מתווה הבחינות בסמסטר א' תשפ"א | מכתב הרקטור

28 דצמבר, 2020

 

English Version

שלום לסטודנטיות ולסטודנטים באוניברסיטה העברית,

   הנדון: מתווה בחינות סמסטר א' תשפ"א באוניברסיטה העברית בירושלים

האוניברסיטה העברית נערכת לקיים בחינות בסוף סמסטר א' תשפ"א, במתכונת שתוודא הגנה על בריאותם של הסטודנטים ושל חברי הסגל המינהלי והאקדמי, לצד שמירת על טוהר הבחינות ומתן ציונים מספריים. המורים/ות ינקטו מאמצים מיוחדים ליצירת בחינות תקפות ואמינות.

הערה בעניין הפעילות בתקופת הסגר (השלישי): הפעילות במעבדות המחקר נמשכת כסדרה, במגבלות התו הסגול (אין צורך ב"אישורי מעבר"), והספריות ממשיכות להיות פתוחות, כדי לשמש מרחבי למידה לצורך למידה מקוונת מן הקמפוס. לא נוכל לצערנו להמשיך בקיום שיעורי מעבדה ושיעורים מעשיים אחרים בקמפוס ובמידת האפשר הם יתקיימו לעת עתה באופן מקוון.

אנחנו מודעים לכך שהלימודים בסמסטר זה מאתגרים. בצד ההשקעה הרבה בהוראה מיטבית, הקושי שלכם/ן להיפגש וללמוד יחד פוגע באיכות הלמידה, ואליו נוספים החרדה עקב המגפה והקשיים הכלכליים. המורים/ות הונחו להימנעו ככל האפשר משימוש בהסדרים שעלולים לפגוע באפשרות של הסטודנטים/ות לבטא כראוי הישגים לימודיים; והתבקשו לנקוט מאמצים מיוחדים בכל הקשור להכנת הסטודנטים/ות לבחינה, ובכלל זה: קיום מפגשי חזרה מיוחדים לפתרון בחינות משנים קודמות ועידוד מפגשים של הסטודנטים/ות ללימוד משותף. תודה על שיתוף הפעולה שלכם/ן ובהצלחה רבה בבחינות!

א. הקדמה

1. הבחינות יתקיימו מ- 24 בינואר ועד 11 במרץ 2021. לפי הכללים שקבעה הממשלה (וממשיכים להיות בתוקף גם במהלך הסגר השלישי), לצד חובת עטית מסכה, שמירת מרחק וחובת בידוד, מותר לקיים בקמפוס "בחינות בשיעור שלא יעלה על 10% מכלל הבחינות האמורות להתקיים במוסד בתקופת תוקפן של תקנות אלה". האוניברסיטה נערכת לאפשרות שניתן יהיה לקיים לפחות חלק מן הבחינות בקמפוס וגם לאפשרות שכל הבחינות יהיו מקוונות.

ב. בחינות בקמפוס

2. היחידות האקדמיות יפרסמו, עד 31 בדצמבר 2020, את רשימת הבחינות שמתוכננות להתקיים בקמפוס, בהנחה שהתקנות שיהיו בתוקף יתירו זאת. אם לא יתאפשר לקיים בחינות אלה בקמפוס, הן יתקיימו באופן מקוון והודעה בעניין תימסר בהקדם האפשרי.

3. בבחינות בקורסים שנלמדו בסמסטר א' תשפ"א שייערכו בקמפוס יחולו ההסדרים המיוחדים הבאים:

א) סטודנטים שיידרשו לפי כללי משרד הבריאות להיות בבידוד בשל מגפת הקורונה במועד הבחינה (לרבות פיתוח תסמינים שמעוררים חשד להידבקות במחלה שגורם הנגיף), ולכן לא יוכלו להגיע לקמפוס כדי להיבחן במועד א' או במועד ב', וכן סטודנטים שמתגוררים עם מי שמצוי/ה בסיכון גבוה ולא התחסן/נה עד למועד הבחינה ולכן לא יוכלו להגיע לקמפוס כדי להיבחן במועד א' ובמועד ב', יהיו זכאים להיבחן במועד מיוחד, אם יגישו למזכירות הפקולטה אישור, חתום על-ידי רופא/ה, ובו פירוט הנסיבות הרפואיות שמנעו הגעה לבחינה.

