check
מכתב הרקטור לסגל בנושא בחינות | לשכת הרקטור

מכתב הרקטור לסגל בנושא בחינות

7 ינואר, 2018

 

שלום,

אנו עומדים בפתחה של תקופת הבחינות, ואני מבקש את עזרתכם בהיערכות מתאימה.

1. השנה מוחל לוח שנה אקדמי חדש, שלפיו מועדי א ו-ב ייערכו כולם בחופשה שבין הסמסטרים (שתימשך שבעה שבועות, מ- 28 בינואר עד 16 במרץ). משמעות הדבר שעלינו להקפיד השנה במיוחד על השלמה במועד של בדיקת הבחינות במועד א, כלומר פרסום הציונים בתוך 8 ימי עבודה ממועד הבחינה. בשנה שעברה חל שיפור בעניין זה, אך ב- 10% מן הקורסים הציונים פורסמו באיחור. עלינו לפעול לצמצום הפרה זו של הכללים, שעלולה לגרום השנה קושי חמור במיוחד, לאור קיצור הזמן שבין מועד א למועד ב.

2. מוטלת עלינו החובה להתכונן היטב לבחינות. ראשית, עלינו לוודא שהשאלות בבחינה עוסקות בחומר שנלמד בקורס; שנית, הכרחי לערוך הגהה קפדנית של הבחינות, מוטב בעזרת עמיתים, למניעת טעויות ולצמצום אי-בהירות; ולבסוף, בהמשך לאמור לעיל, מומלץ לשקול לקצר את היקף הבחינה, כדי שניתן יהיה להשלים את בדיקתה במועד.

3. רכשנו, באמצעות הרשות למחשוב והיחידה לטכנולוגיות הוראה, שפועלת במסגרת יה"ל, רישיון לשימוש בתוכנת Tomax, שמסייעת בבדיקת הבחינות. התוכנה מאפשרת להקליד הערות על גבי הקבצים הסרוקים של הבחינות. בחינות שייבדקו באמצעות התוכנה ייסרקו מיד בסיום מועד הבחינה ולפני הבדיקה שלהן. באמצעות התוכנה ניתן להגדיר את הפחתת הנקודות בגין כל הערה, כך שהציון בגין כל תשובה מחושב אוטומטית (וניתן גם לשנות למפרע את הניקוד בגין כל הערה); ניתן לקבל מידע סטטיסטי מפורט; הבדיקה נעשית על גבי המחשב, ולכן מספר בודקים יכולים לעבוד בו-זמנית; ועוד. בימים הקרובים תפורסם הזמנה להצטרף לשימוש בתוכנה כבר בתקופת הבחינות הנוכחית.

4. זה הזמן לחשוב מחדש על מתכונת הבחינה. אחד הממצאים המדאיגים בסקר שביעות הרצון של הסטודנטים שהושלם לאחרונה (ואשר ממצאיו יופצו בקרוב על-ידי הדיקנים) הוא הציון הנמוך, 73, שאנו מקבלים מן הסטודנטים במענה לשאלה "באיזו מידה הלימודים באוניברסיטה מאתגרים". רבים מן הסטודנטים שלנו מבקרים אותנו על כך שאיננו מאתגרים אותם במידה מספקת. לעניות דעתי (ואני מצטרף בכך לעמדתו של אריאל דרבסי, שהעלה בפני את הנושא), אחד הגורמים לכך הוא השימוש הנפוץ מדי בבחינות בחומר סגור ובבחינות "אמריקאיות". אלה בחינות שמעודדות בעיקר שינון חומר, ותוצאתן היא רמת למידה נמוכה במדרג רמות-הלמידה לפי הטקסונומיה של בלום. בחינות בחומר פתוח מעודדות רמת חשיבה גבוהה יותר, מציבות אתגר משמעותי יותר למורים ולתלמידים, ומומלץ בחום לאמץ שימוש נרחב בהן. (אנקדוטה: בקורס הטוב ביותר שאני למדתי, Jurisprudence (תורת המשפט) שלימד Lewis Sargentich, המרצה הודיע כבר בשיעור הראשון מה תהיה השאלה בבחינה, שאלה שכללה רק שני משפטים קצרים. התפלגות הציונים לא הייתה שונה מזו המקובלת, ומידת ההערכה למורה ולקורס גבוהה מאד).

תודה מראש על שיתוף הפעולה.

בברכה, ברק