check
עדכון שוטף | אוקטובר 2020 | לשכת הרקטור

עדכון שוטף | אוקטובר 2020

4 אוקטובר, 2020

 

English Version

שלום לחברי/ות הסגל,

לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"א, מספר עדכונים והצעות בתחום ההוראה, לצד מספר נושאים אחרים. 

א. הוראה מרחוק

1. שנת הלימודים תיפתח כידוע בהוראה ובלימוד מרחוק, באמצעות זום. אנחנו מקווים שבמהלך הסמסטר נוכל להתחיל ללמד בכיתות וממשיכים בהיערכות הטכנולוגית לכך. הכניסה לשיעורים ב-זום היא באמצעות קישור שבאתר הקורס במוּדל, שיש ליצור כבר כעת ("הוספת משאב או פעילות"; בחירה ב"זום"; ומשם לפני ההנחיות).

2. הוראה ולמידה בזום היא מאתגרת, ועל כולנו להיערך לכך. בין היתר, חשוב לגוון במידת האפשר את ההוראה, באמצעות שילוב דיונים בחדרי-דיונים בזום, משאלים, שילוב סרטונים קצרים ועוד. בסמסטר הזה יינתנו ציונים מספריים, ואנו נערכים לכך כבר כעת.

3. הכרחי שכל מורה י/תשלח לסטודנטים/ות בקורס מכתב קצר, בהקדם האפשרי ולפחות שבוע לפני פתיחת שנת הלימודים. במכתב יש לתאר את נושאי הקורס ואת צוות הקורס, וכן לעסוק בהיבטים של "תרבות הקורס" בעידן הזום. בין היתר, יש לדון בסוגיות הבאות (שנדונות גם להלן): פתיחת מצלמות, הקלטת השיעורים, אופן ההשתתפות במהלך השיעור וכדומה. זו גם הזדמנות להזכיר לסטודנטים שהתקשורת באוניברסיטה נעשית בעיקר בדוא"ל, לדון בחובת נוכחות בשיעורים ובצורך להימנע מפעולות מסיחות דעת בזמן השיעור ולהזמין את הסטודנטים לשיחות אישיות.

4. מצלמות: כמקובל באוניברסיטה העברית, גם בעניין זה של הפעלת מצלמות בזמן השיעור למורים/ות מוקנה חופש אקדמי לקבוע מדיניות, לרבות הסמכות לאסור על סטודנטים להשתתף בשיעור ללא פתיחת מצלמה. בצד זאת, לאוניברסיטה מדיניות כללית בנושא, שהיא בבחינת המלצה חזקה לחברי/ות הסגל, ואלה עיקריה: יש לשאוף להשגת התוצאה הרצויה של פתיחת מצלמות באמצעות שכנוע והסבר. יש לדון בחשיבות של פתיחת מצלמות (בתמצית: אין פגיעה בפרטיות – ניתן להפעיל רקע וירטואלי; הנימוס מחייב שהסטודנטים/ות יאפשרו למורה לראות אותם/ן מקשיבים ומגיבים לדברים; מצלמה פועלת מקטינה את החשש שהסטודנטים ייכנעו לפיתויי הסחת דעת בזמן השיעור; ועוד). כמו כן, על המורה לפטור סטודנט/ית מן החובה לפתוח מצלמה אם הוגשה בקשה מנומקת בעניין לפני השיעור, ובה טיעון סביר. אם הנימוק הוא היעדר ציוד, יש להפנות את הסטודנט/ית אל דיקנט הסטודנטים, שמספק חינם ציוד בהשאלה.

כמו בעניין ההקלטה שיידון מיד, יש לזכור את ההבחנה בין המדיניות הכללית לבין אכיפתה: האוניברסיטה העברית רואה בסטודנטים שותפים שווי-מעמד בלימוד ומעודדת חשיבה ביקורתית וספקנות. הפעלת מרות כלפי הסטודנטים עלולה לעמוד בסתירה לתפיסה זו. לכן, מוטב שלא לאכוף את הציות לכללי הנימוס בדבר פתיחת מצלמות בשיעור (בדומה גם, למשל, לחובת ההשתתפות בשיעורים), אלא להבהיר לסטודנטים/ות שאנו מצפים מהם/ן לנהוג באחריות ולהסביר את הטעמים למדיניות שלנו בנושא. בלי קיצורי דרך.

