עדכון שוטף - דצמבר 2019

22 דצמבר, 2019

 

English Version

שלום חברים,

אני מתנצל על העיכוב במשלוח עדכון שוטף, שנבע מעומס עבודה. פתיחת שנת הלימודים אופיינה בעיקר בהשלכות של הגידול יוצא הדופן במספר הסטודנטים ובהפעלת מערכת הכספים החדשה.

1. הוראה: כפי שכבר דווח, מספר הסטודנטים באוניברסיטה עלה בשיעור חסר תקדים. בתש"ף לומדים בשנה א' לתואר ראשון כ- 4,400 סטודנטים (לעומת 3,800 ב-תשע"ט, גידול של כמעט 16% בשנה אחת, ו- 3,700 ב-תשע"ח) ובסך-הכול לומדים כ- 12,000 סטודנטים לתואר בוגר, מהם כ- 5,300 במדעים העיוניים (בהר הצופים) וכ- 6,700 במדעים הניסויים. בשנה א' לתואר שני לומדים כ- 2,200 סטודנטים, ובסך הכול כ- 6,300 (לעומת כ- 6,000 אשתקד), מהם כ- 3,650 תלמידי מוסמך בהר הצופים וכ- 2,650 בשלושת הקמפוסים האחרים. לתואר שלישי לומדים כ- 2,200 דוקטורנטים (בדומה לשנה שעברה). יחד עם סטודנטים מחו"ל ואחרים, מונה קהילת הלומדים באוניברסיטה בתש"ף כ- 23,000 סטודנטים.

מטבע הדברים, אין הסבר אחד לעלייה הגדולה הזו בביקוש, אך אפשר לשער שבחלקה העלייה נובעת משיפור בשביעות הרצון של הסטודנטים מאיכות ההוראה ומן היחס של כולנו, סגל מינהלי ואקדמי כאחד, לציבור הסטודנטים. הדבר בא לידי ביטוי בתוצאות סקר שביעות הרצון השנתי, שנערך בחודש יוני 2019, בהובלת דיקן הסטודנטים.

תמצית הנתונים בממוצע אוניברסיטאי (התשובות בטווח מ- 1 עד 5: 1 – כלל לא מרוצה; 2 – מרוצה במידה מעטה; 3 – במידה בינונית; 4 – במידה רבה; 5 – במידה רבה מאד):

 

 

בוגר

מוסמך

 

2019

2018

2017

2016

2015

2019

2018

2017

2016

2015

שביעות רצון כללית

3.78

3.64

3.64

3.60

3.60

3.80

3.72

3.68

3.68

3.76

באיזו מידה תמליץ לחבר קרוב ללמוד באוניברסיטה העברית

3.79

3.64

3.60

3.60

3.64

3.77

3.72

3.64

3.64

3.72

שביעות רצון מחבריך ללימודים באוניברסיטה

3.96

4.12

4.16

4.16

4.24

4.01

4.16

4.12

4.16

4.16

 
השיפור בשביעות הרצון הכללית הוא בכמעט כל היחידות באוניברסיטה. לצד העלייה בשביעות הרצון הכללית, יש מקום לדאגה מן הירידה בשביעות הרצון מן החברים ללימודים, שנראית מובהקת על רקע היציבות בארבע השנים הקודמות. כמו העלייה בשביעות הרצון, גם הירידה בשביעות הרצון מן החברים ללימודים מתבטאת בכמעט כל היחידות.

בטבלה הבאה תמצית הנתונים בממוצע לכל פקולטה ובית-ספר עצמאי:

 

 

 

שביעות רצון כללית בחוג

רמה אקדמית

תרומת הלימודים לפיתוח מיומנויות חשיבה והרחבת הידע

יחס הסגל האקדמי כלפי הסטודנטים

זמינות ונגישות הסגל האקדמי

איכות ההוראה מרצים

איכות הוראת מתרגלים

שיטת ההערכה (מבחנים ועבודות)

