check
מכתב עדכון מהנשיא והרקטור לחברי הסגל | לשכת הרקטור

מכתב עדכון מהנשיא והרקטור לחברי הסגל

22 נובמבר, 2017

 

 

שלום,

אנחנו שמחים לעדכן על הנעשה באוניברסיטה.

1. קליטת חברי סגל אקדמי: בשנת הלימודים תשע"ח מכהנים באוניברסיטה 950 חברי סגל אקדמי בכיר. לפי תכנית הפיתוח שלנו, ייקלטו מדי שנה כ- 50 חברי סגל, ובהתחשב בתחזית הפרישות, מספר חברי הסגל באוניברסיטה צפוי לגדול באופן הדרגתי, לכ-1,000 חברי סגל בעוד שלוש שנים, ולכ-1,070 במצב יציב, בעוד כשבע שנים. אנו מתכננים גידול משמעותי במספר חברי הסגל במדעים הניסויים. במדעים העיוניים צפויה קליטה שתבטיח צמיחה מתונה או שמירה על יציבות במספר חברי הסגל. עלינו להמשיך להיות אקטיביים באיתור מועמדים מתאימים, בפעולות גיוס של מועמדים צעירים וותיקים, ובעיקר בהבטחת האטרקטיביות שלנו כמוסד אקדמי מוביל.

המשא ומתן עם ות"ת בעניין תכנית השיקום והצמיחה של האוניברסיטה נמצא בשלבים האחרונים שלו, ואנו מקווים שנוכל לדווח בזמן הקרוב על השלמתו. עיקרו של ההסדר המתגבש הוא סיוע כספי מיוחד לאוניברסיטה, בצד קביעת מתווה של צמיחה, באמצעות ייעוד תקציבים לקליטת חברי סגל נוספים, חידוש תשתיות מחקר, הגדלת מספר הסטודנטים, פיתוח משמעותי של הבינלאומיות באוניברסיטה ועוד.  אנו מזכירים כי כחלק מתכנית הפיתוח שלנו הקמנו רשות חדשה לבינלאומיות בראשות סגן נשיא. כבר בשנה זו, לראשונה מזה חמש שנים, התקציב השוטף של האוניברסיטה הוא מאוזן, בצד הגדלה של הקרנות הקבועות של האוניברסיטה. בצד הפוטנציאל הגדול שקיים בתכנית הפיתוח החדשה, זו תכנית מאתגרת לכולנו שמחייבת גיוס של כל קהילת האוניברסיטה לביסוסה.

2. מלגות מחיה לתלמידי מוסמך ודוקטור: בתחילת שנת הלימודים תשע"ח נכנס לתוקף התקנון החדש שקבע הסינט. ניתן לעיין בתקנון כאן. אנו מבקשים להסב את תשומת לבכם לשתי הוראות עיקריות: ראשית, נקבע סכום מינימום של מלגת מחיה ל"תלמידי מוסמך ודוקטור שהם חלק מקבוצת מחקר במדעים הניסויים ומקדישים את מלוא זמנם למחקר" (סעיף 16) – 3,500 ש"ח לתלמידי מוסמך ו-4,500 ש"ח לתלמידי דוקטור. חובה זו אינה מותנית בכך שלתלמיד/ה כבר יש מנחה או שלמנחה משאבים מספיקים למימון המלגה. חברי סגל שנתקלים בקושי כלשהו בהקשר זה מוזמנים ליצור קשר עם דיקן הפקולטה, ובמידת הצורך גם עם סגנית הרקטור, פרופ' ברטה לבבי-סיוון. שנית, בתקנון נקבעה גם החובה, שנובעת מהוראות החוק בנושא, לתשלום מלגה לאחר לידה: "מלגאיות שילדו בתקופת המלגה זכאיות לקבל מלגה במשך 14 שבועות גם בחופשת הלידה. בתום תקופת המלגה, תהיינה זכאיות לתוספת של 14 שבועות מלגה אם [הן] עדיין רשומות כתלמידות באוניברסיטה, ועבודת הדוקטור טרם אושרה" (סעיף 14 לתקנון). הוראה זו חלה גם על תלמידות מוסמך. 

 

 

3. קרנות: ברכות חמות לחברי הסגל שזכו במענקי מחקר של ERC: הזוכים ב- ERC Starting Grant 2017, דן רוקני (רפואה), עופרה בני (רוקחות), מתי יהושע (מדעי המח) ואורן פרנס (רפואה); והזוכים ב- ERC Consolidator Grant, אלכס רצקר (פיסיקה), אמיר עמדי (רפואה) ומיכאל טמקין (מתמטיקה).

אנו עומדים לפרסם בימים הקרובים קול קורא לקרן נשיא האוניברסיטה לצב"מ ולחידוש ציוד מחקר אישי.

