עדכון שוטף - אפריל 2020

30 אפריל, 2020

English Version

שלום לחברי/ות קהילת האוניברסיטה העברית,

אנחנו מקווים שהימים הקשים יותר של מגפת הקורונה מאחורינו, ואנו מתקרבים לחזרה לשגרה, עדיין בצל הקורונה. הנה עדכון קצר בכל הקשור לתכניות לקראת החזרה לשגרה.

ההוראה מרחוק כרוכה אמנם ביתרונות מסוימים, אך במקרים רבים אינה תחליף מלא למפגש האנושי בכיתות וברחבי הקמפוס. משום כך, האוניברסיטה העברית תבחן את האפשרות לחזור להוראה בכיתות, לפחות בחלק מן הקורסים, כאשר הכנסת והממשלה יתירו זאת. אנו פועלים לקבל היתר לחזור ללמוד וללמד שיעורי מעבדה ולימודים קליניים מוקדם ככל האפשר, והיחידות האקדמיות יעדכנו בנושא.

החזרה לשגרה בפעילות המחקרית אוניברסיטה כבר נעשתה, עם ההפעלה בהיקף כמעט מלא של מעבדות המחקר לאחר חופשת פסח. אנו פועלים לקבל היתר לעבודה במסגרת ה"תו הסגול", ועל-פי התכנון, ביום ראשון הקרוב, 3 במאי, צפויים לחזור לעבודה מרבית חברי הסגל המינהלי של האוניברסיטה. היחידות יעדכנו את העובדים. אנחנו פועלים לקבלת היתר להפעלת מרחבי למידה, חוות מחשבים וספריות בקמפוסים של האוניברסיטה, לרווחת ציבור הסטודנטים. כמו כן, כבר קיבלנו היתר לקיים בחינות בכיתות, תחת מגבלות בריאות הציבור. הדבר יאפשר לקיים את הבחינות שנותרו מסמסטר א' ואת החלק של הבחינות של סמסטר ב' שנשארו במתכונת הרגילה. היחידות האקדמיות יפרסמו מידע מפורט בנושא בימים הקרובים.

האוניברסיטה פתחה במגבית חירום, לגיוס תרומות בשלושה תחומים: הנהלת האוניברסיטה הקימה קרן מיוחדת לסיוע לסטודנטים. בימים אלה מוענקות כ- 800 מלגות סיוע, בסכום של 2,000 ש"ח לסטודנט. נקבעו גם הסדרים מיוחדים שנועדו לסייע לסטודנטים שמתגוררים במעונות. ארגון הסגל גייס תרומות מקרב חברי הסגל האקדמי לסיוע כספי לחברי הסגל המינהלי ולמי שמועסקים באמצעות ספקי שירותים. ועד העובדים וההנהלה גם פנו בקול קורא משותף לתרומת ימי חופשה של חברי הסגל המינהלי לטובת מי שנכפתה עליהם חופשה ארוכה. כמו כן, ידידי האוניברסיטה בארץ ובעולם, לצד קרנות פילנטרופיות וארגונים, תרמו עד כה קרוב ל- 15 מיליון דולר לקרן ייעודית שהקימה האוניברסיטה, שמיועדת למימון פעילות המחקר הענפה המתמקדת במשבר הקורונה. הפעילות של חוקרי/ות האוניברסיטה העברית בחזית המחקר בנושא זה מרשימה ביותר, ויש סיכוי ממשי לפריצות דרך משמעותיות בקרוב.

קהילת האוניברסיטה הצטיינה בתרומתה לחברה בימים הקשים שעברנו. בין היתר, בהובלת קבוצה מסורה של חברי/ות סגל וסטודנטים/ות בפקולטה לרפואה, למעלה מ- 20% מהבדיקות במדינה לאיתור הקורונה נעשו במעבדות האוניברסיטה העברית, בשיתוף עם בית-החולים הדסה (כ- 2,000 בדיקות ביום, מזה מספר שבועות רצופים). המרכז הלוגיסטי של מד"א בירושלים רבתי פועל כיום מקמפוס ספרא של האוניברסיטה, ומתקן "היבדקו וסעו" עבור תושבי מזרח ירושלים נמצא בחניוני האוניברסיטה בהר הצופים. מדעני/ות האוניברסיטה מילאו וממשיכים למלא תפקיד מרכזי בקביעת מדיניות הממשלה ובהצעת דיון ביקורתי על מדיניות הממשלה, תוך הגשמת חזון האוניברסיטה של מעורבות עמוקה בחיי הקהילה. ציבור הסטודנטים הצטיין, בחירום כמו בשגרה, בהושטת עזרה לרבים, ובהם תלמידי תיכון, אנשים עם מוגבלויות וקהילות מוחלשות.

תודה לכל קהילת האוניברסיטה על שיתוף הפעולה המצוין ועל ההסתגלות לתנאים המשתנים. 

בברכה,

אשר כהן, נשיא

ברק מדינה, רקטור

ישי פרנקל, סגן נשיא ומנכ"ל