מבחר קורסי בחירה

אתרי הקורסים

יחס סגל מינהלי כלפי הסטודנטים

משפטים

בוגר

4.07

4.00

3.94

3.71

3.99

3.79

3.70

3.19

3.69

3.83

4.22

מוסמך

3.93

3.84

3.81

3.94

3.94

3.82

-

3.73

3.25

3.70

4.27

סה"כ

4.05

3.98

3.92

3.74

3.99

3.79

3.70

3.26

3.63

3.81

4.23

רפואת שיניים

בוגר

4.13

4.00

3.77

3.78

4.00

3.62

3.91

3.42

2.72

3.46

4.36

מוסמך

3.85

3.97

3.82

3.46

3.64

3.78

-

3.07

2.42

2.61

3.92

סה"כ

3.99

3.99

3.80

3.63

3.82

3.70

3.91

3.25

2.59

3.05

4.14

מדעי הטבע

בוגר

3.93

3.98

3.94

3.84

4.03

3.55

3.88

3.33

3.34

3.65

4.10

מוסמך

4.07

3.74

3.70

4.00

4.20

3.61

-

3.50

3.19

3.38

4.28

סה"כ

3.95

3.93

3.89

3.87

4.06

3.56

3.88

3.37

3.30

3.59

4.14

מדעי הרוח

בוגר

3.85

3.79

3.79

4.08

4.21

3.91

3.95

3.72

3.25

3.63

4.21

מוסמך

4.21

4.23

4.20

4.36

4.44

4.36

-

4.14

3.08

3.74

4.42

סה"כ

3.91

3.87

3.87

4.13

4.25

3.99

3.95

3.80

3.21

3.65

4.25

חקלאות

בוגר

3.99

3.78

3.71

3.79

4.02

3.54

3.78

3.31

3.20

3.64

4.11

מוסמך

3.57

3.62

3.55

3.61

3.89

3.54

-

3.18

2.70

2.96

3.84

סה"כ

3.88

3.74

3.67

3.75

3.99

3.54

3.78

3.28

3.08

3.46

4.04

מנהל עסקים

בוגר

3.97

3.87

3.70

4.05

3.96

3.87

3.73

3.56

3.30

3.68

4.32

מוסמך

3.60

3.43

3.32

3.85

3.91

3.59

-

3.27

2.92

3.19

4.06

סה"כ

3.86

3.73

3.58

3.99

3.95

3.79

3.73

3.47

3.15

3.52

4.24

מדעי מחשב

בוגר

3.72

3.76

3.78

3.46

3.72

3.27

3.42

3.13

3.29

3.53

3.91

מוסמך

4.25

4.00

4.02

4.02

4.14

3.86

-

3.54

3.24

3.70

4.43

סה"כ

3.77

3.78

3.80

3.51

3.76

3.33

3.42

3.17

3.28

3.54

3.96

חינוך

בוגר

3.61

3.11

3.25

4.04

4.10

3.65

3.86

3.67

3.13

3.64

4.11

מוסמך

3.88

3.78

3.78

4.22

4.23

3.93

-

3.73

2.98

3.57

4.21

סה"כ

3.76

3.47

3.54

4.14

4.17

3.81

3.86

3.70

3.05

3.60

4.16

רפואה

בוגר

3.64

3.61

3.53

3.57

3.72

3.32

3.48

3.07

2.69

3.35

3.75

מוסמך

3.86

3.80

3.70

3.77

3.73

3.71

-

3.10

2.64

3.16

4.06

סה"כ

3.71

3.67

3.58

3.63

3.72

3.44

3.48

3.08

2.68

3.29

3.85

מדעי החברה

בוגר

3.62

3.53

3.51

3.76

3.91

3.57

3.65

3.31

3.33

3.64

4.05

מוסמך

3.97

3.73

3.78

4.11

4.22

3.94

-

3.62

3.18

3.67

4.35

סה"כ

3.69

3.57

3.56

3.83

3.98

3.65

3.65

3.37

3.30

3.64

4.11

עבודה סוציאלית

בוגר

3.58

2.99

3.08

3.80

4.02

3.26

3.26

3.30

3.47

3.68

4.29

מוסמך

3.53

3.21

3.29

3.99

4.08

3.62

-

3.36

3.00

3.63

3.92

סה"כ

3.55

3.13

3.22

3.92

4.05

3.49

3.26

3.34

3.14

3.64

4.05

כלל אוניברסיטאי

בוגר

3.80

3.72

3.69

3.79

3.96

3.59

3.70

3.35

3.26

3.61

4.08

מוסמך

3.88

3.74

3.71

3.98

4.08

3.82

-

3.50

2.99

3.44

4.17

סה"כ

3.82

3.73

3.70

3.84

3.99

3.65

3.70

3.38

3.19

3.57

4.10

 

 

שביעות הרצון משירותי המזכירות ממשיכה להיות גבוהה וראויה לכן להערכה רבה. לעומת זאת, שביעות הרצון של הסטודנטים בתחום "הרמה האקדמית" ותרומת הלימודים לפיתוח מיומנויות חשיבה, ממשיכה להיות נמוכה מן הרצוי (כ- 3.7 בממוצע). הסטודנטים חכמים ממה שנדמה לנו והם באים ללמוד אצלנו כדי שנאתגר אותם.

