עדכון לסטודנטים - הוראה בתשפ"א

22 יולי, 2020

English Version

باللغة العربية

סטודנטיות/ים יקרות/ים,

שנת הלימודים תשפ"א צפויה להיפתח ביום ראשון, 18 באוקטובר 2020. המסר הזה נועד לשתף אתכן/ם בתכניות שלנו באשר לאופן קיום הלימודים בסמסטר א' הקרוב.

כמו כולם, גם אנו עוקבים בדריכות אחר המאבק במגפת הקורונה. חוקרות וחוקרי האוניברסיטה מובילים מאמץ עילאי להבנת מנגנון הפעולה של הנגיף, כדי למצוא דרכים לחסן מפני הנגיף ולרפא את המחלה שהוא גורם. פעילות המחקר באוניברסיטה נמשכת כסדרה אך רק חלק קטן מן הבחינות מתקיים בקמפוס.

התכניות שלנו באשר לשנת הלימודים תשפ"א מבוססות על שתי הנחות יסוד: ראשית, התרחיש שנראה כעת סביר הוא שנוכל ללמד בקמפוס אך במגבלות באשר למספר המרבי של נוכחים באולם ובקמפוס. שנית, הוראה סינכרונית מרחוק (באמצעות זום) עדיפה על פני השבתת הלימודים או שיעורים מוקלטים (הוראה א-סינכרונית), אך אינה תחליף טוב מספיק להוראה בכיתות. לכן, עלינו לקיים שיעורים רבים ככל האפשר בקמפוס. שיקול זה חזק במיוחד באשר לסטודנטים/ות שטרם התנסו בלימודים אקדמיים ואינם/ן מכירים/ות עדיין את החברים ללימודים.

בהתאם לכך, המתווה העקרוני שגיבשנו, שיישומו מותנה כמובן במצב הבריאותי שישרור בתחילת אוקטובר ועלול לפיכך להשתנות, הוא זה:

1. חלק ניכר מן הלימודים בשנה א' לתואר בוגר יתקיימו בקמפוס. מרבית הקורסים הללו הם בקבוצות גדולות וסביר להניח שלא נוכל להתכנס באולם אחד לקיום שיעור בקבוצה גדולה. במידת הצורך, יופעל מתווה שבמוקדו חלוקה לקבוצות לימוד (של עד 50 סטודנטים), בהובלה משולבת של מרצים ועוזרי הוראה. ככלל, כל עוד הסיכון הבריאותי בעינו, השיעורים ישודרו (בשידור חי או יהיו זמינים בהקלטה) לשימושם של מי שלא יוכל להשתתף בהם.

2. בנוסף לקורסי שנה א' בבוגר, נשתדל ללמד בקמפוס קורסים שלא ניתן לקיים בהוראה מרחוק, ובכלל זה קורסי מעבדה, התנסות מעשית וכדומה וכן, במידה רבה ככל האפשר, קורסי חובה של שנה ב' לתואר בוגר. נשאף לקיים בקמפוס גם קורסים שבהם אמורים להשתתף עד 50 סטודנטים. אלה כוללים את קבוצות התרגול בקורסים גדולים, קורסי בחירה וקורסים אחרים. ניישם היבטים אלה במתווה ככל שהדבר יתברר להיות אפשרי, בהינתן האילוצים הרלוונטיים. לאור זאת, יתכן שבפתיחת שנת הלימודים מרבית הקורסים הללו יתקיימו באופן מקוון ורק בהמשך הסמסטר יחלו להתקיים בקמפוס.

