check
מכתב עדכון לסטודנטים - יולי 2019 | לשכת הרקטור

מכתב עדכון לסטודנטים - יולי 2019

30 יוני, 2019

 

 

שלום לסטודנטים/ות,

ברכותיי לרגל סיום שנת הלימודים תשע"ט ובהצלחה בבחינות. מומלץ לשקול ללמוד לבחינות בקבוצה. הספריות הרבות באוניברסיטה משמשות, לצד תפקידן המסורתי, גם כמרחבי למידה (הספרייה המרכזית בהר הצופים פתוחה כעת גם בימי שישי) וכדאי לנצל זאת. בהצלחה!

הנה כמה עדכונים על הנעשה באוניברסיטה העברית.

1. תעודת הוראה: בבית הספר לחינוך של האוניברסיטה מופעלת התכנית ללימודי הוראה, שבוגריה זכאים לתעודת הוראה. תעודת הוראה היא תנאי לקבלת רישיון הוראה מטעם משרד החינוך. המחלקה ללימודי הוראה מכשירה מורים במקצועות הנלמדים בבתי הספר העל-יסודיים (כיתות ז'-י"ב) במגוון תחומים דיסציפלינאריים במדעי הטבע, במתמטיקה, במדעי הרוח, במדעי החברה ובהוראת שפות. הלימודים במחלקה ללימודי הוראה משלבים התנסות בהוראה מודרכת עם קורסים בנושאי חינוך כלליים, באוריינות מחקר בחינוך והוראה ובפדגוגיה ומתודיקה. מתקבלים סטודנטים (או בוגרים) שלומדים בהיקף של לפחות חוג (במתכונת דו-חוגית) בתחום הרלוונטי. האוניברסיטה מבקשת לעודד אתכם/ן, סטודנטים/ות יקרים/ות, ללמוד לימודי הוראה לצד הלימודים לתואר בוגר (או מוסמך), ולפיכך נקטנו בשורה של צעדים, ובהם: (1) אפשרות להשתתף בתכנית החדשנית "אקדמיה כיתה"; (2) שלושה מן הקורסים בלימודי הוראה מוכרים כקורסי אבני פינה, ולפיכך לימוד קורסים אלה באבני פינה מקנה פטור מהם בלימודי הוראה; (3) הלימודים נמשכים שנתיים, לרוב במתכונת של יום בשבוע, ואפשר לכן לשלבם לצד הלימודים לתואר; חלק מן הלימודים מתקיימים גם בקמפוסים שמחוץ להר הצופים. (4) שכר הלימוד הכולל בגין לימודי הוראה הוא בגובה שכר הלימוד לשנה אחת של לימודי מוסמך (כ- 14,000 ש"ח, כלומר מחצית מכך בכל אחת משתי שנות הלימוד). כדי לעודד לימודים לתעודת הוראה, שמרחיבים את אפשרויות התעסוקה בעתיד, וכדי לחזק את מערכת החינוך, מוצעת למועמדים מתאימים, שיחלו ללמוד ב-תש"ף לימודי הוראה במקביל ללימודים לתואר בוגר באוניברסיטה העברית, מלגה בגובה מחצית שכר הלימוד לתעודת הוראה (כ- 7,000 ש"ח, כך ששכר הלימוד הוא כ- 3,500 ש"ח בכל אחת משתי השנים). התנאים לקבלת המלגה מפורטים באתר היחידה ללימודי הוראה.

2. פעילות חברתית: ציבור הסטודנטים באוניברסיטה מצטיין בפעילות חברתית. בשנת הלימודים תשע"ט השתתפו כ- 700 סטודנטים/ות לתואר בוגר/ת במגוון של קרוב ל-100 תכניות התנדבות שבגינן מוכר פטור של 2 נ"ז, וזאת לצד מאות סטודנטים/ות נוספים/ות שהשתתפו במגוון פעולות התנדבות אחרות. מבין מאות המצטיינים/ות בפעילות חברתית, נבחרו ארבעה סטודנטים שזכו להוקרה בטקס שנערך בשבוע שעבר:

א) כרמית לוי, תלמידה לתואר דוקטור במחלקה לאנטומולוגיה, הפקולטה לחקלאות: כרמית מנהלת בהתנדבות זה שלוש שנים חנות יד שניה במזכרת בתיה. הכנסות החנות חוזרות לקהילה: מלגות לסטודנטים, פרויקט מנהיגות צעירה, רכישת ציוד רפואי לנזקקים ועוד. ביגוד מתאים וספרים נתרמים לעמותות שונות (כגון בגדים למען ילדי מבקשי מקלט, ספרים למחלקה האונקולוגית בבי"ח קפלן, שמיכות לעמותות צער בעלי חיים, ועוד). כרמית, שפועלת בהתנדבות מלאה, מנהלת צוות מתנדבים שכולל כעשרים סטודנטים.

ב) יוסף פארג', תלמיד לתואר דוקטור במכון לכימיה, הפקולטה למדעי הטבע: יוסף יזם והקים בהתנדבות, יחד עם תמים סעד וסמאח ח'יר, את התכנית Wamda-Tech. התכנית מסייעת לפיתוח יזמות ומנהיגות במרחבים הטכנולוגי, העסקי והחברתי בקרב סטודנטים מהחברה הערבית והדרוזית. במסגרת התכנית הוקמו כבר שלושה סטרטאפים. יוסף גם הדריך בהתנדבות תלמיד תיכון, בתכנית אלפא לתלמידי תיכון מצטיינים במסגרת האוניברסיטה העברית לנוער, שזכה במקום הראשון בכימיאדה הארצית ובתחרות המדענים הצעירים.