ב) סטודנטים שבשל נסיבות רפואיות אישיות מיוחדות מצויים בסיכון לסיבוכים אם יחלו בקורונה וטרם התחסנו, רשאים להגיש בקשה מפורטת בעניין ליחידת הנגישות בדיקנט הסטודנטים, עד 7 בינואר 2021. מי שיקבלו אישור לכך מיחידת הנגישות, יהיו זכאים להיבחן בבחינה מקוונת ביום ובשעה של הבחינה בקמפוס. הבחינה המקוונת תתקיים בתנאים המפורטים בסעיף 7 להלן.

ג) סטודנטים שאינם אזרחי ישראל, שישהו בחו"ל במועד הבחינה, יהיו זכאים להיבחן בבחינה מקוונת ביום ובשעה של הבחינה בקמפוס. לשם כך יש להגיש בקשה למזכירות הפקולטה, עד שלושה שבועות לפני מועד הבחינה הראשון. הבחינה המקוונת תתקיים בתנאים המפורטים בסעיף 7 להלן.

4. במהלך הבחינה, על הסטודנטים ועל כל מי שנוכח באולם הבחינה לעטות מסיכה. ייערך רישום של מפת הישיבה בכיתה, כך שאם אחד הנבחנים יתברר להיות נשא של הנגיף, אפשר יהיה להודיע למי שישב בסמוך לו על הצורך להיבדק ולשהות בבידוד. יינקטו אמצעים שיבטיחו הימנעות מהצטופפות בכניסה וביציאה מהכיתה, ובכלל זה, בסיום הבחינה, היציאה מהאולם תיעשה לפי שורות.

5. בחינה שהתקיימה במועד א' בקמפוס עשויה להתקיים במועדים האחרים במתכונת מקוונת ולהפך, אם כך יתחייב או יתאפשר בעקבות שינויים בהנחיות משרד הבריאות שיהיו בתוקף במועדי הבחינות.

ג. בחינות מקוונות

6. ההוראות המפורטות להלן עניינן בחינות שאינן מוגדרות "בחינות בית"; ההוראות בעניין בחינת בית, שבה משך הזמן להגשת המטלה הוא מעל 72 שעות ואשר דינה כמטלה בכתב, קבועות בתקנון נה"ל.

7. ככלל, הבחינות שייערכו באופן מקוון יתקיימו במתכונת הבאה:

א) הבחינות יערכו באמצעות תוכנת הבחינות ב- ExamMoodle.

ב) פקולטה רשאית לקבוע שהנבחנים יפעילו את מצלמת הטלפון הנייד (בלבד או בנוסף למצלמת המחשב) ויתחברו באמצעות תוכנת זום לשם בקרה בזמן הבחינה. המצלמה תמוקם כך שניתן יהיה לראות את פלג הגוף העליון של הנבחן ואת שולחן העבודה הכולל את מסך המחשב. היחידה האקדמית תודיע לסטודנטים/ות על ההסדרים המיוחדים שיוחלו בבחינות המקוונות ביחידה.

ג) בחלק מן היחידות האקדמיות, בחינות ייעשו תוך שימוש בתוכנה שמונעת כניסה ליישומים אחרים במחשב, פתיחת קבצים או גלישה לאתרים (SEB) או בתוכנה שמאפשרת גם איסוף מידע על מהלך הבחינה (תומקס). השימוש בתוכנה נעשה באופן מידתי, ורק במקרים שבהם יש יסוד סביר להניח שאמצעי הבקרה האחרים לא יספיקו. התוכנות יסופקו על-ידי האוניברסיטה. התוכנות נבדקו ונמצא שאינן חודרת למחשב האישי ואינן מאפשרות איסוף מידע (SEB) או אינן מאפשרות מידע שאינו קשור לבחינה (תומקס). מידע על מהלך הבחינה יימחק בתוך שבועיים ממועד הבחינה, אלא אם יתברר חשד לפגיעה בטוהר הבחינה. היחידה האקדמית תודיע לסטודנטים/ות מראש באילו קורסים יעשה שימוש בתוכנה ובאיזו תוכנה (אם בכלל) ייעשה שימוש. ביחידה אקדמית שבה תופעל תוכנה תתקיים בחינת-דמה קצרה, שתכלול שימוש בתוכנה, לצורך תרגול; ההשתתפות בבחינת הדמה היא חובה, והיא תנאי להיבחן. יתקיים גם מפגש הסברה למענה לשאלות על התוכנות.

