check
עדכון הוראה (קורונה) | לשכת הרקטור

עדכון הוראה (קורונה)

29 מרץ, 2020

 

שלום,

הנה עדכון קצר בעניינים שקשורים להוראה באוניברסיטה בתקופת החירום.

כידוע, האוניברסיטה פועלת בהיקף כמעט מלא. המעבר להוראה מקוונת נעשה ללא תקלות טכניות משמעותיות. תודה לעובדים/ות המסורים/ות שהביאו להשגת התוצאה המצוינת הזו, בעבודה מאומצת ומקצועית. תודה גם למורים/ות, שהשתתפו בסדנאות הדרכה ושיתפו פעולה באופן מלא עם האתגר של מעבר להוראה מקוונת.

ההוראה מרחוק כרוכה באתגרים פדגוגיים מורכבים. המורים הונחו לבחון התאמות הכרחיות בשיטות ההוראה ועצות מפורטות בעניינים אלה מובאות באתר ייעודי לכך ביחידה להוראה ולמידה. מומלץ מאד לקיים בכל קורס פורום תגובות במוודל. גם הלמידה מרחוק מחייבת התאמות ויוצרת לא מעט קשיים, והנחיות לסטודנטים מובאות כאן. בצד ההצלחה בקיום שגרת לימודים מרחוק, אנחנו מקווים שנוכל לחזור בהקדם להוראה מקרוב, על התקשורת הלא-מילולית שנלווית לה, שיחות החולין והחוויות החיוביות שנלוות למפגש אנושי.

לפי הוראות הממשלה ו-ות"ת, מועסקים רק כ- 30% מחברי הסגל המינהלי באוניברסיטה. הדבר יוצר עומס חריג על הצוות המצומצם שעובד/ות בתקופה זו במזכירויות לענייני הוראה וסטודנטים. על שאר חברי קהילת האוניברסיטה, סגל אקדמי וסטודנטים, לבטא התחשבות מיוחדת בכך, בדחיית בקשות שאינן דחופות למועד מאוחר יותר ובנטילת יוזמה בתחומים רלוונטיים.

עדכונים שוטפים:

1. חובת נוכחות בשיעורים: אין שינוי במדיניות בדבר חובת נוכחות בשיעורים, שכוללת חובת השתתפות פעילה בשיעור, לרבות הפעלת וידאו על-ידי הסטודנטים, בהתאם להנחיות המורה. כמו בימי שגרה, אופן האכיפה של חובת הנוכחות הוא עניין להכרעת המורה בקורס. בה בעת, על המורים/ות להיענות במידה רבה ככל האפשר לבקשות מנומקות להיעדר מן השיעור או שלא להפעיל וידאו בזמן השיעור.

2. אתיקה: ארגוני הסגל האקדמי הסכימו לכך שבתקופת החירום, השיעורים יוקלטו אוטומטית ויהיו זמינים לשימוש בלעדי של הסטודנטים הרשומים לקורס. כמו בימי שגרה, אין להפיץ הקלטות של השיעורים או צילומי מסך שלהם ואין להעבירם לאיש, בתמורה או ללא תמורה, ללא הסכמה מראש ובכתב של המורה. הפרת הוראה זו היא עבירת משמעת.

3. תקופת שינויים: תקופת השינויים, שבמהלכה ניתן לבטל הרשמה לקורסים ולהירשם לאחרים (בכפוף לקיומו של מקום פנוי בהם), הוארכה עד 4 באפריל 2020. בהמשך נבחן אם יש צורך בהארכה נוספת.

4. משך סמסטר ב': בשלב זה טרם הוחלט אם הסמסטר יסתיים כמתוכנן ב- 30 ביוני או יוארך בימים אחדים. ההחלטה בעניין צפויה בסמוך לאחר חופשת הפסח. נכון לעכשיו, אין כוונה לקיים לימודים של סמסטר ב' במהלך סמסטר הקיץ.

5. בחינות סמסטר א': בשל מצב החירום, מספר מצומצם של בחינות מועדי ב' ו- ג' של קורסים שנלמדו בסמסטר א' לא התקיימו כמתוכנן. הנהלת האוניברסיטה הנחתה את היחידות לפעול לצמצום הפגיעה בסטודנטים שאמורים היו להיבחן, באמצעות קיום בחינות בית, במקרים שבהם הדבר אפשרי; ובאמצעות בחירה, לפי שיקול הדעת של הפקולטות, בין דחיית מועד הבחינה לקיץ לבין מתן ציון עובר. הודעות בעניין זה יימסרו על-ידי הפקולטות.

6. קורסים של סמסטר ב' שטרם החלו: בעוד שכמעט כל הקורסים העיוניים נלמדים כרגיל, טרם החלה ההוראה בקורסים שכוללים התנסות מעשית, ובכלל זה הוראה קלינית, הכשרה מעשית וכן חלק ניכר מקורסי המעבדה. אנחנו מקווים שלאחר חופשת הפסח יהיו בידינו פרטים באשר למשך הצפוי של תקופת החירום, ובהתאם לכך נוכל להחליט על אופן השלמת הלימודים הללו, תוך מזעור הפגיעה בסטודנטים.

7. תמלול הרצאות: האוניברסיטה רכשה השבוע תוכנה ייעודית לתמלול אוטומטי של הרצאות, שתאפשר התאמה של ההרצאות המקוונות לאנשים עם מוגבלויות. יחידת הנגישות בדיקנט הסטודנטים פועלת להנגשת ההרצאות לסטודנטים שרשומים ביחידה. גם מרכז הלמידה לעיוור ממשיך לפעול בתקופת החירום.

8. סיוע כספי לסטודנטים: חלק ניכר מן הסטודנטים עובד לצד הלימודים, ובשל מצב החירום איבד את מקור הפרנסה, באופן שיוצר מצוקה כספית ניכרת, ולצדה לעיתים גם מצוקה נפשית. האוניברסיטה, שאף היא נדרשת להתמודד עם ההשלכות התקציביות החמורות של מצב החירום, פועלת לסייע לסטודנטים במידת האפשר. בין היתר, נקבעה הנחה של 15% בשכר הדירה במרבית המעונות לסטודנטים שמשלמים בעצמם את שכר הדירה; נקבעה מדיניות מקלה באשר לבקשות לדחיית מועדי התשלום של שכר הדירה במעונות ושל שכר הלימוד; ועוד. כמו כן, פתחנו במגבית חירום לגיוס כספים לקרן ייעודית, שתכליתה הענקת מלגות סיוע לסטודנטים שבמצוקה כספית. פרטים בדבר אופן הגשת בקשות לקרן יפורסמו בימים הקרובים. ציבור הסטודנטים מוזמן לפנות בנושאים אקדמיים-לימודיים אל ראש/ת החוג או הדיקן/נית; ובנושאים של סיוע כספי או אחר, התאמות לצרכים מיוחדים וכדומה אל דיקן הסטודנטים. מלגות המחייה ממשיכות להיות משולמת כרגיל, גם במעבדות שבהן לא ניתן להמשיך בשלב זה בפעילות המחקר.

עלינו להמשיך לגלות סבלנות ואורך רוח, ולעמוד בקשר שוטף עם היקרים לנו. בריאות טובה.

בברכה,

ברק מדינה