ג) יוני יהב, תלמיד לתואר דוקטור בבית ספר מנדל ללימודים מתקדמים במדעי הרוח: יוני מנהל בהתנדבות, יחד עם עבדאללה חמדן, את פרויקט "שכנות טובה" של בית-ספר מנדל, שבמסגרתו מתארחים באוניברסיטה 60 תלמידי תיכון מהכפר עיסאוויה. ילדי עיסאוויה משתתפים בסיורים למוסדות תרבות בירושלים, מבקרים במעבדות האוניברסיטה, באוספי הטבע של האוניברסיטה ומשתתפים במגוון פעילויות חינוכיות. הפרויקט נועד לקרב בין תושבי הכפר לבין האוניברסיטה ולעודד את הילדים ואת הוריהם להגיע ללימודים באוניברסיטה. הפרויקט זוכה לפופולריות רבה.

ד) רחלי חזון טסלר, תלמידת מוסמך בתכנית ללימודי תרבות, הפקולטה למדעי החברה: רחלי פועלת בתחום התיאטרון הקהילתי, שבו היא מובילה בהתנדבות פעילות עם קבוצות נוער בסיכון, עולים חדשים, אסירים ומכורים לסמים. המופעים, שמתקיימים במרחב הציבורי, מבוססים על חוויותיהם של המשתתפים, והצליחו לחולל שינוי חיובי. רחלי עוסקת גם במגוון פעילויות שנועדו לשלב בין קהילות, מרחבים ציבוריים ואמנות ותרבות. בין היתר, היא נמנית עם מובילי "צעדת הקהילות" שמתקיימת ביום ירושלים בפארק המסילה, אירוע שבו משתתפים אלפי ירושלמים ומציינים את המגוון והרב-תרבותיות שבעיר; היא אחת ממייסדי "מיזם נקודת מפגש" לזכרה של שירה בנקי ז"ל, שנרצחה בעת שהשתתפה במצעד הגאווה בירושלים, מיזם שבמסגרתו מתקיימים מעגלי שיחה בכיכר ציון; היא מובילה את האירוע "איכה יוצרים שיחה", שמקיים מעגלי שיחה בליל תשעה באב בעשרות מוקדים במרחב הציבורי בעיר. רחלי יזמה גם את תכנית "שתינו", שמחברת בין 140 תלמידות תיכון לכ-70 אימהות יחידניות בירושלים.

יחידת דיקן הסטודנטים, שבה היחידה למעורבות חברתית, מרכזת את הפעילות בנושא. לא כדאי לוותר על ההזדמנות לתרום מזמנם/ן ומכישוריכם/ן. החל משנת הלימודים הקרובה, יוענקו, לצד פרס הדיקן ופרס הרקטור לסטודנטים מצטיינים בלימודים, גם פרס דיקן ופרס הרקטור לסטודנטים מצטיינים בתרומה לחברה.

3. מרכז היזמות והחדשנות. המרכז החל לפעול השנה ויש בו מגוון רחב של פעילויות, לרבות קורסים אקדמיים, תכניות יזמות ועוד. מומלץ להירשם כאן, לקבלת עדכונים על פעילויות המרכז, שהוא חלק חשוב מן השירות שאנו מציעים לכם/ן (אנחנו ממשיכים להשתדל לצמצם את מספר ההודעות שנשלחות אליכם/ן...).

4. פרסים לחוקרי/ות האוניברסיטה. שני חברי סגל זכו השנה בפרס ישראל – אמנון בן-תור (ארכיאולוגיה) ואהרן ממן (לשון עברית); ועוד חמישה זכו בפרס א.מ.ת. – ינון בן-נריה, ממרכז לאוטנברג לאימונולוגיה וחקר הסרטן, מכון ישראל-קנדה למחקר רפואי בפקולטה לרפואה, בתחום מדעי החיים, ביו-רפואה; דוד וינפלד, מהחוג לספרות עברית, הפקולטה למדעי הרוח, בתחום תרבות ואמנות, תרגום שירה וספרות; צבי פירן, ממכון רקח לפיזיקה, הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע, הוא בתחום מדעים מדויקים, פיזיקה וחלל; אבנר דה-שליט, מהמחלקה למדע המדינה בפקולטה למדעי החברה, בתחום מדעי החברה, מדעי המדינה ואסטרטגיה; ובנימין זאב קדר מהחוג להיסטוריה, הפקולטה למדעי הרוח, בתחום מדעי הרוח , היסטוריה כללית. הבחירה בחוקרי האוניברסיטה כזוכים בכל אחד מחמשת התחומים שבהם הוענק השנה פרס א.מ.ת., ובסך הכול חמישה מבין אחד-עשר הזוכים, היא ביטוי נוסף למעמד האקדמי המוביל של האוניברסיטה שלנו.

אנו פועלים נמרצות לשיפור התנאים באוניברסיטה, בתחום הבינוי, בהשגת מקורות נוספים למימון מלגות ובעיקר בשיפור היחס של חברי הסגל כלפי הסטודנטים. תודה על המעורבות שלכם בקהילת האוניברסיטה, על ההשתתפות שלכם בשיח ביקורתי על המדיניות שלנו במגוון תחומים ועל התרומה הנהדרת של רבים/ות מכם/ן לחברה.

 

בברכה,

ברק מדינה, רקטור