3. קורסי אבני פינה ילמדו, לפחות בסמסטר א', במתכונת מקוונת (ולפיכך, ניתן יהיה להשתתף בהם ללא המגבלה הנובעת מריבוי הקמפוסים). כמו כן, סביר להניח שלפחות בשבועות הראשונים של סמסטר א' הקורסים האחרים, כלומר קורסים שמיועדים לשנים ב' ואילך בלימודי הבוגר וקורסים בלימודי המוסמך, שבהם אמורים להשתתף למעלה מ- 50 סטודנטים, יילמדו מרחוק, באופן מקוון. כך גם באשר לקורסים בתכניות בינלאומיות. בה בעת, יש הסתברות גבוהה לכך שבסמסטר ב' תשפ"א הלימודים יחזרו למתכונת רגילה ויתקיימו בקמפוס.

4. מעונות האוניברסיטה יעמדו לרשות הסטודנטים/ות. מומלץ להתגורר במעונות או בשכירות פרטית בעיר שבה הקמפוס (בירושלים או ברחובות), משום שגם אם חלק מן השיעורים יהיו מקוונים, יש תועלת רבה בלימוד משותף ובמפגשים חברתיים. גם הספריות, חוות המחשבים ומרחבי הלמידה יפעלו. הפעילות בקמפוס תמשיך להיעשות תוך הקפדה רבה על הנחיות משרד הבריאות, ובכלל זה מסירת הצהרת בריאות בכניסה לקמפוס (באמצעות יישומון ייעודי), הקפדה על עטיית מסכה, שנאכפת על-ידי צוותי אגף הביטחון שמוסמכים להטיל קנסות בגין הפרת הכללים, והגבלת התקהלויות ומספר הנוכחים בקמפוס, בהתאם להנחיות הרלוונטיות.

5. אנו נערכים ליישום המתווה האמור, ובמסגרת זו אנו נוקטים כבר כעת בשני צעדים עיקריים: ראשית, בתחום התשתיות, אנו מתקינים בכיתות נוספות מערכות שנועדו לאפשר שידור של שיעורים למי שלא יוכלו להשתתף בהם; ואנו משפרים את תשתיות האינטרנט האלחוטי בקמפוסים השונים. שנית, בתחום הפדגוגיה, היחידה להוראה ולמידה באוניברסיטה פיתחה סדנה מיוחדת לשיפור ההוראה מרחוק, ובשבועות הקרובים ישתתפו בסדנה כל המורים שצפויים ללמד בסמסטר א' תשפ"א, ובכלל זה הרחבת השימוש בשיטות הערכה חלופיות.

* * *

סמסטר ב' של שנת הלימודים תש"ף רצוף אתגרים, שמגיעים לשיאם בתקופת הבחינות. אנו פועלים כמיטב יכולתנו להבטיח את בריאותם של כל חברי קהילת האוניברסיטה העברית ולקיים לימודים ברמה האקדמית הטובה ביותר בישראל ובדומה למקובל במוסדות המובילים בעולם. אני מבקש להודות לכם, סטודנטים/ות יקרים/ות, על הסבלנות ועל הנחישות להתמיד בלימודים חרף הקשיים הרבים. עלינו להכיר במורכבות של המצב: יש לפעול לשם מזעור סכנת ההידבקות בנגיף והפצתו; ובה בעת, יש לפעול תוך ניהול מושכל של סיכונים.

מזכירויות החוגים, היועצים האקדמיים וצוות דיקנט הסטודנטים עומדים לרשותכם בכל שאלה, בקשת עזרה ושמיעת הצעות, וכך גם המוקד הטלפוני באגף מינהל הסטודנטים: טל' 02-5882888; ווטסאפ: 054-8820830. גם אני אשמח לקבל את עצותיכם ואת הערותיכם.

בשנת הלימודים תשפ"א, הבאה עלינו לטובה, נמשיך במאמצים לקיים באוניברסיטה העברית קהילה לומדת וחוקרת משותפת של הסטודנטים/ות הטובים/ות ביותר בארץ ושל סגל החוקרות והחוקרים שלנו. אנו שמחים על הבחירה שלכם/ן להיות חלק מקהילת האוניברסיטה העברית ומקווה שנעמוד בציפיות הגבוהות שלכם/ן. נתראה בקרוב!

בברכה,

ברק מדינה, רקטור