check
עדכונים מהנעשה באוניברסיטה | לשכת הרקטור

עדכונים מהנעשה באוניברסיטה

31 דצמבר, 2017

 

שלום,

הנה כמה עדכונים מהנעשה באוניברסיטה שלנו:

1. המשא ומתן בינינו, בהובלת הנשיא והמנכ"ל, לבין נציגי משרד האוצר ו-ות"ת, לגיבוש מתווה להעברת תקציב מיוחד ולגיבוש תכנית צמיחה לאוניברסיטה טרם הסתיים, אך אנו ממשיכים להעריך שיושגו בו הסכמות בהקדם. הסוגיות שנותרו במחלוקת הן מעטות.

2. בצד המאמצים להשלים בהצלחה את המשא ומתן, אנו עומדים בפני חיזוק רכיב התכנון של פעילות היחידות באוניברסיטה. במסגרת זו כל יחידה אקדמית – ובשלב שני גם כל יחידה מינהלית – תכין תכנית עבודה שנתית, שתכלול שלושה מרכיבים עיקריים: א. אפיון היעדים של היחידה (בין היתר, מספר הסטודנטים בתכניות הלימודים הרלוונטיות, איכות ההוראה, פעילות המחקר והיקף הזכייה בקרנות מחקר תחרותיות ופעילות ציבורית של חברי סגל וסטודנטים ביחידה), שייקבעו בתיאום עם הנהלת הפקולטה והנהלת האוניברסיטה. ב. קביעת התשומות הנדרשות לשם השגת היעדים (למשל, היקף ההוראה הנדרש, צעדים לחיזוק איכות ההוראה ולקידום העניין שלנו בסטודנטים, תשתיות נחוצות למחקר, מלגות ועוד). ג. הכנת תקציב למימון התשומות (פירוט השימושים) ואפיון המקורות למימון התקציב, ובכלל זה הקצבה מן התקציב השוטף של האוניברסיטה, פירות של קרנות, הכנסות מפעילויות שונות של היחידה וכדומה. התכנון אמור לסייע לנו לקדם את מטרות האוניברסיטה ולממש במידה רבה יותר את הפוטנציאל שלנו.

3. תכנית ה"מנטורים" (יועצים) החלה לפעול, וככלל היא זוכה לתגובות אוהדות של ציבור הסטודנטים שמשתתפים בה, תלמידי שנה א' בלימודי הבוגר. אני מבקש להבהיר כי אין די בפרסום הודעה על מועד מפגש ההיכרות עם התלמידים. עלינו לכבד את התלמידים ולתאם עימם את מועד המפגש (למשל ב-דודל), כך שיהיה נוח לא רק לנו אלא גם להם. מוטל עלינו לשפר את יחסינו אל ציבור הסטודנטים שלנו. לעיתים, אפילו ניסיון בלתי מוצלח אחד ("החוליה החלשה") – אי-מתן מענה מנומק וענייני לבקשה של סטודנט/ית, אי-קיום מפגש אישי עם סטודנט/ית, הוראה רשלנית – עלול להכתים את חווית הלימודים כולה. המפגש עם התלמידים הוא צעד הכרחי בדרך להשגת יעדינו.

4. היסטוריה: בט"ו באב תרע"ח, 24 ביולי 1918, נערך בהר הצופים טקס הנחת אבן הפינה לאוניברסיטה העברית. נציין את 100 השנים לאירוע מכונן זה בהיסטוריה שלנו באירועים מיוחדים של חבר הנאמנים, שבהם תוזמן להשתתף כל קהילת האוניברסיטה. אירועי החבר לציון 100 השנים לאבן הפינה ייערכו מ- 10 עד 13 ביוני 2018.

5. רקטורים: א. לפני שבועות אחדים נפטר הרקטור ה- 12 של האוניברסיטה, פרופ' גדעון (גידי) שפסקי ז"ל, שכיהן כרקטור מ- 1975 עד 1979 (לאחר שקודם לכן כיהן כיו"ר ארגון הסגל האקדמי). גידי, איש המכון לכימיה, היה שותף מרכזי להובלת החזרה של האוניברסיטה להר הצופים, ותרם רבות לפיתוח האוניברסיטה ולקידום המעמד המדעי הבינלאומי שלה.

