עדכון הוראה מרחוק

16 מרץ, 2020

English Version

שלום חברים/ות,

תודה על המשך ההיערכות להוראה מרחוק. אני מבקש לשתף במידע בעניין זה ולבקש מכם לנצל ביעילות את השבוע הקרוב להתכונן למהלך. בבקשה קראו בעיון.

1. צוות: במישור הטכנולוגי מובילים את ההתארגנות שלנו פרופ' רועי שנהר (כימיה), ראש היחידה לטכנולוגיות הוראה ב-יה"ל, ועמו שלומי ונטורה מאגף המחשוב; במישור הפדגוגי מובילה את ההכנות ד"ר מיכל רמות, ראשת היחידה להוראה מקוונת ב-יה"ל. הצוות הזה אחראי על מכלול ההיבטים ובבקשה עמדו עמו בקשר בנושאים השונים. 

2. מפגשי הדרכה (מרחוק) למורים: מפגשי ההדרכה פופולריים, והשתתפו בהם כבר כ- 300 מורים/ות. נמשיך בהם ככל שיהיה לכך ביקוש. ההרשמה מראש ובזמן ההדרכה כאן. התקלה שהתגלתה במערכת פנאופטו נפתרה. שתי בקשות של המדריכים: א) בבקשה קראו מראש את חומר ההדרכה שמופיע באתר הלמידה מרחוק. שאלות בנושאים שמוסברים במדריך פוגעות ביעילות מפגש ההדרכה ואינן מכבדות את זמנם של המשתתפים שטרחו וקראו לפני המפגש. ב) יש להקפיד לכבות את המיקרופון במהלך ההדרכה, ולהפעילו רק כאשר מבקשים למסור מסר למשתתפים. לצד מפגשי ההדרכה למורים, מופעל גם מרכז תמיכה לסטודנטים (בהובלת דליה אלב בן שטרית) ומתפרסם מדריך לסטודנט/ית.

3. מפגש הכנה (מרחוק) עם הסטודנטים: מומלץ מאד לקיים השבוע, ככל האפשר במועד הרגיל של השיעור במערכת, מפגש הכנה עם הסטודנטים. המפגש יכול להיות קצר, ותכליתו לבדוק את תקינות המערכת והתאמתה, להקשיב לסטודנטים ולהתכונן לשיעורים עצמם. זו הזדמנות להפנות סטודנטים שנתקלים בבעיות לקו "החם" באגף המחשוב.

4. הכוונה פדגוגית: צוות יה"ל פרסם באתר הלמידה מרחוק מסמך הכוונה פדגוגית. חשוב לעיין בו, הוא יכול לחסוך לכם זמן ולייעל את אופן העברת השיעור. עמדת הצוות היא שקיום הרצאה מלאה בשידור חי (הוראה סינכרונית) הוא אתגר קשה. משום כך, ההמלצה העיקרית של היא ללמד את השיעור במתכונת הידועה כ"כיתה הפוכה", שלפיה חלק מן השיעור (שני-שלישים לערך) הוא הרצאה מוקלטת וחלקו האחר דיון. החלק הראשון מוטב שיעשה בפנאופטו, שהיא תוכנה נוחה יותר להקלטה או באמצעות הקלטה של מצגת מדובבת, ויועלה מראש לאתר הקורס; ואילו החלק השני מוטב שייעשה בזום, והוא יוקדש לשאלות על החומר שתשאל המורה את הסטודנטים, שאלות של הסטודנטים ודיון. מסגרת כזו צפויה לאפשר "כניסה" חלקה יותר לעולם ההוראה מרחוק וגם תספק גיבוי אם תהיה תקלה טכנית (התקלה הנפוצה היא בחיבור לאינטרנט), שתשבש את השיעור ה"חי". מטבע הדברים, זו רק המלצה, אך זו המלצה חזקה.

5. למידה מניסיון: בית-ספר רוטברג לתלמידי חו"ל כבר התנסה השבוע בהוראה מרחוק, במערכת זום. הניסיון מוצלח למדי. לקחים עיקריים: א) יש למנות מנהל/ת פרויקט ההוראה מרחוק בכל חוג, שיפעל בתיאום עם המזכירות לענייני תלמידים, יה"ל ואגף המחשוב, וסייע למורים; ב) הכרחי לספק למורים שירותי הטמעה בזמן אמת (אף זו סיבה לקיים שיעור הכנה עוד השבוע). רבים מן המורים ברוטברג נדרשו להתמודד עם קשיים טכניים בתחילת השיעור, וקיבלו סיוע בטלפון מהצוות ביחידה, שלמד היטב את המערכות וסיפק תמיכה טכנית. בלעדי התמיכה הטכנית הזו בתחילת השיעור, סביר להניח שהניסיון היה נכשל. מתאמי המחשוב הם גורם קריטי לתהליך והכרחי לתגבר אותם, בעזרת עוזרי ההוראה בקורס וכן סטודנטים שיש לגייס כבר השבוע ולהכשירם לתפקיד. על המורים ליצור קשר עם ראש/ת החוג כדי לקבל את פרטי המטמיעים שאליהם ניתן לפנות בעת תקלה. 

תודה רבה על ההתגייסות ללמד, באופן זמני, מרחוק. במה פתוחה להחלפת דעות בנושא היא רשת hujipar@listserver.huji.ac.il

בברכה, ברק