check
מכתב הרקטור - מאי 2018 | לשכת הרקטור

מכתב הרקטור - מאי 2018

14 מאי, 2018

 

שלום חברים/ות,

1. כינוס חבר הנאמנים: אירועי חבר הנאמנים, שיחלו במוצאי שבת, 9 ביוני, באירוע בסינמטק, יהיו השנה נרחבים מהרגיל, לציון 100 שנים להנחת ("יריית") אבני הפינה. עד כה נרשמו לחבר למעלה מ- 300 אורחים מחו"ל, מספר שיא. חברי הסגל מוזמנים להשתתף באירועים. פרטי האירועים כאן: http://hubog-2018.com.

טקס הענקת תעודות דוקטור ייערך השנה ביום שני (ולא ביום ראשון), 11 ביוני, בשעה 17:30 ב(אמפי)תיאטרון. הטקס יוקדש למקבלי תארי הדוקטור המדעיים, תוך הפרדתם ממקבלי דוקטור לשם כבוד, שיזכו להוקרה מוקדם יותר באותו יום. הדבר צפוי לסייע לקיצור הטקס. בסיום הטקס נזמין את הבוגרים המוסלמים ובני משפחותיהם לארוחת איפטר, בבניין של מכון טרומן. מומלץ לארגן מפגש קצר של כל יחידה אקדמית עם מקבלי תארי הדוקטור ומשפחותיהם, בשעה 16:30 לערך, לפני תחילת הטקס. מספר יחידות כבר מקיימות מפגש כזה כמה שנים, שבו המנחה ותלמיד/ת הדוקטור אומרים/ות דברים קצרים, מוגש כיבוד קל ומושג חיזוק של האווירה הטובה ביחידה. יחידות מחוץ להר הצופים יוכלו לקבל הקצאה של מקום וסיוע לוגיסטי. בבקשה היו שותפים לקידום המהלך ובואו לכבד את מקבלי התואר שהנחתם/ן.

2. תקצוב ות"ת: כידוע לכם, חלק הארי של תקציב האוניברסיטה – כ- 70% מתקציבנו – מקורו בהקצאות ות"ת. התקצוב מבוסס על שלושה רכיבים עיקריים: הוראה, זכייה בתקציבי מחקר תחרותיים ופרסומים בכתבי עת אקדמיים. בקבצים שמצורפים מובא תיאור תמציתי של נוסחאות התקצוב בגין הוראה ובגין פרסומים. האוניברסיטה אינה מוסד לכוונת רווח, והגורם העיקרי שמנחה אותנו בפעולתנו – בין היתר, בהחלטות על פתיחת תכניות לימודים וסגירת אחרות, בהחלטות על קידום חברי סגל והענקת קביעות ובהחלטות על תקצוב – הוא שיקולים אקדמיים. בה בעת, ככל שהדבר אינו נוגד שיקולים אקדמיים, עלינו לפעול למקסום ההכנסות שלנו מ-ות"ת. אודה לעזרתכם בעניין זה, לקידום האינטרסים של האוניברסיטה.

כללית, בתחום ההוראה, יש ירידה קלה אך עקבית במספר התלמידים שלומדים אצלנו, כמו גם התארכות משך הלימודים של הלומדים (דבר שמתבטא ב"מקדם הניצולת" שלנו). זהו סיבה נוספת – לא עיקרית כמובן – לשיפור איכות ההוראה שלנו ויחסינו לסטודנטים ולפיתוח תכניות לימודים חדשות. מל"ג מעניק תקצוב מיוחד לתכניות לימודים באנגלית, וגם בתחום זה עלינו לפעול ביתר שאת. בתחום תקציבי המחקר, אנו עדיין מובילים בארץ (בכפוף לכך שהנתונים מתפרסמים בעיכוב של כמה שנים), אך ניכרת שחיקה בעניין זה, שמשפיע באופן ניכר על התקציב שלנו. אנו זוכים לתקצוב בסכום של 120% מכל הכנסה מקרן מחקר תחרותית (שבה מכיר ות"ת) ושל 100% מכל הכנסה בגין "העברת ידע". בעוד יחידות אחדות בולטות לטובה בתחומים אלה, בפעילות של חברי הסגל ביחידות אחרות – בהשוואה למקבילים להם באותו תחום במוסדות האחרים – יש מקום רב לשיפור. גם בתחום הפרסומים בכתבי עת אקדמיים אנו מובילים (בכפוף לסייג שלעיל), אך גם כאן ניכרת שחיקה מסוימת. ות"ת סופר פרסומים ומשקלל זאת, כאשר הדבר אפשרי, במדד ההשפעה (IF) של כתב העת שבו פורסם המאמר.

