מכתב לסטודנטים - פתיחת שנת הלימודים תשפ"ג

18 אוקטובר, 2022

English Version

סטודנטית יקרה, סטודנט יקר באוניברסיטה העברית בירושלים,

שנת הלימודים תיפתח ביום ראשון, 23 באוקטובר 2022, ואני מאחל לכם/ן שנת לימוד פורייה, מוצלחת ומהנה.

ההצלחה שלכם בלימודים הינה מטרה משותפת לכם/ן, לסגל ההוראה ולסגל המנהלי באוניברסיטה. כדי להשיג מטרה זו, אני מבקש להדגיש כמה נושאים:

  1. נוכחות בשיעורים. בשנת הלימודים הקרובה נשים דגש על חזרה לכיתות הלימוד מאחר ונוכחות הסטודנטיות והסטודנטים בשיעור קריטית ללמידה משמעותית. למידה נכונה כוללת השתתפות פעילה בשיעורים (ובפורום שבמודל), ניהול דיון מעמיק בין המרצה לתלמידים/ות והעלאת שאלות, הערות, הצעות וביקורת בונה—המבוססות בעיקר על החומר האקדמי של הקורס. 

 

  1. למידה בקבוצות למול כתיבה עצמאית. אנו מעודדים למידה בקבוצות המפרה את כלל החברים/ות לספסל הלימודים. יחד עם זאת, יש להקפיד לכתוב לבד את העבודות ואת הבחינות—אלא אם הוגדר אחרת בסילבוס ובהנחיות ההגשה. אנו מקפידים מאוד בסוגיית טוהר העבודות והבחינות (כלומר, כתיבה עצמאית ולא משותפת עם חברים) והאוטנטיות שלהן (כלומר, כתיבה עצמאית ולא העתקה ממקורות אחרים). מידע נוסף בסרטון הקצר הבא.

 

  1. מדיניות הקלטות. רוב הקורסים יוקלטו, אך בכדי לא לפגוע בהתנהלות הלימודים בכיתות, למעט מקרים יוצאי דופן, לא יהיה שידור "חי" של השיעורים. אנא קראו בעיון את ההנחיות הספציפיות לכל קורס לגבי מדיניות ההקלטות והשימוש בהן. בחלק מהקורסים הן יפתחו בפני כל הסטודנטיות והסטודנטים הרשומים בקורס זמן קצר לאחר השיעור, ובאחרים יפתחו רק למי שנעדר/ה מהשיעור בשל סיבה מוצדקת (שירות מילואים, חגים שמועדם מופיע בלוח האקדמי, השתתפות בסיור כחלק מחייב בקורס אחר ובנסיבות הורות). אנא וודאו את הפורמט שנבחר לקורס שלכם/ן בסילבוס.  

 

  1. מעגלי סיוע. הלימודים באוניברסיטה יכולים להיות אינטנסיביים ומאתגרים, וסטודנטיות וסטודנטים רבים נתקלים בקשיים אקדמיים, כלכליים, חברתיים ואחרים. זכרו כי אינכם צריכים להתמודד עם הקושי לבד: אנחנו נמצאים כאן במעגלים רבים של סיוע בכל רגע. אם אתם נתקלים בקושי כלשהו בקורס מסוים, פנו לצוות הקורס, ואם לא קיבלתם מענה פנו למזכירות התלמידים. במקרה של בעיה מיוחדת שלא נמצא לה פתרון בתוך החוג או הפקולטה שלכם, תוכלו לפנות גם לוועדת נה"ל (בנושאים אקדמיים) או לדיקן הסטודנטים (בנושאים אחרים) במייל dstudents@savion.huji.ac.il. בדיקנט הסטודנטים עומדות לרשותכם היחידה לשוויון הזדמנויות, היחידה למלגות סיוע, השירות הפסיכולוגי, יחידת הנגישות, היחידה לאבחון ותמיכה בסטודנטים עם לקויות למידה והפרעות קשב, היחידה למעורבות חברתית, מרכז הקריירה ועוד. גם החונך שלכם ב"שנה א לא לבד" ישמחו לסייע בכל פנייה או בקשה.

אני ממליץ לסטודנטיות ולסטודנטים החדשים להגיע ליום האוריינטציה. פרטים יישלחו במייל נפרד.

אני רואה אתכן/ם, הסטודנטיות והסטודנטים, הסגל האקדמי והסגל המנהלי כקהילה אחת לומדת וחוקרת. כולנו מחויבים לאדיבות, תגובתיות וכבוד הדדי, לצד עמידה בדרישות אקדמיות ואתיות גבוהות, כמתבקש מהאוניברסיטה המובילה בישראל. כולנו שותפים ביצירת הרוח המיוחדת של האוניברסיטה שלנו – זו הרוח החיה של "האוניברסיטה העברית", רוח של למידה, השכלה, חשיבה יצירתית, ביקורתיות וגם אחריות חברתית. זו קהילה שהערך המוסף המרכזי שלה הוא בפיתוח היכולת לשאול את השאלות הנכונות והחשובות ולנסות לתת להן מענה. קהילה שמחפשת איך לחשוב מבלי לקבוע מה לחשוב; קהילה שמעודדת את חבריה לא לקבל שום דבר כמובן מאליו.

אני מאחל לכן ולכם שנת לימודים מוצלחת ומהנה.

בברכה,

פרופ' תמיר שפר, רקטור