8. סטודנטים שלא יוכלו להיבחן בתנאים האמורים בסעיף 7 לעיל (למשל, בשל היעדר מקום מתאים להיבחן בו מחוץ לקמפוס או בשל התנגדות להתקנת התוכנה), יהיו רשאים להיבחן בקמפוס, ככל שהתקנות שיהיו בתוקף יתירו זאת. בכפוף לזמינות עמדות מחשב בקמפוס, הבחינה בקמפוס תהיה במתכונת מקוונת, בדומה לזו שבה יתקיים המבחן למי שנבחנים מרחוק. הזכאות להיבחן במתכונת מקוונת בקמפוס מותנית בהגשת בקשה למזכירות החוג להיבחן בקמפוס, לפחות שבועיים לפני מועד המבחן. אם התקנות לא יאפשרו להיבחן בקמפוס גם על בסיס אישי בשני מועדי הבחינה הרגילים, סטודנטים כאמור יהיו זכאים להיבחן במועד מיוחד לאחר הגשת בקשה מנומקת בנושא למזכירות החוג.

9. הכללים שחלים על בחינות שמתקיימות בקמפוס יחולו גם על בחינות מקוונות, ובכלל זה, איסור להשתמש בטלפון בזמן הבחינה (אלא לצורך צילום, כאמור לעיל), איסור לדבר בזמן הבחינה לכל מטרה שהיא, איסור לגלוש לאתרי אינטרנט או להיעזר בכל חומר שהוא שלא אושר מראש והסדרים נוספים שתקבע הפקולטה ויפורסמו מראש. הנבחנים רשאים לשאול את המורה שאלות הבהרה באמצעות כתיבת מסר קצר שמופנה למורה בלבד (ולא לשאר הנבחנים) דרך ערוץ הצ'אט הפרטי שקיים בסביבת הבחינות במודל. כמו כן, הכללים בתקנון נה"ל באשר לעריכת בחינות יחולו, בשינויים המחויבים, גם בבחינות מקוונות, ובכלל זה: זמינות המורה במהלך הבחינה למענה לשאלות הבהרה, התאמות בזמן הבחינה לאנשים עם מוגבלויות והארכת זמן לזכאים לכך ועוד.

10. אם תתרחש תקלה שבגינה תימנע האפשרות של כלל הנבחנים להשלים בחינה במועד כלשהו, רשאי החוג לקבוע, באישור הדיקן, מועד בחינה חלופי בסמוך למועד הבחינה המקורי, אך תינתן לנבחנים גם האפשרות לבחור להיבחן במועד המיוחד, במקום במועד החלופי. אם תתרחש תקלה מקומית, שבגינה תיפגע האפשרות של נבחן/נת מסוים/מת להשלים את הבחינה, יבחן המקרה לפי מכלול הנסיבות שלו ובמידת הצורך תתאפשר היבחנות במועד מיוחד.

ד. הודעות לסטודנטים

11. היחידות אקדמיות ישלחו בימים הקרובים הודעה לסטודנטים, ובה פירוט הסדרי הבחינות המקוונות ופרטי הבחינות שמתוכננות להתקיים בקמפוס.

אתם/ן מוזמנים/ות לפנות בשאלות ובהצעות בכל נושא שקשור לבחינות אל ראש/ת החוג או הדיקן/נית, ובמידת הצורך גם אל לשכת הרקטור (rector@savion.huji.ac.il).

בהצלחה בבחינות ובריאות טובה.

ברק מדינה, רקטור