5. השתתפות אקטיבית בשיעורים: חשוב לעודד השתתפות אקטיבית בשיעור, במענה לשאלות שלנו ובשאילת שאלות והצעת הערות ודברי ביקורת. לצד האמצעי המסורתי של הצבעה (לוחצים על participants, ובחלון שנפתח, משמאל למטה, לוחצים על הצבעה (raise hand); יש ללחוץ שוב על הצבעה כדי לבטל את הבקשה להשתתף), הזום מאפשר דרכים נוספות. אחת מהן היא פרסום מסר בכתב (chat). כדי למנוע הסחת דעת בזמן השיעור, מוטב להגביל את הדיון בכתב לזמנים מוגדרים במהלך כל שיעור, אך לא מומלץ לאסור כליל על הסטודנטים לשלוח הודעות בשיעור. אפשרות אחרת, שמומלצת במיוחד, היא דיון בקבוצות (בחדרי דיון) במהלך השיעור. הדיון בחדרים מזמן אפשרות להיכרות עם חברים/ות לכיתה ולליבון חומר הלימוד, באמצעות דיון משותף בשאלה שנשאלת על-ידי המורה. כזכור, הניסיון מלמד שהדרך הטובה ביותר ללמוד היא "למידת עמיתים/ות", בזמן השיעור ומחוץ לשיעור (רבים בוודאי זוכרים את הסרטון הנהדר הזה). לבסוף, חשוב מאד לקיים באתר הקורס במודל פורום פתוח לדיונים בכתב על השיעור.

אגב, התובנה הכי חשובה עבורי כמורה להוראה טובה היא הצורך להקפיד לשאול את הסטודנטים שאלות טובות במהלך השיעור ולתת להם הזדמנות לחשוב עליהן ולהשיב להן בזמן השיעור. אין משוב טוב מזה למורה ולסטודנטים גם יחד.

6. הקלטות: לקח מרכזי של ההוראה בסמסטר שחלף הוא החשיבות המכרעת של זמינות הקלטות השיעורים. ההקלטות שיפרו את איכות הלמידה ואת שביעות הרצון של הסטודנטים מההוראה. הניסיון מלמד גם שהקלטת השיעורים והנגשת ההקלטה לסטודנטים לא פגעה בנוכחות בשיעורים ולא ידוע על מקרים שבהם נעשה שימוש לרעה בהקלטות. לאור כך שגם הסמסטר הנוכחי מתחיל בהוראה מרחוק, המדיניות שלנו נותרה ללא שינוי: יש להקליט את השיעורים (דבר שנעשה אוטומטית) ולהעמיד את ההקלטה לשימושם של הסטודנטים שלומדים בקורס. ההקלטות זמינות רק לסטודנטים שרשומים לקורס ויימחקו בסיום תקופת הבחינות, ולא יעשה בהן כל שימוש ללא הסכמת המורה.

ברוח ההבחנה שכבר הוזכרה בין המדיניות העקרונית לבין אכיפתה, נענינו לבקשת ארגון הסגל האקדמי הבכיר וקבענו כי מורה רשאי לקבוע שהשיעור לא יוקלט. לשם כך, מופיעה באתר כל קורס במוּדל הפנייה לכללים בדבר הגבלות על השימושים המותרים בהקלטות וכן הנחיות כיצד למנוע את ההקלטה (ההנחיות גם כאן). מהלך זה, ששאר האוניברסיטאות אינן שותפות לו, לא נובע מעמדה שההקלטות אינן חשובות להצלחת ההוראה, כאמור ההפך הוא הנכון; הדבר נובע מהכרה בכך שבאוניברסיטה העברית מכבדים את החופש האקדמי ופועלים על יסוד שכנוע והסכמה. זמינות ההקלטה היא קריטית ממש להצלחת ההוראה המקוונת גם בסמסטר הזה, וכפי שאנו מצפים מן הסטודנטים לנהוג בנימוס ובאחריות, חובה זו מוטלת, ביתר שאת, גם עלינו.