תמצית של תוצאות הסקר בכל אחד מן החוגים באוניברסיטה (מלבד חוגים שבהם מספר המשיבים לסקר היה קטן מ- 10), מובאת כאן. על אף שניכרת כאמור מגמת שיפור יפה בשביעות הרצון, התוצאות אינן אחידות ובלא מעט חוגים עוד עבודה רבה לפנינו. בבקשה עיינו בתוצאות הסקר ונסו להפיק מכך לקחים. לדיקנים ולדיקני המשנה נשלחו תוצאות הסקר המלאות, שם יש נתונים רבים נוספים, וניתן לקבלם באמצעות פנייה אליהם. בשבועות הקרובים יתקיימו מפגשים בכל היחידות באוניברסיטה, לדיון בממצאי הסקר ולבחינת דרכים להשתפר.

 

2. מודל ות"ת: חלק ניכר מתקציב האוניברסיטה, כ- 70% (למעלה מ- 1.5 מיליארד ש"ח בשנה) מקורו בהקצבת ות"ת, שכוללת רכיב בגין הוראה ורכיב בגין "תפוקות" מחקר. התקצוב מבוסס על מודלים שונים: בתחום ההוראה, התקצוב הוא לפי תחומי הלימוד, מספר הסטודנטים ו"מקדם ניצולת", שעיקרו שיעור הסטודנטים המסיימים בהצלחה את הלימודים באותו תחום. ההקצאה בתחום זה אינה על בסיס תחרותי. בתחום המחקר, התקצוב הוא תחרותי, שכן עיקרו חלוקה בין המוסדות של סכום נתון. תמצית של הישגי האוניברסיטה, ושל כל פקולטה ובית-ספר עצמאי, לפי מודל ות"ת, מובאת כאן (המסמך הוכן על-ידי היחידה לתכנון אסטרטגי בלשכת הנשיא).

אין הכרח למהר ולקרוא "ניאו-ליברליזם" ומילות גנאי אחרות בגין השאיפה להגביר את הניהול-מבוסס-נתונים באוניברסיטה. ברור שהישגי האוניברסיטה אינם באים לידי ביטוי מלא במודל ות"ת, ואיננו מתנהלים לפי מודל זה (למשל, בהקצאת התקציב ליחידות השונות, בקביעת מספר הסטודנטים בכל תחום ובמדיניות הגיוס של חברי הסגל וקידומם). בה בעת, הנתונים שבמודל ות"ת, שכוללים השוואה לאוניברסיטאות האחרות, מלמדים אותנו לא מעט על מצבנו היחסי בתחומים שנמדדים לפי מודל זה, ולא ננהג בחכמה אם נטמון את הראש בחול ונתעלם מן המגמות שעולות מן הנתונים.

בתחום ההוראה, האוניברסיטה שלנו מאופיינת במקדמי ניצולת נמוכים יחסית, בכל שלושת התארים. ראו פירוט בקובץ שאליו הקישורית לעיל. בתחום המחקר, ניכרת מגמת ירידה בחלקנו בעוגת התקצוב. בכמעט כל ההיבטים יש גידול בהיקף הפעילות שלנו, אך הגידול של המוסדות המתחרים היה בשיעור גבוה יותר.

רכיב מחקר

תשע"ג

תשע"ד

תשע"ה

תשע"ו

תשע"ז

תשע"ח

תשע"ט

תש"ף

קרנות תחרותיות

26.7%

26.4%

26.1%

25.8%

25.3%

26.8%

23.1%

22.1%

פרסומים

23.6%

23.9%

24.2%

23.6%

20.2%

20.3%

19.2%

19.0%

דוקטורנטים

18.4%

18.5%

18.8%

18.6%

17.4%

16%

16.2%

15.4%

העברת ידע

21%

20.4%

19.3%

18.3%

16.6%

14.4%

14.8%

17.6%

סך הכל

23.45%

23.34%

23.21%

22.75%

21.24%

20.15%

19.72%

19.5%

 

אנו צופים שיפור במנגנון הדיווח שלנו, ובחינה ביקורתית טובה יותר של נתוני ות"ת, כמובן לצד גידול של ממש בפעילות המחקרית שלנו, בדומה להישג שהשגנו בתחום ההוראה. גם כאן, בבקשה עיינו בקובץ ונסו להפיק מכך לקחים. לדיקנים ולדיקני המשנה נשלחו התוצאות המלאות, שם יש נתונים רבים נוספים, וניתן לקבלם באמצעות פנייה אליהם. בשבועות הקרובים יתקיימו מפגשים בכל היחידות באוניברסיטה, לדיון בהישג היחידות לפי מודל ות"ת ולבחינת דרכים להשתפר.