ב. להבדיל, הרקטור ה- 11 של האוניברסיטה, פרופ' מיכאל רבין יבל"א, שכיהן כרקטור מ- 1972 עד 1975, הוביל בשבוע שעבר בהצלחה רבה, זו השנה השנייה, את בית-הספר הבינלאומי למדעי המחשב במסגרת המכון הישראלי ללימודים מתקדמים שבקרית אדמונד י. ספרא. 

ג. הרקטור ה- 19 שלנו, פרופ' מנחם בן-ששון, שכיהן בתפקיד מ- 1997 עד 2001, ולאחר מכן הנשיא מ- 2009 עד 2017, פרש השנה לגמלאות. מנחם ימשיך לתרום לאוניברסיטה גם לאחר פרישתו, במילוי תפקיד הנגיד. מנחם מכיר את האוניברסיטה לפני ולפנים, ובעשרים השנים האחרונות הוא הקדיש למוסד, וממילא לכולנו, את מלוא זמנו, מרצו וכישוריו המעולים, והוביל את תכנית הצמיחה וההיחלצות מן המשבר התקציבי.

ד. הרקטור ה- 21 שלנו, פרופ' שרה סטרומזה, שכיהנה בתפקיד מ- 2008 עד 2012, פרשה השנה לגמלאות, ולרגל כך נערך לכבודה השבוע כנס מדעי מרשים. זו הזדמנות לומר לשרה תודה על תרומתה הנפלאה לאוניברסיטה. שרה תפסה את תפקיד הרקטור כמי שמופקד/ת לא רק על תקציבים ועל מספרי תלמידים אלא גם כמנהיגה המוסרית של האוניברסיטה. בין היתר, היא הובילה להקמת תכנית עמיתי בובר הנפלאה, שכולה מופת של למדנות והעמקת חקר, ובצדה גם ייסדה את תכנית אבני פינה להעשרת ההשכלה הכללית של הסטודנטים, תכנית שכולנו גאים בה והיא מושא לחיקוי באוניברסיטאות האחרות בישראל. מנהיגותה של שרה התבטאה בראייה למרחוק ובנכונות להיאבק למימוש החזון. מצורפים כאן דבריה הנכוחים של שרה בסיכום הכנס שנערך לכבודה השבוע.

ה. לבסוף, אנו מעניקים פרס יוקרתי, החשוב מבין הפרסים שמעניקה האוניברסיטה לחוקריה הצעירים, על שמו של הרקטור ה- 16 שלנו, פרופ' יורם בן-פורת ז"ל, שכיהן כרקטור מ- 1987 עד 1990, ולאחר מכן כנשיא, מ- 1990 עד למותו ב-1992. הזוכה בפרס לשנה זו הוא ד"ר ניר בר-גיל ממכון רקח לפיסיקה בפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע. ניר הוא חוקר מבריק, בעל שם עולמי, והוא עוסק באינפורמציה קוואנטית. ברכות חמות ל-ניר ולכל צוות המעבדה שלו.

6. המחלקה לגיאוגרפיה מציעה שירות חדש, במסגרת המרכז לגיאוגרפיה חישובית, של צילומי וידאו מתקדמים באמצעות רחפן.

7. נושאים לא נחמדים: א. לפני שבועיים אירעה בהר הצופים תקרית אלימה בין שתי קבוצות סטודנטים. אנשי אגף הביטחון פעלו בנחישות להפסקת התקרית במהירות. למרות האלימות, החלטנו לאפשר לקיים כעבור יומיים הפגנות של תומכים של כל אחת משתי הקבוצות. ההפגנות כללו קריאות מקוממות, אך בזכות עבודה מאומצת ומקצועית של אנשי אגף הביטחון, בהנהגתו של יואב אטיאס, האירוע הסתיים בשלום. בהובלת דיקן הסטודנטים, פרופ' אודי שביט, וצוות הדיקנט, בכוונתנו להמשיך לנקוט סובלנות רבה בכל הקשור לפעילות ציבורית של סטודנטים ושל סגל בקמפוס. ביסוד גישה זו ההכרה בכך שחלק חשוב מן הפעילות באוניברסיטה הוא חינוך הסטודנטים שלנו למעורבות אזרחית והקניית מידה הכרחית של סובלנות לעמדות מרגיזות. בה בעת, נמשיך לאכוף ללא פשרות את הכללים שנקבעו לעניין, ובכלל זה איסור מוחלט לנקוט אלימות והחובה להזדהות בפני עובדי אגף הביטחון.