3. קורסי אבני פינה: יש מידה מעטה יחסית של שינויים בהיצע הקורסים בתחום זה. אודה לכם אם תשקלו להציע קורסי אבני פינה חדשים. זהו "חלון הראווה" לתחום המחקר וההוראה ביחידה שלכם, וכדאי להשקיע בו.

4. נראות: מערכת Google Scholar רחוקה מלהיות מושלמת, ובספירת הציטוטים בה יש לא מעט טעויות, אך זהו כלי חשוב בקידום הנראות של חברי הסגל שלנו. מתברר שלא מעט מבין חברי הסגל שלנו אינם "נוכחים" במערכת זו. אודה לכם אם תפעלו לתיקון עניין זה. אנו מעודדים את היחידות להעסיק סטודנט/ית במשרה לפי שעות לסיוע בקידום העניין. אני מודה לכם מראש על שיתוף הפעולה. (אגב, בשבועות הקרובים נבקש מכל חברי הסגל ליצור לעצמם זהות במערכת ORCID, לצורך השקת מערכת זיהוי הפרסומים האוטומטית, CRIS, אך שיפור הנראות בגוגל סקולר הוא עניין נפרד מכך).

5. עבודה נוספת: חברי הסגל באוניברסיטה מקדישים את עיקר זמנם ומרצם לפעילות במסגרת האוניברסיטה. חברי הסגל רשאים לעבוד בעבודה נוספת, בכפוף לקבלת היתר בכתב לכך על-פי התנאים שנקבעו בתקנון. בתמצית, מותרת עבודה נוספת בהיקף של עד 8 שעות עבודה בשבוע (או 4 שעות הוראה בשבוע במוסד אקדמי אחר), שאין בה ניגוד עניינים עם הכהונה כחבר סגל באוניברסיטה העברית, ואשר ניתן לה אישור בכתב מראש. טופס הגשת בקשה לעבודה נוספת זמין כאן. יש לקבל אישור לעבודה נוספת גם אם העבודה הנוספת היא באוניברסיטה עצמה. בבקשה הקפידו על פנייה בעניין לפני תחילת ההעסקה הנוספת. יש לקבל אישור בגין כל עיסוק בנפרד, ולהגיש מחדש מדי שנה בקשה לעבודה נוספת, גם אם מדובר בעבודה שכבר ניתן בגינה אישור בשנה הקודמת. החובה לקבל אישור לעבודה נוספת נפרדת מן הזכאות למענק בגין הקדשת זמן מלא למוסד, שנקבעת לפי כללים אחרים, שעיקרם גובה ההשתכרות.

6. אוספי הטבע הלאומיים באוניברסיטה: היחידה, שבראשה פרופ' גילה כחילה בר-גל, שוכנת בקמפוס ספרא. אוספי הטבע הלאומיים באוניברסיטה כוללים עשבייה ואוספים של חסרי חוליות, רכיכות, דגים, דו-חיים, זוחלים, עופות, יונקים, ארכאוזואולוגיה ופלאוביולוגיה. מומלץ לבקר באוספים. לאחרונה התקבלו אוספי הטבע כחברים באיגוד אוספי הטבע האירופי, בעקבות הליך אקרדיטציה ממושך.

7. ברכות לחברתנו פרופ' מימי אייזנשטדט, דיקנית בית-הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית, שנבחרה לכהן כנשיאת האוניברסיטה הפתוחה. מימי תחליף בתפקיד את פרופ' קובי מצר, אף הוא חבר סגל (אמריטוס) באוניברסיטה העברית.

8. מכתב קליטה לחברי סגל חדשים: הכנו נוסח חדש של מכתב הקליטה לחברי הסגל החדשים. המכתב מצורף כאן, ובו הפנייה לעשרות התקנונים שלנו. במכתב העדכון הבא אמסור את פרטיהם של הנקלטים החדשים.

 

בברכה,

ברק מדינה