ב. עדכונים נוספים

7. קשר עם הקהילה: אנחנו ממשיכים בחיזוק הקשר של האוניברסיטה עם הקהילה. מהלך חשוב בהקשר זה הוא הסכם בין האוניברסיטה, מינהל החינוך בעיריית ירושלים ומרכז שוורץ-רייזמן, להקמת קמפוס מדעי ללימודי פיזיקה לתלמידי תיכון. בדומה למודל שכבר פועל ברחובות ובתל-אביב, ולראשונה בתוך קמפוס של אוניברסיטה ובשותפות עמה, כלל לימודי הפיזיקה בבתי הספר התיכוניים בירושלים יתקיימו במרכז שבקמפוס ספרא בגבעת רם, ובקרוב תושלם לשם כך בניית מעבדות מתקדמות. המרכז יפעל בתיאום עם האוניברסיטה העברית לנוער, שממשיכה להפעיל, בין היתר, את מרכז מעבדות בלמונטה. לכל אלה נוספת הפעילות של בית הספר היסודי הצומח כרמים, שפועל אף הוא בתחומי קמפוס ספרא.

8. תכנית ההנחיה האישית (מנטורים). נמשיך השנה בתכנית ההנחיה האישית שמעניקים חברי סגל לסטודנטים בשנה א לתואר בוגר. לתכנית חשיבות מיוחדת השנה, בשל הנסיבות הידועות, וזו קריאה לכל חברי הסגל ליטול בה חלק. כזכור, מדובר בפגישה אחת מדי סמסטר של המנחה עם כל סטודנט/ית בקבוצה של 4-5 סטודנטים, להיכרות אישית, לחיזוק המוטיבציה ללמוד ולחקור, להצעת עזרה ולאיתור בעיות מערכתיות שטעונות טיפול. עמדו בבקשה בקשר עם המזכירות לענייני הוראה ביחידה, לתיאום ההנחיה.

9. חברים חדשים באקדמיה הלאומית למדעים: ברכות חמות לדן מירון (ספרות עברית) ולשמחה עמנואל (תלמוד) על הצטרפותם לאקדמיה. עמם נבחרו שני חברים ממכון ויצמן (אורי אלון ויאיר רייזנר) וחברה אחת מאוניברסיטת תל-אביב (אניטה שפירא).

10. אנחנו ממשיכים בהשקעה הרבה, בהיקף של עשרות מיליוני ש"ח, לשיפור תשתיות המחשוב באוניברסיטה. לאחר השלמת מערכת הסאפ, החלה העבודה להקמת מערכת מחשוב חדשה לענייני הוראה ותלמידים. העבודה נעשית בהובלת האגף למחשוב והאגף למינהל סטודנטים, עם חברת BCI. במקביל לכך, נמשכות באופן מואץ העבודות להקמת מרכז החישובים האוניברסיטאי, שיספק תשתית למחשוב עתיר נתונים לכלל הקמפוסים.

11. המושב השנתי של חבר הנאמנים של האוניברסיטה, שנועד להתקיים בחודש יוני, נדחה לאוקטובר. לאחר שנכזבה התקווה שנוכל לקיימו בנוכחות פיזית, המושב יתקיים באופן מקוון, ב-25 ו-26 באוקטובר, והכול מוזמנים להשתתף. הפרטים והקישור יישלחו בעדכון הבא. שימו לב במיוחד לטקס הענקת תעודות הדוקטור, שיהיה (גם הוא בזום) ביום שלישי, 27 באוקטובר, בשעה 17:00. 

בברכה,

ברק מדינה, רקטור