם להחלטת הרשויות המוסמכות לכך באוניברסיטה ולא על-ידי המנחה.

ב) סטודנט/ית רשאי/ת לעבור להנחיה על-ידי מנחה אחר/ת.

ג) המנחה רשאית להפסיק את ההנחיה בהתאם לנוהל הבא:

(1) על המנחה למסור לסטודנט/ית הודעה מוקדמת של לפחות חודשיים מראש על הכוונה להפסיק את ההנחיה ולפרט את הסיבות לכך, ולאפשר לסטודנט/ית הזדמנות נאותה להגיב להודעה.

(2) הפסקת ההנחיה אינה גוררת בהכרח הפסקת לימודים, אך המשך הלימודים מותנה באיתור מנחה חדש/ה. במקרים שבהם נמצא שיש לכך הצדקה, הגורם האחראי על לימודים מתקדמים ביחידה האקדמית רשאי לפעול לסייע לאתר מנחה חלופי/ת. במקרה של סטודנט/ית לתואר דוקטור, במקרים חריגים, אם נמצאה לכך הצדקה, ראש/ת הרשות לתלמידי מחקר, רשאי/ת להורות, לאחר היוועצות עם נציג היחידה האקדמית ברשות לתלמידי מחקר, כי הוועדה המלווה תחליף את המנחה.

ג) המנחה רשאי/ת להפסיק תשלום מלגה בהתאם לנוהל הבא:

(1) על המנחה למסור לסטודנט/ית הודעה מוקדמת של לפחות חודש מראש על הכוונה להפסיק או להפחית את המלגה שלא בהתאם לתנאים שעליהם סוכם מראש ולפרט את הסיבות לכך; על המנחה לאפשר לסטודנט/ית הזדמנות נאותה למסור את תגובתו/ה, לפני החלטת המנחה בעניין.

(2) שינוי משך תשלום המלגה או גובהה לעומת ההסדר שסוכם מראש בין המנחה לבין הסטודנט/ית, שאינו נלווה להפסקת ההנחיה, טעונים אישור של הגורם האחראי על לימודים מתקדמים ביחידה האקדמית, שיחליט בעניין לאחר שמיעת המנחה והסטודנט/ית.

10. משך הלימודים ומועד הגשת העבודה לשיפוט

א) המנחה והסטודנטית יפעלו להשלים את ביצוע המחקר ואת כתיבת עבודת המחקר בהתאם ללוח הזמנים הקבוע בתקנונים, כלומר בעבודת מוסמך עד שנתיים מתחילת הלימודים ובעבודת דוקטורט עד חמש שנים מתחילת הלימודים. "תקופת הורות" או הפסקת לימודים מאושרת אינן באות במניין משך הלימודים.

ב) קביעת נושא המחקר והיקפו יעשו בהתחשב בחובה להשלים את ביצוע המחקר בתוך מגבלת הזמן האמורה. ככלל, אלא אם נקבע אחרת מראש ביחידה האקדמית, היקף עבודות הגמר יהיה זה: עבודת גמר לתואר מוסמך אמורה להיות בהיקף דומה לזה של מאמר אקדמי אחד בתחום הרלוונטי (אף שלא נדרש בהכרח פרסומה בכתב עת); ועבודת דוקטורט אמורה להיות בהיקף דומה לזה של כשלושה מאמרים אקדמיים בתחום הרלוונטי (אף שלא נדרש בהכרח פרסומם בכתבי עת) או בהיקף של מונוגרפיה, הכול כמקובל בתחום המחקר.

ג) הארכת משך הלימודים תאושר במקרים חריגים בלבד. הבקשה תוגש לגורם האחראי על לימודים מתקדמים ביחידה. הבקשה תוגש במשותף על-ידי המנחה והסטודנט/ית, ובמקרה של חילוקי דעות ביניהם/ן, על-ידי כל-אחד/ת בנפרד.

(1) לימודי מוסמך במסלול מחקרי (עם תזה) יימשכו עד חמישה סמסטרים (שנתיים וחצי). על המנחה למסור לסטודנט/ית הערכה של מצב התקדמות המחקר לא איוחר מתום הסמסטר הרביעי ללימודים. האחראי על לימודים מתקדמים ביחידה רשאי/ת להתיר, לאחר אישור הדיקן, הארכה של עד סמסטר אחד לכל היותר להגשת העבודה, אם יש טעמים מיוחדים שמצדיקים זאת. הארכה מעבר לכך טעונה אישור הדיקן והרקטור, והיא תינתן במקרים חריגים בלבד, מטעמים שיירשמו.

(2) לימודי דוקטור יימשכו עד חמש שנים. האחראי על לימודים מתקדמים ביחידה רשאי להמליץ לראש/ת הרשות לתלמידי מחקר להאריך את משך הלימודים בשנה אחת, וראש/ת הרשות רשאי/ת להורות כך אם יש טעמים מיוחדים שמצדיקים זאת. הארכה נוספת טעונה אישור ראש/ת הרשות לתלמידי מחקר והרקטור, והיא תינתן במקרים חריגים בלבד, מטעמים שיירשמו.

ד) התעוררו חילוקי דעות בין המנחה לסטודנט/ית בשאלה אם העבודה מוכנה להיות מוגשת לשיפוט, רשאי/ת המנחה או הסטודנט/ית לבקש שהעניין יובא להכרעת האחראי על לימודים מתקדמים ביחידה (במקרה של עבודת מוסמך) או ראש/ת הרשות לתלמידי מחקר (במקרה של עבודת דוקטור). במקרים חריגים, הגורם הרלוונטי רשאי להורות, לאחר ששמע את המנחה ואת הסטודנט/ית והתייעץ/צה עם הדיקן/נית וכן, במקרה של עבודת דוקטור

, עם הוועדה המלווה ונציג/ת היחידה ברשות לתלמידי מחקר, כי העבודה תועבר לשיפוט ללא הסכמת המנחה, וזאת אם נמצא שיש לכך הצדקה מיוחדת.

11. שיפוט עבודת המחקר

א) המנחה תמסור/ימסור את חוות הדעת באשר לעבודה בתוך חודש לאחר השלמת המחקר.

ב) המנחה והסטודנט/ית ייוועצו ביניהם באשר להצעת מועמדים לשיפוט העבודה, תוך כיבוד בקשה של המנחה או של הסטודנט/ית שלא למסור את העבודה לשיפוט של חוקר/ת מסוים/מת.