check
מכתב הרקטור לסגל - מנטורים לתלמידי בוגר בשנה א' | לשכת הרקטור

מכתב הרקטור לסגל - מנטורים לתלמידי בוגר בשנה א'

5 נובמבר, 2017

 

 

שלום לחברי ולחברות הסגל האקדמי,

כידוע, קיים פער בין ההערכה הממוצעת של הסטודנטים באשר לאיכות ההוראה בקורסים השונים באוניברסיטה, שהיא טובה למדי, לבין שביעות הרצון המדווחת של הסטודנטים מלימודיהם אצלנו באופן כללי, שאינה גבוהה במידה מספקת. גורם חשוב בהקשר זה הוא המידה שבה אנחנו, חברי הסגל האקדמי, מתעניינים בסטודנטים כאינדיבידואלים, ולא רק כקבוצה שלומדת קורס מסוים.

בשיתוף הדיקנים, אנחנו מבקשים לנסות לשפר את מצבנו בתחום זה, באמצעות יצירת קשר אישי בין כל סטודנט/ית לתואר בוגר באוניברסיטה לבין חבר/ת סגל אחד/ת לפחות. בין היתר, הדבר עשוי להפחית נשירה, להגביר כיבוד יושר אקדמי, לעודד המשך לימודים מתקדמים, לסייע בהכוונה לקורסי בחירה והתמחויות ועוד. לכך עשויה להצטרף גם המטרה של השגת מידע מה מטריד את הסטודנטים, כדי שנוכל להשתפר. אך המטרה העיקרית היא ביטוי ההכרה שלנו בכך שכל סטודנט וסטודנטית הם עולם ומלואו, ויחס של כבוד כלפיהם מחייב אותנו לתת להם הזדמנות אמיתית להציג עצמם ולהכיר אותנו.

לשם כך, נתחיל השנה בהפעלת תכנית המנטורים. פרטי היישום של התכנית ייקבעו על ידי כל אחת מן היחידות האקדמיות, אך המאפיינים העקרוניים של התכנית הם אלה:

1. בכל יחידה אקדמית (בית-ספר, חוג, מחלקה, פקולטה "קטנה" וכדומה), המזכירות תצוות את תלמידי שנה א לבוגר בשנה הנוכחית לקבוצות של כ- 3 עד 4 סטודנטים, ותקבע את מספר הקבוצות (אחת עד שלוש) שכל חבר/ת סגל ביחידה תשמש המנחה שלה, וזאת בהתאם למספר חברי הסגל ולמספר הסטודנטים.

2. חבר/ת הסגל יזמין את קבוצת הסטודנטים לפגישה. תתקיים פגישה אחת בכל סמסטר בשנת הלימודים הראשונה. המטרה העיקרית של הפגישות היא היכרות הדדית – הרקע האישי של חבר/ת הסגל ושל הסטודנטים, אתגרים מיוחדים, פעילות המחקר והפעילות האקדמית והציבורית האחרת של חבר/ת הסגל, תכניות לעתיד של הסטודנטים וכדומה. כדאי לעודד את הסטודנטים להתייעץ עם חבר/ת הסגל בכל עניין שקשור ללימודים באוניברסיטה, אפשר בדוא"ל או בטלפון.

3. כל יחידה אקדמית תכין דף מידע לחברי הסגל, ובו פירוט של בעלי תפקידים שעשויים לסייע בפתרון בעיות, ובכלל זה יועצים אקדמיים, סיוע פסיכולוגי בדיקנט הסטודנטים, מדור לסיוע כספי וכדומה.

בסוף שנת הלימודים נלמד לקחים מהפעלת התכנית, כדי לשפרה בשנים הבאות. גם אם רק חלק מן הסטודנטים יעזרו במנטורים (או בכל תמיכה אחרת שנציע להם), יש חשיבות בהצעת מגוון סוגים של מענה לצרכי הסטודנטים, שכן לכל סטודנט/ית עשוי להתאים מענה אחר, שיהיה משמעותי עבורו/ה. עבור הסטודנטים שמרגישים בקמפוס פחות בבית, האפשרות שאנו, חברי הסגל, נפנה אליהם ונזמין אותם לפגישה (ולא הם שיצטרכו ליזום את הפנייה) היא קריטית.

אני שותף לעמדה שהחוויה הכי משמעותית בחינוך היא הקשר האישי, ועצם העובדה שהאוניברסיטה משדרת מסר שהיא רואה בקשר האישי גורם מרכזי, היא חשובה. אני מבקש להודות לכם מראש על שיתוף הפעולה. זכרו שאין תחליף למתן דוגמה אישית חיובית.

הערות והצעות יתקבלו בברכה.

ברק מדינה