4. סטודנטים: מספר הסטודנטים שהחלו את לימודיהם לתואר בוגר בתשע"ח הוא דומה לזה של השנה שעברה, כ- 3,700 סטודנטים (ירידה של כאחוז אחד), ומספר הסטודנטים הכולל באוניברסיטה נותר זהה לזה שבשנה שעברה, כ- 21,000 סטודנטים. סגן הרקטור, פרופ' אסף פרידלר, ממשיך לכהן כיו"ר ועדת הקבלה והוא מוביל את פעילות האוניברסיטה בתחום גיוס הסטודנטים.

אנו מבקשים לפעול נמרצות לשיפור היחס שלנו לסטודנטים. רבים מן התלמידים שלנו, העידית של הסטודנטים בישראל מבחינת כישוריהם הלימודיים ומבחינת המחויבות החברתית שלהם, מביעים אכזבה מן ההתנהלות שלנו. הציון הממוצע, בסקלה שבין 0 ל-100, שהם מעניקים לפקולטות השונות, ציון שמשקלל מגוון של גורמים, הוא 62 בלבד (עם שונות קטנה בין היחידות, 57 עד 67); ורק כשני-שלישים מבין תלמידינו מדווחים שימליצו לחבריהם ללמוד באוניברסיטה העברית. מוטלת על כולנו החובה לשפר את ההתנהלות שלנו. עלינו להקפיד למלא את חובתנו ללמד את הסטודנטים בכיתות באופן מיטבי, תוך הצבת דרישות מחמירות הן מן הסטודנטים והן מעצמנו. עלינו לשאוף לכך שנלמד את הסטודנטים לפתור בעיות ולא רק לקלוט ידע (למשל, באמצעות מעבר לבחינות בחומר פתוח ולקביעת חלק משמעותי מהציון על בסיס עבודה שוטפת במהלך הסמסטר) ועוד. בשבועות הקרובים ניפגש עם ראשי היחידות באוניברסיטה, לשם אפיון האתגרים שבפני כל יחידה בתחום היחס לסטודנטים, וקביעת מתווה לשיפור המצב. באקדמיה, בשונה מתחומים אחרים שבהם עוסקים במחקר ופיתוח, ייחודה בכך שבמסגרתה מצוינות במחקר כרוכה באופן עמוק בחתירה גם למצוינות בהוראה, להכשרת דור החוקרים הבא, ובשמירה על יחס נאות לסטודנטים.

5. מניעת הטרדה מינית: הנהלת האוניברסיטה ממשיכה במאבק בלתי מתפשר לשמירה על כבודם של כל בני ובנות הקהילה שלנו. בצד החובה המוטלת על כל אחד מאיתנו להימנע מלפגוע באחרים, מוטלת עלינו גם החובה לפקוח עין ולצאת להגנתם של מי שנתונים להטרדה, להתעמרות או לפגיעה אחרת. בבקשה עמדו על המשמר, העירו לחבריכם שאינם נוהגים כיאות ובמקרים מתאימים דווחו על פעילות פוגענית לראשי היחידה או לנציבות למניעת הטרדה מינית. כפי שכתב נתן זך (שיר NO טיפוסי), אמרו לא!

 

 

6. מגוון ורב-תרבותיות: אנו פועלים במגוון דרכים לסייע לסטודנטים שנמנים עם קבוצות מיעוט בחברה הישראלית, בעיקר ערבים וחרדים, להשתלב באוניברסיטה ולהצליח בה, ולעודד אותם להמשיך ללימודים מתקדמים בתקווה שישתלבו בסגל האקדמי הבכיר. הסיוע לסטודנטים כולל חונכות אישית על ידי סטודנטים ותיקים, קשר אישי בין חברי סגל לסטודנטים (מנטורים), פיתוח קורסי הכנה לפני תחילת שנת הלימודים ועוד. אנו מבקשים את עזרתכם בעניין זה – חלק ניכר מן הפעילות בנושא ביחידות אקדמיות שונות הוא תוצאה של יוזמה של חברי סגל שמגלים מחויבות ואחריות חברתית. נשמח מאד לסייע בקידום יוזמות שונות בתחום זה.

אנו פועלים גם לקידום מרחב רב-תרבותי. בין היתר, בימים הקרובים תיפתח בקמפוס הר הצופים, ביוזמתם של המנכ"ל ושל הרקטור, קפיטריה שבה יוגש מזון בכשרות "מהדרין". כמו כן, בזמן הקרוב יחל מהלך מקיף, בשיתוף הרשות החדשה לבינלאומיות, להוספת שילוט באנגלית ובערבית ברחבי הקמפוסים, בצד השילוט בעברית. לבסוף, אנו מבקשים להפנות את תשומת לבכם לכך שביוזמת אגודת הסטודנטים נציין השבוע את חג הסיגד בקמפוסים (ביום שני, 20.11, בהר הצופים; ביום שלישי, 21.11, בעין כרם; וביום רביעי, 22.11, בספרא וברחובות).

 

אנו שבים ומזכירים כי נשמח מאד לסיוע שלכם, בעצה טובה, בביקורת, ביוזמה ובכל דרך אחרת. אל תהססו לכתוב לנו ולהציע להיפגש.

 

בברכה,

אשר כהן, נשיא

ברק מדינה, רקטור