 

ב. לאחרונה ננזף עובד אקדמי בגין יחס לא נאות שלו לעובדת מינהלית. חבר הסגל התנצל בפני העובדת. אירוע זה, שהובא לידיעתנו על-ידי חבר סגל אחר, מדגים את החשיבות הרבה שבקיום החובה שמוטלת על כל אחד מאיתנו לדווח על מקרים שבהם נודע לו/ה על מעשים לא נאותים שעשה/תה חבר/ה בקהילה שלנו. חשיבות רבה במיוחד נודעת בהקשר זה להגנה נאותה על תלמידי/ות המחקר שלנו, תחום שבו עלינו להמשיך ולהשתפר.

ג. הנהלת האוניברסיטה הורתה לאחרונה ליחידה אקדמית להסיר את תמונתו של מנהל לשעבר של היחידה, שהוצגה לצד תמונותיהם של המנהלים הקודמים האחרים של היחידה, וזאת בשל הרשעתו של המנהל לשעבר בעבירות של הטרדה מינית. הסרת התמונה אינה הטלת סנקציה נוספת על המנהל לשעבר אלא ביטוי לעמדת הנהלת האוניברסיטה שאין מקום לביטוי פומבי של הוקרה והערכה, מסוג זה של תליית תמונתו של אדם במקום מרכזי, למי שנמצא פגם חמור בהתנהגותו כלפי אחרים בקהילת האוניברסיטה. לעומת זאת, לא נענינו לתביעתם של מספר חברי סגל להורות ליחידה אקדמית לבטל דיון בספר שאחד מארבעת המחברים שלו הורחק מן האוניברסיטה על רקע הטרדה מינית. סברנו כי לאור כך שהמחבר האמור לא הוזמן כלל לאירוע, ומשום ששניים מארבעת המחברים האחרים הם חברי סגל באוניברסיטה, שלא נפל כל דופי במעשיהם, אין לפגוע במחברים האחרים ולהורות על ביטול האירוע. אני מבקש להודות לחברי הסגל שפנו אל ההנהלה בעניין זה, וביטאו בכך את המחויבות הנמשכת שלהם למאבק בתופעה הנלוזה של הטרדות מיניות.

8. מגוון: השבוע יחלו הסדנאות בנושא קידום ומגוון בסגל האקדמי. הסדנאות, בהנחייתן של פרופ' תמר זילבר ומיכל ברק, נועדו לצמצם את ההטיות הלא-מודעות שיש לרובנו שמתבטאות בכך שהאופן בו אנו מעריכים אנשים מושפע גם מן המגדר שלהם, מן ההשתייכות האתנית-לאומית שלהם וכדומה, באמצעות סקירת המחקר הענף בנושא והמלצות מעשיות. בשלב ראשון הוזמנו לסדנאות חברי סגל שמכהנים בוועדות המינויים השונות, וכ- 70% מן החברים בוועדות אלה, למעלה מ- 150 חברי סגל, אישרו את השתתפותם. אנו מקווים שבתוך שנים אחדות ישתתפו בסדנה כל חברי הסגל שלנו. חברי סגל שמבקשים להשתתף באחת הסדנאות הקרובות מוזמנים לפנות אל לשכת הרקטור. תודה ליועצת הנשיא לקידום נשים במדע, פרופ' בת-שבע כרם, לחברי הוועדה האוניברסיטאית שעוסקת בנושא, ולמנחות הסדנאות.

 

בברכה,

ברק מדינה, רקטור