3. דוקטורט: בימים אלה השלימה את עבודתה ועדה שמונתה לבחון היבטים שונים של לימודי הדוקטורט באוניברסיטה ולאחר דיון במתמדת, יופצו ההמלצות להערות הסגל ויגובשו הסדרים חדשים.

החלק של הרשות לתלמידי מחקר שעוסק במדעים העיוניים יעבור בשבועות הקרובים לקמפוס הר הצופים, לשיפור השירות לתלמידי המחקר בתחום זה.

הנהלת האוניברסיטה ממשיכה במאמצים להגדלת הקרנות למלגות לתלמידים לתארים מתקדמים. במסגרת זו, ימים ספורים לפני מותה, הודיעה ברברה מנדל ז"ל, במסגרת מושב הוועד הפועל, על תרומה של קרן בסך 10 מיליון דולר, שמיועדת למלגות לתלמידי מחקר במדעי החברה ובמדעי הרוח. מלגות מקרן זו יצטרפו למלגות הנשיא ויוענקו כבר בשנת הלימודים הקרובה.

4. מערכת תומקס לבדיקת בחינות: בשנתיים האחרונות האוניברסיטה הטמיעה הדרגתית את מערכת תומקס לבדיקה מקוונת של בחינות, בהובלת צוות ההיגוי לטכנולוגיות הוראה ממוחשבות ב-יה"ל. לפרטים על המערכת ראו כאן. המערכת מאפשרת בדיקת בחינות מרחוק (גם בחו"ל), שיתוף בודקים ללא צורך בשינוע מחברות, ובאופן כללי משפרת את בדיקת הבחינות ומקצרת את זמן הבדיקה. בניסויים השתתפו מעל 200 קורסים מרוב יחידות האוניברסיטה (ובהם קורס שלימד הח"מ), והוקמו מרכזי סריקה (ברחובות ובגבעת רם). ההטמעה הייתה מוצלחת, ולמעלה מ- 90% מהמשתתפים העדיפו להמשיך להשתמש במערכת. זו מערכת שכבר פועלת במספר מוסדות להשכלה גבוהה בישראל.

לאור הצלחת הניסוי, החליטה ועדת נה"ל כי בדיקה מקוונת של בחינות תוחל מעתה בכל האוניברסיטה. תקנון נה"ל עודכן, ונקבע, בין היתר, כי בדיקה מקוונת היא ברירת המחדל;  והדיקן או מי שהוסמך על ידו רשאי לאשר כי בחינה תיבדק ידנית ולא באופן מקוון, אם יש לכך הצדקה אקדמית. בהתאם לכך, כבר בתקופת הבחינות הקרובה (סמסטר א תש"ף), כל המבחנים שהתשובות להם נכתבות בכתב יד יועברו אוטומטית לסריקה וייבדקו בצורה מקוונת בשרת תומקס. לקבלת פטור מבדיקה מקוונת יש לפנות למזכירויות ההוראה של הפקולטה/בית-הספר עד חודש מסוף הסמסטר (29.12.2019). הנחיות מפורטות יופצו ע"י יה"ל בשבועות הקרובים.

בצד זאת, נמשך הניסוי, שהחל בפקולטה למשפטים, למעבר לבחינות ממוחשבות (בחוות המחשבים ועל גבי מחשבים פרטיים, באמצעות התקנת תוסף מיוחד למניעת גישה לחומר שאינו מותר בשימוש בבחינה). לאחר השלמת תקופת הניסוי תיבחן הרחבתו ליחידות נוספות.

5. מערכת הכספים החדשה (ERP). הפעלת המערכת, בסמוך לפתיחת שנת הלימודים, הציבה אתגרים רבים לכל קהילת האוניברסיטה. התייחסות מפורטת לעניין זה תובא במכתב נפרד, מטעם פורום נמ"ר, שיופץ בימים הקרובים. כאן אני מבקש להודות לרבים מקרב אנשי המינהל באוניברסיטה, שעובדים באינטנסיביות שקשה לתאר בפרויקט הפעלת מערכת הסאפ, ולא תמיד זוכים להערכה לה הם ראויים. עם אלה נמנים לא רק האחראים הישירים על הפרויקט ואני הרשות למחשוב, אלא גם אנשי חשבות האוניברסיטה (ובראשם סמנכ"ל הכספים וחשבת האוניברסיטה), אנשי הרשות למו"פ (בהובלת מנהל הרשות ומנהלת היחידה הפיננסית) וצוות הרכש, שמובילים את הטמעת המערכת ואת הכנסת השיפורים הנדרשים בה.

בברכה, ברק